دانلود و خرید کتاب چهار میثاق دون میگوئل روئیز ترجمه زهرا بختیاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
معرفی نویسنده
عکس دون میگوئل روئیز
دون میگوئل روئیز

دون میگوئل روئیز از جمله نویسندگان تاثیرگذاری است که با نوشتن کتاب چهار میثاق به شهرت رسید و شناخته شد. مطالبی که او در کتاب‎‌هایش می‌نویسد، آموزه‌هایی برای رسیدن به بیداری درونی است. او با بیان خرد سرخپوستان تولتک به زبان ساده، مردم جهان را با بیداری و آگاهی درونی آشنا می‌کند و به همین دلیل موفق شده است تا نامش را وارد فهرست انسان‌های تاثیرگذار قرن کند.

معرفی کتاب چهار میثاق

کتاب چهار میثاق با عنوان فرعی، کتاب خرد سرخپوستان تولتک، اثری ماندگار از دون میگوئل روئیز است. 

 درباره کتاب چهار میثاق

این کتاب خردنامه‌ی مردمان سرخ است؛ مردمانی آگاه به ذات و خرد آدمی. آن‌ها که تن و روان را از هم گسسته نمی‌پنداشتند و می‌دانستند هرچه هست در پیوند با مام طبیعت تجلی می‌یابد. دون میگوئل روئیز، مردی از تبار تولتک‌ها، بومیانِ امریکای مرکزی است که با نگارش این کتاب سعی در انتقال مفاهیم والای انسانی، از نسل‌های گذشته به نسل حاضر و آینده را دارد. او سعی کرده با ودیعه گذاشتنِ باورهای بنیادینی که جهان را پاک‌تر و روشن‌تر می‌کند، رؤیای مشترک سیاره‌ی زمین را تغییر دهد.

هزاران سال پیش در مکزیک جنوبی، زنان و مردان خردمند را تولتک‌‌ها می‌نامیدند. متخصصان انسان‌شناسی، آن‌‌ها را به عنوان یک ملت یا نژاد توصیف می‌کردند، اما در واقع تولتک‌ها، دانشمندان و هنرمندانی بودند که جامعه‌ای تشکیل دادند تا خرد معنوی و آیین‌های کهن را کشف کنند و حفظ نمایند. این متخصصان به عنوان استاد (ناوال‌ها[1]) و شاگرد در تئوتیهواکان؛ شهر باستانیِ اهرام در خارج از مکزیکوسیتی دور هم جمع شدند. جالب است بدانید که تئوتیهواکان، به مکانی که «انسان در آن خدا می‌شود» معروف است!

در فصل اول، دون میگوئل از اهلی شدن و رؤیای سیاره‌ی زمین می‌گوید. رؤیای مشترکی که از طریق نسل‌ها به ما منتقل شده است:

انسان‌هایی که پیش از ما زیسته‌اند به ما می‌آموزند که چگونه به شیوه‌ی جامعه رؤیا ببینیم.

اما این رؤیا آنچنان خوب و پذیرفتنی نیست:

در رؤیای سیاره، رنج کشیدن بشر، زندگی در ترس و ایجاد فاجعه‌های عاطفی، همه امری عادی به شمار می‌آید.

چهار فصل بعد، چهار میثاق را به خواننده معرفی می‌کند که اگرچه عناوین آن ممکن است برای مخاطب تازگی نداشته باشند، اما شیوه‌ی نگرشِ تولتک‌ها به این آموزه‌ها زیبا و تحسین برانگیز است.

میثاق اول از چهار میثاق – با کلام خود گناه نکنید. به ما می‌آموزد که جادوی سیاه کلام می‌تواند همچون زهری کام و روان شنونده را تلخ کند و این جادو تمام عمر همراه او باقی می‌ماند و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دون میگوئل در کتاب مثالی آورده از مادری که چون خسته است به دخترش تشر می‌زند که چه صدای بدی داری، آواز نخوان! و همین باعث می‌شود دخترک در تمام طول زندگی‌اش از ابراز وجود در این زمینه خودداری کند. این نگاهِ تولتک‌ها بسیار به آموزه‌های کارل گوستاو یونگ نزدیک است.

میثاق‌های بعدی هم زاییده‌ی همین میثاق اول هستند، و اگر میثاق اول را بتوان به خوبی درک و در زندگی پیاده کرد، تغییرات بزرگی را می‌توان شاهد بود.

میثاق دوم از چهار میثاق – «هیچ چیز را به خود نگیرید!» است. این میثاق همچون سپری از شما در برابر جادوی سیاه کلام سایرین محافظت می‌کند. همانند مثال قبل اگر دخترک حرف مادرش را به خود نمی‌گرفت، زهر کلام او زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار نمی‌داد.

میثاق سوم از چهار میثاق – تصورات باطل نکنید؛ این میثاق در رابطه با باور درونی‌ای است که هر یک از ما در ذهن خود می‌پذیریم و زندگی را بر پایه‌ی آن‌ها مدیریت می‌کنیم.

میثاق چهارم از چهار میثاق – این است که همیشه بیشترین تلاشتان را بکنید.

در انتها نویسنده در چند صفحه روش جایگزین کردن این میثاق‌ها با میثاق‌های قبلی را شرح داده است. باشد که به کمک این کتاب رؤیای جمعی مردم کره‌ی زمین شکل و سوی دیگر بگیرد.

خواندن کتاب چهار میثاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه دوست‌داران کتاب‌های موفقیت در زندگی و رشد شخصی

 بخشی از کتاب چهار میثاق

هیچ‌چیز را به خودتان نگیرید.» هر اتفاقی که در اطرافتان افتاد را به خودتان نگیرید. بر اساس مثال فصل قبل اگر من شما را در خیابان ببینم و بدون اینکه شما را بشناسم، بگویم: «هِی، تو چقدر احمق هستی!» این جمله مربوط به شما نیست، مربوط به من است. اگر این جمله را به خودتان بگیرید، ممکن است باور کنید که احمق هستید. یا اینکه به فکر فرو بروید و بگویید: «این شخص که مرا نمی‌شناسد، از کجا چنین چیزی می‌داند؟ نکند طالع‌بین است یا آن‌قدر واضح است که همه می‌توانند احمق بودنم را ببینند؟»

در واقع شما این جمله را به خودتان می‌گیرید، چون با جمله‌ای که من گفته‌ام، موافق هستید. به محض اینکه این جمله را می‌پذیرید و با آن موافقت می‌کنید، سم ناشی از این حرف، وارد وجودتان می‌شود و شما در رؤیای جهنم به دام می‌افتید. علت گرفتار شدن شما در این دام چیزی ست که ما به آن «اهمیت شخصی» می‌گوییم. اهمیت شخصی یا همه‌چیز را به خود گرفتن، بیانگر ابراز خودخواهی ست. چون در اهمیت شخصی فرض را بر این می‌گیریم که همه‌چیز به «من» مربوط می‌شود. فکر می‌کنیم مسئول همه‌چیز ما هستیم. من، من و همواره من! یادتان باشد هر کاری که دیگران انجام می‌دهند، به خاطر شما نیست، به خاطر خودشان است و شما مسئول گردن گرفتن کارهایشان نیستید. هر فردی رؤیا و ذهن خودش را دارد و در دنیایی کاملاً متفاوت با شما زندگی می‌کند. وقتی همه‌چیز را به خودمان می‌گیریم، تصور می‌کنیم که بقیه می‌دانند در دنیای ما چه می‌گذرد، از این رو تلاش می‌کنیم مدام دنیای خودمان را به آن‌ها تحمیل کنیم؛ بنابراین حتی اگر شرایط بسیار شخصی باشد و کسی مستقیماً به شما توهین کند، باز هم مقصرش شما نیستید. آن چه دیگران می‌گویند، انجام می‌دهند و درباره‌اش اظهارنظر می‌کنند، همگی بر اساس میثاق‌هایی ست که در ذهنشان دارند. دیدگاه‌های آن‌ها ناشی از برنامه‌هایی است که در طول فرآیند اهلی شدن دریافت کرده‌اند.

مثلاً اگر فردی دربارهٔ شما اظهارنظر کند و بگوید: «چقدر چاق شده‌ای!» شما نباید این جمله را به خودتان بگیرید. چون واقعیت این است که این فرد نمی‌داند با احساسات، باورها و نظراتش اصطلاحاً چند چند است. از این رو می‌کوشد سم درونی‌اش را به سمت شما بفرستد و اگر شما حرفش را قبول کنید، سم را دریافت کرده و مال خودتان می‌کنید! به بیان دیگر، اگر شما حرف‌های دیگران را به خودتان بگیرید و سریعاً بپذیرید، به‌آسانی به دام جادوگران سیاه و انسان‌های بدطینت می‌افتید. آن‌ها با یک اظهارنظر کوچک توجه شما را جلب می‌کنند، سپس هر سمی که دلشان می‌خواهد به خوردتان می‌دهند و چون شما این آدم‌ها را باور کرده‌اید، زهر را تا آخر سر می‌کشید. شما همهٔ این آشغال‌های عاطفی را می‌خورید و آن‌ها را مال خودتان می‌کنید؛ اما بالعکس اگر هر حرفی که دیگران به شما می‌زنند را به خودتان نگیرید، در وسط جهنم هم آسیبی به شما نمی‌رسد. مصون ماندن از اثرات سم آن هم در وسط جهنم، موهبتی ست که میثاق دوم به شما می‌دهد.

نظرات کاربران

Mohammad Zand
۱۳۹۹/۱۱/۰۳

یکی از ماندگارترین کتاب هایی بود که مطالعه کردم و برای کسانی که تمایل دارند در خصوص خودسازی مطالعه کنند حتما توصیه میکنم

...هیچ...
۱۴۰۰/۰۳/۱۷

نویسنده کتاب چهارمیثاق به چرخه ای از زندگی بشر اشاره دارد به نام(اهلی شدن) و بخش های وجودی یک انسان اهلی را نام برده: بخش قاضی؛ بخشی ازوجودانسان که همه ذرات جهان از حیوانات تاهم نوعان خود راقضاوت میکند بخش قربانی؛بخشی که تحت

- بیشتر
ایکا
۱۳۹۹/۱۲/۱۷

کتابی که در عین اینکه ساده نگاشته شده اما بس عمیق، پراندیشه و پرمحتواست. کتابی که هنرمندانه چاله های عمیقی که بر اثر کمبود آگاهی در زندگیت با دستان خودت کندی ولی از اونها بی خبر بودی! پر می کند. من پیشنهاد

- بیشتر
ترمه🍁
۱۴۰۰/۱۰/۱۸

از اون کتابایی بود که با همه ی مطالبش موافق نبودم ولی در کل بسیار الهام بخش و زیبا بود شاید عصاره ی مطالب این کتاب این آیه از سوره حجرات باشه که : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ

- بیشتر
mary.sa
۱۴۰۰/۰۷/۰۵

این نظرو بعد از خوندن کتاب (راهنمای چهار میثاق) که به قلم همین نویسنده‌ست مینویسم وقتی مطالعه کتاب رو تموم کردم متوجه اهمیت این چهار پیمان نبودم جالب به نظر میرسیدن ولی نمیفهمیدم چطوررعایت همین چهار قانون ساده میتونه زندگیمو تغییر

- بیشتر
Ocean
۱۴۰۰/۰۱/۱۶

قشنگ بود اما سطح انتظارات من رو برآورده نکرد متاسفانه اسم کتاب خیلی برای من بزرگ شده بود چون مثلا میشنیدم میگفتن «اگه فقط قرار باشه یه کتاب بخونم همین رو میخونممم» و این حرفا؛ اما مطالب توی کتاب نتونست تصورات من

- بیشتر
MasoumehMalekpoor
۱۳۹۹/۱۱/۲۸

کتاب ارزشمندیه و به خیلی از کتابای روانشناسی ترجیحش میدم در عین حال که شاید مطالبش رو قبلا شنیده باشیم اما در عین حال تکراری نیست و پر از آرامشتون میکنه.

MOHI
۱۳۹۹/۰۸/۲۶

کتاب خیلی خوبیه راهکار هایی برای بیرون آمدن جهنم خود ساخته و ورود به بهشت ابدی 🌸

هدیهٔ دریا
۱۴۰۱/۰۵/۲۴

کتاب شامل مجموعه نصایح بدردبخوری است که در چهار میثاق یا عهد ارائه شده است که شامل موارد زیر می‌باشد: ۱.کلامتان معصومانه باشد. ۲.هیچ چیز را به خودتان نگیرید. ۳.تصورات و فرضیات بیهوده را کنار بگذارید. ۴.همیشه نهایت تلاشتان را بکنید. در هر کدام از

- بیشتر
~MON¡REH~
۱۴۰۰/۰۷/۱۰

این کتاب به ما آموزش میده که چطور ؛کلامِمان معصومانه باشد و با آن گناه نکنیم/ هیچ چیز را به خودمان نگیریم / تصورات و فرضیات بیهوده را کنار بگذاریم / همیشه نهایت تلاشمان را بکنیم...(البته کاش بعد از یادگیری

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۴)
عدالت واقعی یعنی انسان برای هر اشتباهش فقط یک‌بار مجازات شود، اما بی‌عدالتی به این معناست که انسان برای هر اشتباهی که مرتکب می‌شود، چندین بار تاوان بپردازد و مجازات شود.
~MON¡REH~
ذهن این قدرت را دارد که با خودش حرف بزند، اما علاوه بر آن، این قابلیت و توانایی را دارد که اطلاعات قابل‌دسترسی از منابع دیگر را هم بشنود و دریافت کند. گاهی اوقات صداهایی در ذهنتان می‌شنوید و از خودتان می‌پرسید که این صداها از کجا آمده است. ممکن است منشأ این صداها واقعیت دیگری باشد که در آنجا موجودات زنده‌ای با ذهنی مشابه با ذهن انسان زندگی می‌کنند. سرخ‌پوستان تولتک این موجودات را «هم‌پیمان» می‌نامند؛ اما در اروپا، آفریقا و هندوستان به آن‌ها «خدایان» می‌گویند.
هدیهٔ دریا
استاد در جواب گفت: «تو به این دنیا نیامده ای تا خوشی‌ها و زندگی‌ات را قربانی کنی. تو به این دنیا آمده‌ای تا زندگی کنی، شاد و خوشحال باشی و عشق بورزی. اگر دو ساعت مراقبه در روز نهایت تلاش و توانت باشد، با رساندنش به هشت ساعت فقط خودت را خسته می‌کنی و به هدفی که دوست داری هم نمی‌رسی. از زندگی هم لذت نخواهی برد. پس حداکثر تلاشت را بکن. شاید آن وقت یاد بگیری که مدت زمان مراقبه اهمیتی ندارد، مهم این است که بتوانی زندگی کنی، شاد باشی و عشق بورزی!»
Mehdi Gh
من جلوه‌ای از خدا هستم، اما شما هم جلوه‌ای از خدا هستید. ما همگی شبیه هم هستیم. هم من و هم شما تجسمی از نور و زیبایی هستیم، پس همگی جلوه‌ای از وجود خداییم.
هدیهٔ دریا
«بس است واقعاً! من دیگر نمی‌خواهم با قاضی درونم علیه خودم رأی صادر کنم و با غصه خوردن و بازی کردن نقش قربانی به خودم آسیب برسانم. من قربانی نیستم!»
~MON¡REH~
عدالت واقعی یعنی انسان برای هر اشتباهش فقط یک‌بار مجازات شود، اما بی‌عدالتی به این معناست که انسان برای هر اشتباهی که مرتکب می‌شود، چندین بار تاوان بپردازد و مجازات شود. ما انسان‌ها برای یک گناه چند بار مجازات می‌شویم و تاوان می‌دهیم؟«هزاران بار!» انسان تنها موجود زنده‌ای است که بابت یک اشتباه، هزاران بار مجازات می‌شود، حال آنکه موجودات دیگر برای هر اشتباهشان، فقط یک‌بار مجازات می‌شوند، ولی ما نه! ما انسان‌ها حافظهٔ قوی‌ای داریم: مرتکب اشتباه می‌شویم، خودمان را قضاوت می‌کنیم و گناهکار می‌دانیم و در آخر هم خودمان را تنبیه می‌کنیم. اگر عدالتی وجود داشته باشد همین یک‌بار کافیست و دیگر لزومی ندارد مجدداً آن را تکرار کنیم؛ اما هر بار که گناه و اشتباهمان را به خاطر می‌آوریم، خودمان را دوباره قضاوت می‌کنیم، گناهکار می‌دانیم و دوباره تنبیه می‌کنیم. این روند بارها و بارها تکرار می‌شود.
...هیچ...
شما به واسطهٔ کلمات می‌توانید قدرت خلاقیت خودتان را نشان دهید و هر چیزی را که دوست دارید بیان کنید. صرف‌نظر از اینکه به چه زبانی صحبت می‌کنید، قصد و نیت شما از طریق کلمات مشخص می‌شوند. رؤیاها، احساسات و آنچه واقعاً هستید با کلام تجلی می‌یابد.
هدیهٔ دریا
باید کسانی را که احساس می‌کنیم به ما ظلم کرده‌اند را ببخشیم، نه به این خاطر که آن لایق بخشش هستند، به این خاطر که خودمان را آن‌قدر دوست داریم که نمی‌خواهیم بیش از این تاوان بی‌عدالتی و ظلم دیگران را پس بدهد
mary.sa
ما انسان‌ها برای یک گناه چند بار مجازات می‌شویم و تاوان می‌دهیم؟«هزاران بار!» انسان تنها موجود زنده‌ای است که بابت یک اشتباه، هزاران بار مجازات می‌شود، حال آنکه موجودات دیگر برای هر اشتباهشان، فقط یک‌بار مجازات می‌شوند، ولی ما نه! ما انسان‌ها حافظهٔ قوی‌ای داریم: مرتکب اشتباه می‌شویم، خودمان را قضاوت می‌کنیم و گناهکار می‌دانیم و در آخر هم خودمان را تنبیه می‌کنیم. اگر عدالتی وجود داشته باشد همین یک‌بار کافیست و دیگر لزومی ندارد مجدداً آن را تکرار کنیم؛ اما هر بار که گناه و اشتباهمان را به خاطر می‌آوریم، خودمان را دوباره قضاوت می‌کنیم، گناهکار می‌دانیم و دوباره تنبیه می‌کنیم. این روند بارها و بارها تکرار می‌شود.
هدیهٔ دریا
گناه هر کاری ست که شما علیه خودتان انجام می‌دهید. هر احساس، باور یا حرفی که به ضرر خودتان است، گناه نامیده می‌شود.
Sayeh

حجم

۸۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۸۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان