دانلود و خرید کتاب سقراط احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سقراط اثر احمد علامه فلسفی

کتاب سقراط

معرفی کتاب سقراط

کتاب سقراط اثری از احمد علامه فلسفی است که به زندگیِ زمانه و آرای فیلسوف پیشگام یونان کلاسیک، سقراط می‌پردازد. سقراط را نخستین فیلسوف اخلاق در غرب می‌دانند.

 درباره سقراط

 سقراط (سوکْراتیسsoˈkratis ) فیلسوف یونان کلاسیک اهل آتن و یکی از بنیان‌گذاران فلسفه غرب بود. پدرسقراط سنگتراش و مادرش قابله بود. وی از همسرش اکسانتیپه صاحب سه فرزند شد. سقراط در جوانی در چند جنگ شرکت داشت و در یکی از آنها با دلاوری جان یکی از دولتمردان و سرداران نامی آتن را که مجروح شده بود نجات داد. بعدها خود را یکسره وقف فلسفه کرد. در کوچه های آتن می گشت و مردم را به بحث می کشید و با پرسش های سمج و پی درپی آنان را دچار سرگیجه می ساخت و به تامل وامی داشت. سقراط را نخستین فیلسوف اخلاق در غرب می‌دانند. او در سال ۴۷۰ پیش از میلاد متولد شد و در سال ۳۹۹ پیش از میلاد وفات یافت . سقراط نوشته‌ای از خود به جای نگذاشت و عمدتاً از طریق نویسندگان باستان مانند آنتیستنس، آریستیپوس و آریستوفان و شاگردانش همچون افلاطون و گِزِنُفون به دنیا معرفی شد. احترام و علاقه بی‌حدی که سقراط در نزد شاگردانش داشت، نه تنها به خاطر سابقه افتخارآمیز او در میدان جنگ، یا بی‌اعتنایی به مظاهر دنیا، بلکه بیش از همه به سبب فروتنی سقراط در عقل و حکمت بود. او مدعی حکمت نبود، بلکه تنها می‌گفت که با شور و شوق به دنبال آن می‌رود. مبدأ فلسفه او همانا اعتراف به جهل خویشتن بود، آنچنان که می‌گفت: «دانم که ندانم». در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، نزدیک به دو هزار و پانصد سال پیش در دادگاهی تحت نظر فرمانروای حکومت وقت، سقراط را به اتهام «فاسد کردن جوانان» و «بی‌اعتقادی به خدایان» ، توسط یک هیئت قضائی حکومت خودکامه ، سقراط محاکمه و به اعدام محکوم گردید . سقراط در مقام دفاع از خود برمی‌آید. او منکر آن است که جوانان را فاسد کرده باشد. سقراط : تنها علمی که دارد، علم به جهل خویشتن و ناچیزی علم بشر در برابر علم خداست. سقراط می‌گوید که او منکر خدایان ( ساختگی)آتن است، خود به خدایی یگانه باور دارد. او تعلیم فلسفه را وظیفه‌ای می‌داند که از سوی خدا به او محوّل شده و او اطاعت خدا را بر اطاعت مردم ترجیح می‌دهد. سقراط می گوید «اگر می‌اندیشید که با کشتن من می‌توانید کسی را از نکوهش زندگی زیان‌آورتان بازدارید، سخت در اشتباهید. این راه فرار، راهی نیست که ممکن یا آبرومندانه باشد. آسان‌ترین و شریف‌ترین راه، از پای درآوردن دیگران نیست؛ بلکه بهتر ساختن خویشتن است»

سقراط در ادامه می‌گوید: « از میان ما آنان که مرگ را بد می‌پندارند، در اشتباهند؛ زیرا که مرگ یا خوابی است بی‌رویا، یا رفتن روح است به دنیای دیگر؛ و آیا انسان در ازای هم‌صحبتی اورفئوس و موسی و هزیود و هومر، از چه چیزی حاضر نیست دست بشوید؟ نه، اگر این راست باشد، پس بگذارید من بمیرم و باز هم بمیرم.» سقراط می‌افزاید که در دنیای دیگر با کسانی هم‌نشین خواهد شد که شربت شهادت نوشیده‌اند؛ و بالاتر از همه اینکه جستجوی خود را در طلب دانش در آن دنیا ادامه خواهد داد؛ و در انتها سقراط می‌گوید: «زمان رحلت فرارسیده‌است و ما هر یک به راه خود می‌رویم؛ من به راه مرگ و شما به راه زندگی. کدامیک بهتر است، فقط خدا می‌داند»پس از پایان این خطابه، قضات حکم به سرکشیدن جام زهر می‌دهند، و سقراط خطابه‌ای نهایی ایراد می‌کند که در آن بیش از پیش، از اعتقادش به زندگی پس از مرگ سخن می‌گوید. در نهایت، در حالی که شاگردانش پیشنهاد فرار به او می‌دهند، امام سقراط شجانه و با ایمان راسخ، مرگ با عزت را به فرار خفت بار ترجیح می‌دهد.

خواندن کتاب سقراط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و علاقه مندان به رشته فلسفه

 بخشی از کتاب سقراط

دیالکتیک، روش سقراطی و موضوعات سقراطی

پیش از سقراط، فیلسوفان به‌طور کلی برون‌نگر بودند و تلاش می‌کردند تا پدیده‌های جهان را توضیح دهند. فلسفه با سقراط به مسیر تازه‌ای افتاد. انقلاب سقراط، وارد کردن اخلاق در فلسفه، اخلاق را در کانون توجّه فلسفه قراردادن و تأکید ورزیدن بر فنّ جدل و استدلال نظری است؛ و این کار به معنای درون‌نگری، روی تافتن از جهان خارج و نظر کردن به انسان و خویشتن انسان است.

روش سقراط که خودش آن را تلنخوس (بازجویی) می‌نامید، بر اساس سؤال و جواب متوالی و هدفمند بناشده بود؛ به طوری‌که سقراط با اختیار موضع طرف مقابل، ابتدا موافقت و همراهی او را جلب می‌کرد و سپس تناقضات استدلال‌های او آشکار شده و با استفاده از موضع خود شخص، مدعایش را رد می‌کرد.

در آن دوران سوفسطائیان نفوذ زیادی بین جوانان آتنی داشتند و به آن‌ها سفسطه و فن جدل آموزش می‌دادند وادعایشان این بود که حقیقتی وجود ندارد. آن‌ها خود را دانشمندترین و عالمترین مردمان می‌خواندند. سقراط بنا بر نتیجه‌ای که در زندگی بدان رسیده بود، با آن‌ها که ادعای علم و دانش داشتند، به مقابله پرداخت.

روش عملی سقراط برای مبارزه با چنین اشخاصی این بود که با یکی از آن‌ها وارد گفتگو می‌شد و می‌کوشید تا از او افکارش را درباره موضوعی خاص، مثلاً شجاعت بیرون بکشد. آن شخص در ابتدا فکر می‌کرد که حقیقت شجاعت را می‌شناسد و به آن آگاه است.

سقراط گفتگو را به شیوه پرسش و پاسخی شروع می‌کرد و در آغاز خود را با آنچه شخص مقابلش می‌گفت، همراه نشان می‌داد. ممکن بود این گفتگو به طول بینجامد، اما سر انجام بحث را به جایی می‌رساند که شخص مقابل به نادانی خود پی می‌برد؛ یعنی به این نتیجه می‌رسید که حقیقتاً هیچ چیزی را درباره شجاعت نمی‌داند و به این صورت، سقراط به او می‌فهماند که اعتراف به نادانی، بزرگ‌ترین دانش است.


نظرات کاربران

...هیچ...
۱۴۰۰/۰۴/۱۵

خواندن این کتاب نتیجه کنجکاوی ام درباره (دیالکتیک سقراطی)بود سقراط زندگی وشخصیت بسیاردوست داشتنی داشت وبسیار جذبش شدم که حتی تکرار عینی برخی جملات کتاب آن هم بارها وبارها مانع از به اتمام رساندن این کتاب نشد اما پیشنهاد من:: اگر به مطالعه

- بیشتر
کاربر ۵۰۸۴۰۶۸
۱۴۰۱/۰۸/۱۳

این یه قسمت هایی ازش چندین بار کپی شده همش تکراریه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
«اگر می‌اندیشید که با کشتن من می‌توانید کسی را از نکوهش زندگی زیان‌آورتان بازدارید، سخت در اشتباهید. این راه فرار، راهی نیست که ممکن یا آبرومندانه باشد. آسان‌ترین و شریف‌ترین راه، از پای درآوردن دیگران نیست؛ بلکه بهتر ساختن خویشتن است»
...هیچ...
روش سقراط که خودش آن را تلنخوس (بازجویی) می‌نامید، بر اساس سؤال و جواب متوالی و هدفمند بناشده بود؛ به‌طوری‌که سقراط با اختیار موضع طرف مقابل، ابتدا موافقت و همراهی او را جلب می‌کرد و سپس تناقضات استدلال‌های او آشکار شده و با استفاده از موضع خود شخص، مدعایش را رد می‌نمود. در آن دوران سوفسطائیان نفوذ زیادی بین جوانان آتنی داشتند و به آن‌ها سفسطه و فن جدل آموزش می‌دادند و ادعایشان این بود که حقیقتی وجود ندارد. آن‌ها خود را دانشمندترین و عالمترین مردمان می‌خواندند. سقراط بنا بر نتیجه‌ای که در زندگی بدان رسیده بود، با آن‌ها که ادعای علم و دانش داشتند، به مقابله پرداخت.
esrafil aslani
اعتقاد به بقای روح و به آنچه راجع به دوزخ و بهشت می‌گویند، لااقل اعتقاد بی‌ضرری است، پس چرا آدمی خود را از چنین اعتقادی بازدارد؟ چرا باید خود را از داشتن این عقیده ۱۳۸۱ مانع شود که بعد از زندگانی این جهانی، نیکوکاران پاداش می‌یابند و بدکاران کیفر و مکافات می‌بینند؟ آیا این‌چنین اعتقادی، به مردم در زندگی و مرگ کمک نخواهد کرد؟
...هیچ...
سخنان سقراط با پیروان خود بعد از نوشیدن جام شوکران در زندان، موید این واقعیت است که او اعتقاد راسخ داشت نفس انسان قبل از تولد موجود بوده DNA ) (و معرفت های حقیقی پیش از پیدایش بدن، حاصل گردیده اند. بر اساس همین نظریه، فراگیری و تحصیل جز بخاطر آوردن و تذکر چیزی دیگر نمی باشد. نفس بعد از مرگ بدن، به حیات خود ادامه خواهد داد.
...هیچ...
هیچکس داوطلبانه از روی دانایی کار بدی نمی کند و آنکس که دست به بدی می زند، قربانی نادانی خویش است.
...هیچ...
اندیشهٔ سقراطی برخوردار از این خوشبینی است که انسان نیک است و مستعد برای فضیلت و از جمله برای نیکبختی. انسان صرفا نیازمند شناخت مفهومی نسبت به این استعداد و پرورش آن است
...هیچ...
مشیت الهی لذت و الم را سخت به هم پیوند داده و احساس یکی، بدون ظهور دیگری، قطع نمی‌گردد...
...هیچ...

حجم

۶۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۶۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان