دانلود و خرید کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی مصطفی خلیلی‌فر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی اثر مصطفی خلیلی‌فر

کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی

درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی؛ از آغاز تا ظهور اسلام پژوهشی به قلم مصطفی خلیلی‌فر است که در انتشارات آرمان رشد به چاپ رسیده است.

درباره کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی؛ از آغاز تا ظهور اسلام

 زیبایی‌شناسی مد نظر نویسنده در این کتاب زیبایی‌شناسی سرودها و آوازهای باستانی ایران است.

نویسنده آغاز را عصرِ اسطوره‌ ای و عهدِ «کیومرث» قرارداده و از آن پس، برخی آثار و نشانه ‌های برجای ‌مانده از روزگارِ مهریان و مغان و زرتشتیان را به ترتیب در دوره‌‌های هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان مورد بررسی قرار داده است و تلاش کرده تا جلوه‌‌هایی از سرواد و سرود را در «گات‌‌ها» و «یشت ‌ها» و همچنین در «یادگار زریران» و «درخت آسوریک» و «سرودهای مانویان» بیابد و نمونه‌‌هایی از آن را پیش روی مخاطب قرار داده است. همچنین- ذیلِ مدخلِ «در عهدِ ساسانیان و متونِ پهلوی»- به طورِ مبسوط در این ‌باره سخن گفته است! چراکه در آن عصر- به گواهیِ تاریخ- شعر و موسیقیِ ایران، رونق و رواجی داشته و امثالِ «گیرشمن» هنرِ ساسانی را آخرین جلوه هنر شرقیِ قدیم دانسته‌اند و باورشان این است که قدمت آن به چهار هزار سال می‌رسد.

 خواندن کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی؛ از آغاز تا ظهور اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 این کتاب می‌‌تواند برای چند گروه از مخاطبان مفید باشد: الف- برای ادب‌ جویان و هنرپژوهانی که می‌‌خواهند از ادبیات و هنرِ خنیایی- در ایرانِ باستان- آگاهی داشته باشند. ب- برای اتنوموزیکولوژیست‌هایی که اُسلوبِ موسیقیِ کلامی اقوام را از آغازین مراحلِ شکل‌گیریِ آن می‌کاوند؛ و پژوهشگرانی که می‌خواهند با زیبایی ‌شناسیِ منظومه‌های آیینیِ کهن- از مهریان تا مانویان- بیشتر آشنا شوند...!

 بخشی از کتاب درآمدی بر زیبایی شناسی خنیاهای ایرانی و سرودهای باستانی؛ از آغاز تا ظهور اسلام

هدفِ اصلی این پژوهش «زیبایی‌شناسی خنیاها و سرودهای باستانی» است؛ امّا هدفِ فرعی این پژوهش، پاسخ دادن به این فرضیه است که می‌گوید: (موسیقی کلامی ایران، یعنی موسیقی ایرانی پیوندخورده به شعرِ فارسی، «محدود» و «محزون» است). نگارنده بر این باور است که با تکیه بر زیبایی‌شناسی و تحلیل نمونه‌های برتر، می‌توان استدلال کرد که چنین فرضیه‌هایی از پشتوانه علمی و فلسفی کافی برخوردار نیستند؛ بنابراین کوشیده است تا بر پایه زیبایی‌شناسی «خنیا»، «ترانه»، «سرواد» و «سرود» نمونه‌هایی را- از راه نقدِ کاربردی- موردِ بررسی قرار دهد و ثابت کند که موسیقی آوازی و کلامی ایران- درست مانندِ موسیقی آوازی و کلامی دیگر کشورهای جهان- به همان نسبت که می‌تواند غمگین باشد، می‌تواند شاد هم باشد! نیز به همان نسبت که می‌تواند محدود باشد، می‌تواند گسترده هم باشد! نگارنده می‌کوشد تا- با تحلیلِ نمونه‌ها- نشان بدهد که غمگین یا شاد بودنِ «شعرِ ترانه» و «غزلِ آواز»؛ و همچنین «وزنِ شعر» و «نوعِ ریتم»، هرکدام می‌توانند تا حدودی در میزانِ غم و شادی متن‌های آهنگین و منظومه‌های غنایی و رنگین، اثرگذار باشند. او علاوه‌بر این‌ها معلوم کرده است که: این قبیل تأثیرات، اختصاص به موسیقی کلامی ایران ندارد؛ البتّه بررسی شعرِ موسیقی و کاربردهای مناسبِ آن در شکل‌های گوناگون؛ و همچنین شناختن و شناساندنِ بلاغت و موسیقی این گونه‌های شعری نیز بخشی دیگر از اهدافِ پژوهش است؛ امّا یکی از بخش‌های دیگرِ آن هم می‌تواند رسانیدنِ مخاطب باشد به شناختِ روشن و معرفتِ عمیق از موضوعِ مطروحه. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت: هدف این پژوهش- به گونه بنیادین- این است که مخاطبانِ خود را به فرازهایی از زیبایی‌شناسی برتر بکشاند؛ یعنی گستره‌های روشن و باشکوهی که بزرگ‌ترین شاعرانِ اهلِ موسیقی و یا بهترین موسیقی‌دان‌های اهلِ شعر- ایرانی و غیرِ ایرانی- در آن سیر و سیاحتی داشته‌اند...!

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
۱۶,۵۰۰
۵۰%
تومان