دانلود و خرید کتاب قدیس توماس آکویناس احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قدیس توماس آکویناس اثر احمد علامه فلسفی

کتاب قدیس توماس آکویناس

معرفی کتاب قدیس توماس آکویناس

کتاب قدیس توماس آکویناس نوشته احمد علامه فلسفی است که به زندگی آرا و زمانه توماس آکویناس متفکر ایتالیایی قرن سیزدهم میلادی می‌پردازد. 

 درباره توماس آکویناس

آکویناس (متولد۱۲۲۵– درگذشت 1274) معروف به حکیم آسمانی، فیلسوف ایتالیایی که اعتقادات مسیحی را با فلسفه ارسطو تلفیق کرد. فلسفه آکویناس علم و حکمت را در خدمت دین و جدا از آن می‌داند. کار فلسفه در این میان رفع شک و شبهه است. براهین پنجگانه او در اثبات وجود خدا شهرت خاصی در تاریخ فلسفه غرب دارند. به اعتقاد نیک زنگ‌ویل، آکویناس تأثیر زیادی از ابن سینا گرفت.

تومیسم یا رئالیسم خداباورانه (واقع گرایی الهی)، در قرون وسطی به عنوان فلسفه‌های نو صورت‌بندی شد و از قرن سیزدهم تاکنون به صورت جهان‌بینی مهمی درآمده که اندیشه غربی را شکل بخشیده‌است. در تاریخ اندیشه، واقع‌گرایی خداباورانه نمودار تلفیق افکار تعقلی یونان، به نمایندگی ارسطو، و الهیات مسیحی است. هرچند که مسیحیت پیشتر، در عصر رومیان، وارد جهان غرب شده بود، متفکران مسیحی یا مدرسیون (اصحاب اسکو لاستیک) مانند توماس اکویناس، بعدها تلاش کردند که برای تعالیم دینی سازمانی عقلانی صورت‌بندی کنند تا آنها را از نظم و معنای فلسفی برخوردار سازند.

خواندن کتاب قدیس توماس آکویناس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به آشنایی با سرگذشت فیلسوفان بزرگ جهان مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب  قدیس توماس آکویناس

توماس در پی آن بود که فلسفه ارسطو را که در نظرش فلسفه ای صحیح بود، طوری تقسیر کند که کاملا با اصول مسیحیت سازگار باشد. وی اعتقاد داشت که بین آنچه فلسفه و عقل به ما می آموزد با آنچه که وحی یا ایمان مسیحی می آموزد، هیچ اختلافی وجودندارد. مسیحیت و فلسفهٔ صحیح، یک چیز را می گویند؛ با این تفاوت که عقل فقط تا قسمتی از راه را می تواند برود و این وحی الهی است که تمام راه را برایمان روشن می سازد. وظیفه اساسی فلسفه این است که خدمتگزار دین وجوابگوی شبهات باشد.

توماس آکویناس با الهام گرفتن از بحث ماده و صورت ارسطوئی گفت:

ماده، وجود بالقوه و صورت، وجود بالفعل است. وقتی صورت ها با ماده جمع می شوند، انواع و اجناس و افراد مستحق می شوند. (و به عبارت دیگر، موجودات به وجود می آیند.). ماده جنبه نقص وجود وصورت جنبه کمال آن است. صورت ها هرچه به ماده نزدیک تر باشند، انواع وافرادشان بیشتر شده و هر چه روبه کمال بروند، از تکثر دور و به وحدت نزدیک تر می شوند. اگر این سیر ادامه یابد، می رسیم به صورت صورت ها یعنی صورت بی ماده کهخداوند است وتغییر در او راه ندارد.

توماس آکونیاس دربحث خود درباره خداوند، چندین برهان برای وجود خداوند ذکر می کند.

براهین توماس آکونیاس در اثبات وجود خداوند:

به اعتقاد او، عالم آفرینش بهترین عوالم ممکن است، زیرا اگر کاملترین عوالم نباشد، می بایست در حکمت الهی نقص وجود داشته باشد و این امکان ندارد. توماس آکونیاس عقیده داشت صورت موجودات همواره درذهن خداوند موجودند و این صورتهایی که در ذهن خدا هستند، سر چشمه اصلی وجود خارجی موجودات در این جهان هستند؛ یعنی در آغاز، موجودات این جهان، صورتهایی در علم خداوند بوده و سپس در عالم خارج موجود می شوند وافراد و محسوسات را تشکیل می دهند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
مشکل فلسفهٔ سیاسی در قرن سیزدهم، همان قرنی که آکویناس در آن زندگی می کرد و می نوشت، این بود که با آن بدنامی که اقتدار و فرمانروایی سیاسی پیدا کرده بود، همانگونه که در آثار قدیس آوگوستینوس آمده بود، در آثار هوستینسیس، بونیفاکیوس هفتم، و نویسندگان دیگری از این دست، ثمرهٔ تلخ و تیره ای داد. غلبهٔ این دیدگاهها منعکس کنندهٔ وضع سیاسی در طول دوره ای از انحطاط سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی بود، دوره ای که تمدن اروپایی در حالت دفاعی قرار گرفته بود. امّا شرایط تغییر کردند.
esrafil aslani

حجم

۶۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۶۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان