دانلود کتاب صوتی تاریخ بیهقی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی

دانلود و خرید کتاب صوتی تاریخ بیهقی

معرفی کتاب صوتی تاریخ بیهقی

کتاب صوتی تاریخ بیهقی اثری از ابوالفضل بیهقی تاریخ‌نگار و نویسنده‌ی بزرگ ایرانی است. «تاریخ بیهقی» کتابی مفصل در سی فصل بوده که از آن‌همه تنها حدود پنج جلد باقی مانده است. بخش اصلی این کتاب روایت دوره‌ی غزنوی است اما در بخش‌هایی از آن نیز به تاریخ صفاریان و سامانیان پرداخته شده است. نسخه‌ی صوتی تاریخ بیهقی با صدای احسان چریکی توسط انتشارات نیستان هنر منتشر شده است. این اثر فقط ۵ جلد از کتاب اصلی را شامل می‌شود.

درباره کتاب صوتی تاریخ بیهقی با صدای احسان چریکی

کتاب صوتی تاریخ بیهقی اثر ابوالفضل بیهقی، کتابی تاریخی هم از حیث موضوع و هم از جایگاه ادبی آن است. ابوالفضل بیهقی از سال ۴۱۲ تا ۴۷۰ هجری قمری در دربار حکوت غزنوی حاضر و ناظر رخ‌داد‌های تاریخی این دوره بود. او از این موقعیت به بهترین وجه استفاده کرد و کتابی جاویدان از خود به جای گذاشت. بیهقی با وجود هواداری‌اش از غزنویان کوشید روایتی منصفانه از رویداد‌های تاریخی آن دوره ارائه دهد. از آن‌جا که عمده‌ی قسمت‌های باقی‌مانده از کتاب تاریخ بیهقی (از وقایع پایانی جلد پنجم تا باب اول جلد دهم همراه بخش خوارزم) مربوط به دوره‌ی حکومت مسعود غزنوی است، آن را تاریخ مسعودی نیز می‌خوانند. این کتاب که ظاهرا توسط خود بیهقی «تاریخ» نامیده شده، با نام‌های دیگری از جمله، «تاریخ ناصری»، «تاریخ آل ‌ناصر»، «تاریخ آل ‌سبکتگین»، «الجامع فی تاریخ سبکتگین» هم خوانده شده است. لازم به ذکر است که «سبکتگین» با لقب «ناصرالدین و الدوله»، یکی از فرمانروایان غزنوی و پدر سلطان محمود و پدربزرگ سلطان مسعود غزنوی است. 

خلاصه کتاب صوتی تاریخ بیهقی

ابوالفضل بیهقی در جوانی به خدمت دربار غزنوی درآمد. او در دیوان رسالت دربار که تمامی مکاتبات خارجی دربار را بر عهده داشت تحت ریاست و نظارت بونصر مشکان مشغول به کار شد. بیهقی به کسوت شاگردی بونصر درآمد و در نویسندگی به‌تدریج مهارت یافت. او از فرصت بزرگ پیش‌آمده بهره‌ برد و آن‌چه نظاره کرد صادقانه و با نثری پیراسته به رشته‌ی تحریر درآورد. آن‌چه در نسخه‌ی اصلی کتاب تاریخ بیهقی جمع‌آوری شده و به‌ نگارش درآمد، رخداد‌های تاریخی حدود نیم قرن از حکومت غزنوی از سال ۴۰۹ هجری قمری تا سال ۴۷۰، اندکی پیش از درگذشت بیهقی بود. بخش دیگر کتاب صوتی تاریخ بیهقی براساس روایاتی است که او از قول افراد موثق نقل کرده است، باب خوارزم به‌نقل ابوریحان بیرونی و دوران کودکی سلطان مسعود به‌‌نقل از خواجه عبدالغفار از این دسته است. 

بخش‌هایی از تاریخ بیهقی، نمونه‌هایی اعلا از نثر فارسی است که بارها نقل شده و گاهی سرمشق آموزش نثرآموزان فارسی قرار گرفته است. حسنک وزیر و نقل ماجرای به دار کردن او یکی از این فرازهاست که علاوه‌بر بار غلیظ احساسی که خواننده را تکان می‌دهد، از حیث زیبایی و پیراستگی ادبی نیز بی‌بدیل است. 

شنیدن کتاب صوتی تاریخ بیهقی با صدای احسان چریکی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن این کتاب گران‌سنگ را به دوست‌داران کتاب‌های تاریخی و علاقه‌مندان به مطالعه‌ی نثر کهن فارسی پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید کتاب صوتی تاریخ بیهقی را بشنویم؟

شنیدن کتاب صوتی تاریخ بیهقی با نثر آراسته، شیرین و جذابش حتما لذت‌بخش خواهد بود. البته شنیدن کتابی که یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و ادبی کهن ماست، از جنبه‌های مختلف مفید است؛ ازجمله برای افزودن مهارت نوشتن و غنی ساختن داشته‌های ادبی و قلم‌پروری، یکی از بهترین و مهم‌ترین کتاب‌ها، تاریخ بیهقی است.

سبک نگارش تاریخ بیهقی 

 همان‌گونه که اشاره شد، تاریخ بیهقی به آن اندازه که برای ارزش تاریخی‌اش ستوده شده و شاید بیشتر، به‌دلیل ارزش ادبی و نثر پیراسته‌اش در کانون توجه ادب‌دوستان بوده است. نثر کتاب صوتی تاریخ بیهقی را چیزی بین نثر مرسل قرن چهارمی خراسان و شیوه‌ی مغلق و پراطناب متاثر از ادبیات عرب خوانده‌اند. بیهقی تا آن‌جا که توانست از به‌کار بردن عبارات پرپیچ‌وتاب و کلمات زائد و حشو پرهیز کرد. او در جمله‌بندی خود ابتکارات کم‌نظیری به خرج داد و گاهی تنها با یک فعل کوتاه، جمله‌ای مستقل ساخت. جنبه‌ی شایسته‌ی دیگری که می‌توان برای نثر بیهقی برشمرد، صمیمت آن است. او زبانش را به زبان محاوره، عالمانه نزدیک کرد که برای کتابی که در آن روزگار نگاشته شده، خصوصیتی برجسته به شمار می‌رود. بیهقی در کنار نثر غنی خود، با طبعی قصه‌گو روایت تاریخ را به شیرینی قلمش آمیخته و خواندنی کرده است. تا به امروز هر چه بیشتر از زمان خلق این کتاب ارزشمند گذشته، ارزش‌ ادبی آن بیشتر رخ نموده و روشن‌تر از گذشته شده است.

ارزش تاریخی کتاب صوتی تاریخ بیهقی

در کنار ارزش ادبی، امانت‌داری و انصاف رکن دیگر این اثر مهم است. بیهقی تا توانسته کوشیده از جاده‌ی انصاف خارج نشود. آن‌قدر که حتی در وصف بوسهل زوزنی که یکی از شخصیت‌های ناستوده‌ی تاریخ و دشمن خود اوست، یک‌طرفه به قاضی نرفته و این‌گونه توصیفش کرده است: «این بوسهل مردی امام‌زاده‌ی محتشم و فاضل و ادیب بود اما شرارت و زعارتی در وی موکد شده و لا تبدیل لخلق‌الله». او در نقد زمام‌داران غزنوی هم جهات مختلف را دیده و نقل کرده است. جز این ویژگی توجه او به جزئیات و شیوه‌ی زیست آن دوره، اطلاعاتی مفید در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

درباره‌ی ابوالفضل بیهقی

ابوالفضل محمدابن‌حسین بیهقی نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی است. او در سال ۳۸۵ هجری قمری در حارث‌آباد بیهق در نزدیکی سبزوار کنونی دیده به جهان گشود. اطلاعات چندانی از زندگی او در این دوره نیست، الا این‌که در نیشابور که مرکز فرهنگی آن روزگار بود به تحصیل پرداخت. در ۲۷‌سالگی به دیوان رسالت دربار سلطان محمود غزنوی پیوست و دستیار بونصر مشکان شد. او نوزده‌سال تحت تدبیر و نظر و تدریس بونصر مشکان کار کرد و آموخت. دوره‌ی خدمت بیهقی سال‌هایی متمادی از دوران محمود غزنوی تا ظهیرالدوله ابراهیم غزنوی را در بر می‌گیرد. بیهقی از فرصت تاریخی حضور خود در دربار بهره‌ای بزرگ برد و کتاب تاریخ بیهقی را که عموما از مشاهداتش است، نوشت. کتابی سی‌جلدی که تنها یک‌پنجم آن امروز باقی مانده است. روزگار البته همیشه به کام او نبود تا در مقابل خود رفتار نابه‌حق و نادرست هم کم نبیند. به زندان افتادن و غارت خانه‌اش که طی آن برخی از اسناد تاریخی از بین رفت، بخش تاریک ماجرای بیهقی است. او پس از رهایی از زندان به دربار بازنگشت و به‌کار تاریخی خود پرداخت و نوشته‌هایش را تدوین و تنظیم کرد. بیهقی سرانجام در سال ۴۷۰ قمری دیده بر جهان فروبست و در غزنه به خاک سپرده شد.

معرفی نویسنده
ابوالفضل بیهقی

گنجینه‌ی ادب فارسی سرشار از داستان‌ها و افسانه‌هایی است که هریک به‌نوعی ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارند و راویانشان، گاه به فراخور حالات درونی و سلیقه‌ی شخصی و گاه متأثر از اوضاع جامعه و ذائقه‌ی مخاطب، برخی وجوه روایت را حذف و بر بعضی‌شان با تأکید بیشتری پرداخته‌اند. در مقابل اما تعداد کمی از نویسندگان فارسی نیز هستند که وفاداری به تاریخ را بر جذابیت‌های داستانی ارجحیت داده‌اند و نه‌تنها در قامت یک مورخ ظاهر شده، بلکه در این کسوت خوش درخشیده‌اند. ابوالفضل بیهقی به‌حق از سردمداران این عرصه است که اثر فاخر او را می‌توان نقطه‌ی اوج تلاقی ادبیات و تاریخ دانست.

نظرات کاربران

کاربر ۱۸۰۱۳۵۷
۱۴۰۰/۰۲/۳۰

من هنوز همش رو گوش ندادم...ولی عااااشق تاریخ بیهقی ام.... نتونستم ازش بگذرم چون زمان ندارم بخوام کتاب بخونم ... اینو خریدم که موقع ظرف شستن گوش بدم...ما هر روز ظرف می‌شوریم..تقریبا روزی ۵۰_۶۰ دقیقه تا امروز خیلییییی سخنرانی ها

- بیشتر
Hemmat
۱۳۹۹/۰۵/۲۸

(۱ تاریخ بیهقی از مهمترین و ارزشمند ترین آثاری است که از دیدگاه های مختلف تاریخی ،ادبی و حتی شیوه های تاریخ نگاری قابل توجه و بررسی است و سال ها است که مورد توجه صاحبنظران و علاقمندان و محافل آکادمیک

- بیشتر
کیارش
۱۳۹۹/۰۵/۲۲

لطفا تاریخ طبری و تاریخ بلعمی را هم بگذارید

ایلیا
۱۴۰۰/۰۸/۲۷

به نظر من واقعا قیمت زیاده و منی که دوست دارم این اثار رو گوش کنم نمیتونم خریداری بکنم

Amir
۱۳۹۹/۱۰/۰۵

یک سوال افرادیکه این کتاب را خریدند، آیا لغتهای سخت‌اش را توضیح داده

سوشیانس
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

عالیست تاریخ ییهقی و احسان چریکی هم عالی روایت میکند.

Mehdi Alinejad
۱۳۹۹/۱۲/۰۹

گوینده بسیار عالی و دشواری متن کتاب هم بنظر بعد از چند ساعت قابل فهم‌تر میباشد.توصیه میکنم قبل خواندن این کتاب در خصوص بیهقی و سلطان مسعود در اینترنت یه جستجو بزنید تا فضای کتاب دستتان بیاد

Ahmad Mohammadi
۱۴۰۰/۰۱/۱۰

بهترین راه برای شناخت حال و آینده خواندن تاریخ است. تاریخ بیهقی با زبانی شیوا، شیرین و جذاب، قصه گو و پندآموز مقطعی از گذشته این مرز و بوم را بازگو می کند. امیدوارم شما هم از شنیدن این کتاب صوتی

- بیشتر
delfan
۱۴۰۰/۰۸/۲۱

تاریخ بیهقی در حقیقت میزان و معیار زبان فارسی و سند افتخاری برای این زبان تاریخی و ادبی و هم نویسنده ی بزرگ و توانمند آن ابوالفضل بیهقی دبیر است . چقدر افسوس بیکران برای نقص و افتادگی بخش های این

- بیشتر
enayatzadeh
۱۳۹۹/۱۱/۱۰

چرا از بخش پنجم شروع میشه

زمان

۳۳ ساعت و ۵۴ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۷۲٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۳۳ ساعت و ۵۴ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۷۲٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۱۸۴,۰۰۰
۱۲۸,۸۰۰
۳۰%
تومان