دانلود و خرید کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت" حامد حاجی حیدری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت" اثر حامد حاجی حیدری

کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت"

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت"

کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب برساخت اجتماعی واقعیت نوشته حامد حاجی‌حیدری است. کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت" را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

درباره کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت"

کتاب اصلی برساخت اجتماعی واقعیت یکی از درخشان‌ترین متون جامعه شناسی است که نظر به انطباق نویسندگان با درسگفتارهای آلفرد شوتس، از جمله منابع کلاسیک جامعه شناسی محسوب می‌شود. کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت"، حاشیه نگاری بر این کتاب است. این کتاب نگاهی دقیق است که بر کتابی نظری نوشته شده است و به شما کمک می‌کند مفاهیم این کتاب را بهتر بفهمد.

این کتاب کمک می‌کند درک بهتری از علوم اجتماعی داشته باشید.

خواندن کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت" را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب "برساخت اجتماعی واقعیت"

به اتکاء رویارویی ادموند گوستاو آلبرشت هوسرل با بحران تاریخی فلسفه اروپایی، «برساخت‌گرایی» در زمینه تحقیق جامعه‌شناختی، رویاروی جوهرگرایی تعبیر شده است.

ـ بر این مبنا، هر نوع ادعایی در مورد حقیقت، لزوماً به معنای سخن گفتن از حقیقت مستقل از ناظر انسانی نمی‌تواند باشد. هر توضیحی دربارة حقیقت، درواقع، «توصیف» «سایه‌ها» ست. توصیف تصاویر و ایماژهایی است که بر دیدگان توصیف‌گر ظاهر می‌شود. در این شرایط، معنای «اثبات» نظریه از دست می‌رود و جملة محافظه‌کارانه برگر و لوکمان معنا می‌یابد: «ما در این کتاب، هیچ قصد و شوق مشاجره نداشته‌ایم».

ـ بر مبنای طرح و مشی آیرونی فرجام کتاب، جمله «ما در این کتاب، هیچ قصد و شوق مشاجره نداشته‌ایم» در مؤخره، مقدمه با ستیزه‌جویی و حملات کوبنده «ریشه‌های کلاسیک» جریان اصلی جامعه‌شناسی غربی آغاز می‌شود.

ـ برگر و لوکمان کوشیده‌اند که در ضمن تعهد به برداشت‌های اصولی هوسرل در «توصیف‌گرایی»، مبنای انتقادی خود را حفظ کنند. سازه نظری آنان در کتاب مهم «برساخت اجتماعی واقعیت؛ گفتارهایی در جامعه‌شناسی معرفت» برای رسیدن به چنین مقصودی بی‌اندازه پیچیده و غامض و در عین حال، قابل اعتناست.

ـ برگر و لوکمان، در مقدمه این کتاب، ریشه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی غربی را در مارکس، دورکیم، وبر، شوتز، و مید می‌کاوند. درواقع، هرچند عنوان فرعی کتاب بیراه نیست و کتاب واقعاً در زمینه جامعه‌شناسی معرفت سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است، ولی محتوای کتاب، بازسازی ریشه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی است.

ـ دعوی اصلی آن‌ها، علاج ساختارگرایی ـ کارکردی عوامانه رایج در جامعه‌شناسی ایالات متحده است. آن‌ها برای تصحیح ساختارگرایی سر و ساده متداول در ۱۹۶۶ (سال انتشار کتاب)، انسان‌های کنش‌گر و کنش‌متقابل‌گری را پیش می‌نهند که عاملیت‌های اصلی برساختن، ابقاء و تغییر امر اجتماعی هستند.

ـ شاید یکی از دلایل طرح عنوان فرعی کتاب، میل برگر و لوکمان در رویارویی با ادعای مانهایمی جامعه‌شناسی معرفت است. نفس بیان منظور اصلی (که همان بازسازی «ریشه‌های کلاسیک» جامعه‌شناسی است) در قالب رویارویی با ادعای مانهایمی جامعه‌شناسی معرفت، می‌تواند به تفهیم بهتر منظور کمک کند. مضمونی که در کار مانهایم هست، کم و بیش در کار مارکس و دورکیم و وبر هم هست. آن‌ها می‌خواهند جهت تعیّن را تغییر دهند. درحالی‌که در باور مارکس و دورکیم و وبر و مانهایم، این، جامعه است که به مثابه یک عینیت، ذهنیت‌ها و سوژه‌ها را شکل می‌دهد و می‌سازد. ولی برگر و لوکمان، اصولاً با این رویاروی قرار دادن عینیت و ذهنیت مخالف‌اند. این، چیزی است که در جمله مندرج در صفحه نخست کتاب می‌شود دید: «reality is socially [+] constructed».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

حجم

۱۰۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان