دانلود و خرید کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان (دفتر اول) پل دیویس ترجمه حمیرا افشار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان (دفتر اول)

کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان؛ دفتر اول چکیده‌ای از مقالات گروهی از نویسندگان است که با ترجمه حمیرا افشار منتشر شده است. این کتاب سعی دارد به پرسش‌های علمی شما پاسخ دهد.

درباره کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان؛ دفتر اول

دور از واقعیت نیست اگر بگوییم نخستین پرسشی که همواره ذهن بشر را به خودش مشغول کرده، چه‌گونگی پیدایش انسان، جهان و آفرینش کاینات بوده است. اگر جزء آن دسته از افراد خوش شانس هستید که این پرسش طی دوران آموزش اجباری برای‌تان حل نشده باقی مانده، به لزوم مطالعه‌ بیش‌تر در مورد آن واقف هستید. برخی مذهب را دریچه‌ای برای پاسخ به این سوال می‌یابند و برخی از راه علم در صدد یافتن حقایقی برای نیل به این هدف هستند. اما افراد زیادی هم دریافته‌اند که این مسیر بدون تحقیق در هر دو زمینه امکان‌پذیر نیست. کم نیستند کسانی که در جریان همین تحقیق و بررسی و در میانه‌ی راه ایدئولوژیک خود که از اعتبار آن مطمئن بودند، از بسیاری عقاید و استدلال‌های خود دست کشیدند و مسیر دیگری را برگزیده‌اند.

از طرفی، شاید بارزترین ویژگی دنیای کنونی رد مداوم نظریه‌هایی باشد که تا پیش از آن به‌عنوان مرجع مسایل روز معتبر بوده‌اند. این عدم قطعیت سبب شده تا در زمینه‌های گوناگون به کم‌تر فرضیه‌ای بتوان به صورت قاطع و ابدی رجوع کرد. به‌طور مثال پس از آن‌که فیزیک کلاسیک با ورود بحث فیزیک کوانتوم به چالش کشیده شد و بسیاری از قوانین آن منسوخ گشت، امروز نیز افرادی منتظرند تا برخی مفاهیم فیزیک کوانتوم با مشاهدات سازگاری نداشته باشند.

در دنیای امروز که زمان نه تنها برای مطالعه، بلکه برای تحقیق و بررسی نیز کم‌تر از پیش در دسترس همگان است، شاید فرصت مطالعات گسترده در این زمینه برای تمام علاقه‌مندان میسر نباشد و افراد به دنبال میانبرهایی باشند تا به کمک نتایج اغلب ثابت شده‌ی تحقیقات افراد مطلع در این زمینه، پاسخ‌گوی ذهن پرسش‌گر خود باشند. در خلال این مطالعات می‌توان ضمن دور نشدن از هدف اصلی، با موارد جدیدی نیز آشنا شد و اهداف جدیدی نیز ترسیم کرد.

از همین رو مطالعه‌ی چکیده‌ اندیشه‌ها و دیدگاه‌های دانشمندان برجسته که در این زمینه‌ها مطالعات عمیقی داشته‌اند، می‌تواند برای آشنایی هرچه بیش‌تر با مفاهیم مربوط به پیدایش جهان و انسان و مسایل پیرامون آن راه‌گشای مناسبی باشد. 

کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان؛ دفتر اول مرجع مناسبی برای خواندن نظریات دانشمندان است.

خواندن کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان؛ دفتر اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت بهتر جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب گفت و گوهایی درباره پیدایش انسان و جهان؛ دفتر اول

اشارات مذهبی واضحی به این مسایل وجود دارد. حس می‌کنم شمار زیادی از یهودیان و مسیحیان به عقیده‌ی مه‌بانگ و این ایده که جهان از هیچ به‌وجود آمده است، واقعا اعتقاد دارند. این امر بر داستان خلقت هم منطبق است.

به نظر من اگر افراد مذهبی فکر می‌کنند مه‌بانگ به‌معنای خلقت از هیچ است، برداشت‌شان اشتباه است. مردم به اشتباه گمان می‌کنند مه‌بانگ همان چیزی است که می‌گوید خلقت از هیچ‌چیز می‌آید.

باید این نکته را هم بگویم؛ این‌که مردم ابتدا تصمیم بگیرند یک اعتقاد مذهبی را باور کنند و بعد آگاهانه آن دسته از حقایق فیزیکی را انتخاب کنند که به باورهای مذهبی‌شان نزدیک است، ایده‌ی خوبی نیست. چون این حقایق قابل تغییرند و ممکن است در آینده، در سطوحی، دریابیم نظریه‌ی مه‌بانگ فرضیه‌ی نامطلوبی است. آن‌وقت چه می‌شود؟ مردم مذهبی تمام این مدت روی اسب اشتباهی سوار بوده‌اند. بنابراین، این مسئله پر از ریسک و خطر است که به دنبال این ایده‌های کیهانی باشیم. ولی من شخصا فکر می‌کنم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که معنا و هدف عمیقا در آن رخنه کرده است.

اما بیش‌تر دانشمندان ممکن است بگویند که هیچ معنا و هدف ذاتی‌ای در جهان نیست و این یک جهان پوچ است. جمله‌ی معروفی از استفان واینبرگ، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، وجود دارد که می‌گوید: «هرچه جهان قابل فهم‌تر به‌نظر می‌رسد، به همان میزان بیهوده‌تر می‌نماید». واینبرگ یک خداناباور است که معتقد است هیچ مقصد نهایی‌ای برای هستی انسان وجود ندارد. آیا او اشتباه می‌کند؟

او و من در تمام حقایق فیزیکی با هم توافق داریم، اما به‌راحتی از آن‌ها نتایج متفاوتی می‌گیریم. بحث در مورد این است که نیمه‌ی پر لیوان را ببینیم یا نیمه‌ی خالی را. کلماتی مانند «معنا» یا «هدف» دسته‌بندی‌های انسانی‌ای هستند که از تجارب انسانی می‌آیند، بنابراین ما آن‌ها را وارد طبیعت می‌کنیم و می‌گوییم بهترین روش برای درک جهان این است که فکر کنیم دنیا رفتاری هدف‌دار دارد.

شما در کتاب‌های‌تان می‌گویید انگار تحولات این جهان از روی یک نمایش‌نامه صورت می‌گیرد. این مسئله تصور وجود فرجام و هدف‌مندی‌ای را ایجاد می‌کند که بین دانشمندان هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

گمان نمی‌کنم هیچ‌کس، حتی واینبرگ، این را که جهان مانند یک نمایش‌نامه است، رد کند. ما این نمایش‌نامه را قوانین فیزیک می‌نامیم. شکی نیست که جهان از نوعی الگو پیروی می‌کند، حتی می‌توانیم واژه‌ی نقشه را برای آن به‌کار ببریم. دلیل آن‌که من به راحتی از واژه‌هایی مانند معنا یا هدف در ارتباط با جهان استفاده می‌کنم این است که من این‌ها را با کلماتی مانند «مکانیزم» یا «تحلیل اطلاعات» چندان متفاوت نمی‌بینم. پیش از این گفتم جهان مانند یک رایانه است. بنابراین ایده‌ی صحیح و سیاست‌مدارانه در این زمینه این است که بگوییم جهان یک مکانیزم یا یک ماشین است. این ایده مشکلی ندارد، اما اگر بگوییم یک موجود زنده‌ی هدف‌دار است درست نیست؟ به‌نظر من این تناقض است. 


نظرات کاربران

Ali
۱۴۰۰/۰۳/۰۵

اگر کارل سیگن رو نمی‌آوردند، می‌توانستیم اسم کتاب را بگذاریم: گفت‌وگو درباره‌ی پیدایش انسان و جهان از نظر مومنان!

مهراد حسن پور
۱۴۰۲/۰۲/۰۲

این کتاب مذهبیه، به اسم کتاب علمی دادن بیرون که مردم بخونن. هر چی دانشمند عهد هجر که به خدا اعتقاد داره رو مقالشو اورده، که مثلا بگه اره خدا هست. از اونور اینهمه دانشمند که میگه جهان نیازی به

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
فقط کافی است باور کنید شعور فرایندی فیزیکی است که می‌توانیم اصول آن را تقلید کنیم. پس از آن کاملا توانایی آن را داریم ماشینی بسازیم که پالس‌های برقی به آن برسانیم و او حس‌های مختلف را تولید کند. این موضوع سوال واضحی را برمی‌انگیزد که آیا جهانی واقعی آن بیرون وجود دارد؟
reza
ولی من شخصا فکر می‌کنم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که معنا و هدف عمیقا در آن رخنه کرده است.
reza
ولی من شخصا فکر می‌کنم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که معنا و هدف عمیقا در آن رخنه کرده است.
reza

حجم

۷۱۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۷۱۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان