دانلود و خرید کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟! موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟! اثر موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!

معرفی کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!

کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟! که به همت موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام منتشر شده است یکی از کتاب‌های مجموعه پله پله تا ملاقات خدا از انتشارات سدید است که با هدف ترویج ارزش‌های اخلاقی اسلام منتشر می‌شود.

مجموعه پیش رو که با اقتباس از بیت مشهور مولوی «پله پله تا ملاقات خدا» نام گرفته، درباره اخلاق اسلامی است. این مجموعه سعی در جبران کمبود منابع معتبر و متقن برای تعالیم اسلام ناب به خصوص برای مخاطبان دانشجو و طلبه نموده است. به این طریق که با تکیه بر منابع اسلامی و با نگاه اسلام ناب محمدی، تعالیم و دستورات اخلاقی اسلام را در قالبی زیبا به مخاطب ارائه کرده است.

مجموعه مباحث «پله‌ پله تا ملاقات خدا» سال‌ها پیش به‌عنوان متن درس اخلاق دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تدوین شد. در آن سال‌ها مباحث این کتاب به‌صورت روزانه بر روی برگه‌هایی عرضه می‌شد و اکنون انتشارات سدید آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی قرار داده است.

هدف این کتاب، به پیروی از آیات و روایات اخلاقی، آن اسـت کـه مخاطـب را ابتـدا بـه تأمـل در موضوعـات اخلاقی و همچنیـن تفکـر در ضعف‌هـا و لغزشهـای شـخصی خـود فـرا بخوانـد و در مرحلـه بعـد بـا پیشـنهادهای جزئـی، زمینـه را برای عمل به تعالیم اخلاقی مرتبط و شایسـته فراهم کند.

خواندن مجموعه پله پله تا ملاقات خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتب مذهبی و اخلاقی مخاطبان این مجموعه‌اند.

بخشی از کتاب چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!

در دعای بسیار معنوی کمیل عرضه می‌کنیم که یا رَبّ قَوّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی، خدایا برای خدمت خود، بدن مرا نیرومند کن.

از جمله ابعاد اجابت این دعا آن است که به بدن خودمان برسیم و حداقل‌های نیاز آن را تأمین کنیم. پس نمی‌توانیم با کم‌خوری و گرسنگی مذموم که برای بدن و نیرو و توان آن مضر است برخلاف این دعا و برخلاف الگوهای دینی خود عمل کنیم.

**

دربارهٔ مدح خوردن خیلی حرف زدیم. کافی است!

*

آن‌چه بیان شد به این علت است که در این عرصه نیز الگوهای انحرافی وجود دارد و امروزه هم منحرف شدن ما اگرچه به خاطر الگو و سطح زندگی متعارف، احتمال کمی دارد، منتفی نیست. 

در افرادی که از تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام فاصله داشته‌اند شاهد خطاهایی در این زمینه هستیم. مثلاً غزالی در کتاب احیاءالعلوم می‌نویسد اگر سالک از گرسنگی ضعیف شود اشکال ندارد، حتی تا جایی که نماز را نشسته بخواند چون نشسته نماز خواندن بر اثر ضعف ناشی از گرسنگی، بهتر از نماز ایستاده با پرخوری است!

یا برخی از مدعیان عرفان، چنین حدیثی به پیامبر نسبت می‌دهند که بدترین امت من کسانی هستند که مغز گندم می‌خورند! «اشرار امتی الذین یأکلون مخ الحنطه» که سندی هم برای این حدیث وجود ندارد.

**

اما یادمان باشد که خوردن، مسئولیت دارد.

در قرآن چندین بار دستور «کُلُوا» (بخورید) داریم، ولی هیچ کجا نمی‌گوید بخورید بروید دنبال کارتان.

یک‌جا می‌فرماید «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» (مومنون ۵۱) اگر خوردید کار خوب هم انجام دهید

یک‌جا می‌فرماید «فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقیرَ» (حج ۲۸) اگر خوردید دیگران را هم اطعام کنید. 

یک‌جا می‌فرماید «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» (اعراف ۳۱) اگر خوردید ولی اسراف نکنید.

یک‌جا می‌فرماید «کُلُوا وَ اشْرَبُوا من رزق الله وَ لا تعثوا فی الارض» (بقره ۶۰) اگر خوردید گناه نکنید.

یک‌جا می‌فرماید «کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ لا تَطْغَوْا فیهِ» (طه ۸۱) اگر خوردید طغیان نکنید

یک‌جا می‌فرماید «فکُلُوا مما غنمتم حلالاً طیباً و اتقوا الله» (اعراف ۳۱) اگر خوردید خداترس باشید.

یعنی خوردن مسئولیت دارد، حتی به حیوان هم می‌فرماید بخور و کار خاصی انجام بده «ثُمَّ کُلی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً» (نحل ۶۹) یعنی خوردن حیوان هم مسئولیت دارد، حال آدم‌هایی که می‌خورند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند از زنبور عسل کمتر هستند. (حجت‌الاسلام قرائتی)

نکته ها از گفته ها؛ دفتر اول
عبدالله فاطمی‌نیا
مشق اخلاق (دفتر اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
دولت موعود؛ گفتارهایی درباره‌ی حضرت ولی عصر (عج) دفتر اول
محمدعلی انصاری
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
چرا او؟ چرا من نه؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
ما را ز باده گلگون خراب کن
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
زی طلبگی
مهدی مطهری
وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
دستانی نه بسته، نه باز
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
حقّ‌النّاس
آیت‌الله العظمی مظاهری
هان ای دل عبرت بین!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
لطفاً از من خوشتان بیاید!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
تربیت کودک از منظر مکتب اهل بیت (ع)
لطیف راشدی
پایان پیمان شکنی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
پیوند با خویشاوند
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

نظرات کاربران

saba
۱۴۰۰/۰۳/۱۸

چقدر این کتاب خوب بود👌👌

zar
۱۴۰۰/۱۰/۱۹

خیلی عالی بود، واقعا از خوندنش لذت بردم. حرف جدیدی برای گفتن داشت و به بهترین صورت توضیح داده بود با مثال و احادیث. دلم میخواد چندبار دیگه هم بخونمش. حتما توصیه میکنم بخوانید.

مشکات ۱۳۱۴
۱۴۰۱/۰۱/۲۴

کتابی روان و شیرین که موعظه هایش به دل می نشیند و راه گشا است هر چند وقت یک بار باید از سر خوانده شود تا تاثیر آن تازه شود

mst
۱۴۰۱/۱۱/۲۱

فوق‌العاده روان، کاربردی و ارزشی. راحت به دل می‌شینه.

ریحان
۱۴۰۱/۰۷/۰۷

بسیار عالی بود . مخصوصا برای کسایی که به دنبال معرفت نفس هستند ،میخوان تغییر کنند و رشد معنوی داشته باشند.

مهدی
۱۴۰۱/۰۲/۲۰

بسیار عالی و کاربردی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
مولوی داستانی نقل می‌کند که کسی زمینی خرید و در آن خانه‌ای ساخت. بعد از اتمام بنا، متوجه شد که افسوس! آن خانه را در زمین فرد دیگری ساخته است! در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن کار بیگانه مکن کیست بیگانه؟ تنِ خاکی تو کز برای اوست غمناکی تو اگر فقط به بدن خود (و حتی به معلومات و محفوظات و هنرهای خود) بپردازیم، معلوم می‌شود که خودمان را نشناخته‌ایم.
mahjoob
ظهر بود و مشغول خوردن غذا نان خشک و دوغ. ظرف غذا جلویش بود که نوکر ارباب شهر آمد و ورقه‌ای را گذاشت جلوی او - ارباب گفته این را امضا کنید. مرحوم میرزا ابوالقاسم کبیر قمی نگاه کرد و دید یک حکم ظالمانه است. رو کرد به نوکر ارباب - این چیست من می‌خورم؟ - نان و دوغ است. - برو به اربابت بگو میرزا ابوالقاسم نان و دوغ می‌خورد تا این چیزها را امضا نکند! * کسی که شکم خودش را نگه دارد، می‌تواند این طور محکم حرف بزند.
mahjoob
ضرر پنجم پرخوری (که از بزرگ‌ترین مضرات است): گرایش به تمام گناهان سرچشمهٔ بیشتر گناهان شهوت است و اساس شهوت، خورد و خوراک است. کم خوردن غذا باعث کاهش شهوت و تسلط بر نفس اماره است. همان‌طور که بر یک اسب چموش وقتی می‌توان مسلط شد که با گرسنگی او را ضعیف کرد، چون وقتی سیر شد و نیرو گرفت، سرکش می‌شود و چموشی می‌کند. ذوالنون گوید هرگز سیر نشدم، مگر این‌که مرتکب گناه شدم یا قصد گناه کردم.
شهیدحمیدسیاهکالی مرادی
مهم‌تر این‌که زیاد خوابیدن موجب تباه شدن عمر و زندگی است و شخص نسبت به این‌که سرمایهٔ وقت خویش را چنین ارزان از دست می‌دهد که مثلاً بجای کار و فعالیت، یا مطالعه و عبادت، روزانه ده ساعت یا بیشتر می‌خوابد بی‌تفاوت می‌شود. فرد پس از پرخوری هم از نظر بدنی سنگین می‌شود و هم از نظر ذهنی. مثل مست‌ها!
شهیدحمیدسیاهکالی مرادی
مرد، اعتراض خود را به سلمان تکرار کرد. سلمان چنین پاسخ داد آن‌طور که تو گمان کردی نیست. من در هر ماه سه روز روزه می‌گیرم و قرآن کریم می‌فرماید هر کسی کار نیکی بیاورد، ده برابر پاداش دارد. (انعام ۱۶۰) بنابراین با سه روز روزه در ماه، من مانند کسی هستم که تمام ماه را روزه دارد. و من از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود هر کس شب با وضو بخوابد مانند کسی است که تا صبح عبادت کرده و من همیشه با وضو می‌خوابم. و همچنین آن حضرت فرموده هر کس سورهٔ توحید (قل هو الله احد) را سه بار بخواند، مانند کسی است که تمام قرآن را خوانده و من هر روز سه بار این سوره را می‌خوانم.
mst
تا کسی منظم نباشد، تربیت نمی‌شود. روح نامنظم، تربیت‌پذیر نیست و تا جسم منظم نشود، روح منظم نمی‌شود. انسان باید نظم را در چیزهایی که دائم با آن ارتباط دارد مثل غذا خوردن رعایت کند. کسی که هر وقت دلش خواست و هر چه دلش خواست بخورد، آدم منظمی نیست. (استاد محمدتقی فیاض‌بخش)
mst
کُلُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی وَمَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَی (طه ۸۱) از نعمت‌های پاکیزه‌ای که به شما داده‌ایم بخورید، اما طغیان و تجاوز نکنید که در این صورت غضب من شما را می‌گیرد و هر کس غضب من بر او وارد شد سقوط می‌کند.
شهیدحمیدسیاهکالی مرادی

حجم

۷۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۷۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۱۷,۵۰۰
تومان