دانلود و خرید کتاب انسان و عبادت سید محمدباقر صدر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب انسان و عبادت

کتاب انسان و عبادت بخش‌هایی از رسالۀ عملیه استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر با نام الفتاوی الواضحة است که در آن جنبه‌هایی از موضوع عبادت در اسلام بررسی شده است. الفتاوی الواضحة اولین بار در ماه رمضان ١٣٩۶ق (شهریور ١٣۵۵ش) به چاپ رسید.

 درباره کتاب انسان و عبادت

شهید صدر این رساله را براساس ضرورت تحول رساله‌های عملیه و به‌هدف ارائۀ احکام اسلامی به مسلمان معاصر با شیوه‌ای جدید و به‌روز و متناسب با تحولات تمدنی به‌رشتۀ تحریر درآورد؛ ازاین‌رو ضمن بررسی و نقد کاستی‌های موجود در رساله‌های رایج طرحی متفاوت را برای نگارش رساله عملیه پی ریخت.

او این رساله را با مقدمه‌ای اعتقادی براساس مباحث نوین فلسفی و نیز روش حساب احتمالات در اثبات عقاید، آغاز می‌کند؛‌ زیرا عقیده، پایۀ عمل به شریعت است و مکلفی که می‌خواهد به احکام شریعت عمل کند شایسته است طرحی کلی از عقاید و دلایل آن‌ها داشته باشد.

شهید صدر در متن رساله خود افزون‌بر تغییر اساسی ادبیات رساله‌نویسی که آن را برای عموم خوانندگان کاربردی کرده، تقسیم‌بندی نوینی برای احکام شریعت اسلامی عرضه کرده است. او خود درباره این تقسیم‌بندی می‌نویسد:

ابتدا مسائل مربوط به تقلید را آورده‌ایم و احکام تقلید، اجتهاد و احتیاط را بیان کرده‌ایم. پس از آن درباره تکلیف و شروط آن سخن گفته‌ایم. سپس احکام را به چهار بخش تقسیم کرده‌ایم:

بخش نخست: عبادات؛

بخش دوم: اموال که دارایی‌های عمومی و شخصی را دربر می‌گیرد؛

بخش سوم: رفتار فردی؛

بخش چهارم: رفتار عمومی.

و سپس هر یک از این بخش‌ها را شرح می‌دهد.

شهید صدر در پایان جلد اول رساله عملیه‌اش که بخش عبادات شریعت اسلامی را دربر‌می‌گیرد، برای تبیین سیمای کلی عبادت در اسلام، بخش ویژه‌ای را در نظر گرفته و مطالب ناب و ارزشمندی را در این باره به مقلدان ارائه کرده است. 

مطالب عمیق و نو این بخش سبب شد که بارها و به‌طور مجزا به چاپ برسد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

همچنین این کتاب همراه با اضافات برخی شاگردان شهید صدر با نام نظام‌ العبادات فی الاسلام منتشر شده که بخش عمده آن کتاب نوشته شهید صدر نبود و ازاین‌رو در این ترجمه، برخلاف برخی از دیگر ترجمه‌ها، صرفاً بخشی که اثر قلم استاد شهید بود، آورده شده است.

نویسنده همچنین در چاپ اول رساله عملیه خود مقدمه‌ای درباره اصل اجتهاد و تقلید و ضرورت تحول شیوه تدوین رساله‌های عملیه نوشته است که با توجه به نکات مهم آن و ارتباطش با موضوع، در این کتاب نیز با ‌عنوان مقدمه‌ای درباره اجتهاد و تقلید آورده شده است.

 خواندن کتاب انسان و عبادت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به کتاب‌های دینی و اخلاقی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

نظرات کاربران

m.m.r_76
۱۳۹۹/۰۸/۰۳

شهید بزرگوار روند عقلایی و زیبایی رو در ارایه نگاهی از بالا به مبحث «عبادت» پی گرفته و با تحلیل منشأ ، ثمرات و ابعاد مختلف این کلیدواژه مهم دینی، به نکات مفیدی اشاره می‌کنند؛ رحمة الله علیه

sedighe
۱۴۰۰/۰۱/۲۱

فعلا نمونه کتاب رو مطالعه کردم. کلام موجز و رسای نویسنده و نثر ساده و روان قابل تقدیره.

خامنه ای رهبرم💗
۱۴۰۱/۰۹/۰۶

نکات ارزشمندی بهم هدیه داد😍 بُریده های خوبی هم از کتاب براتون به اشتراک گذاشتم 😉

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴)
عنصر اصلی عبادات، نیت درونی و ارتباط معنوی با خداوند متعال است و این چیزی نیست که نظارت بیرونی از عهده آن برآید یا فرآیندی قانونی بتواند تحقق آن را تضمین کند.
محمدرضا میرباقری
«راه خدا» نیز تعبیری انتزاعی از «راه خدمت به انسان» است؛ زیرا هر کاری برای خداست، در حقیقت برای بندگان اوست؛ چراکه خداوند از بندگانش بی‌نیاز است. و ازآنجاکه معبود مطلق، فراتر از هر حدومرزی است و با هیچ شخصی، خویشاوندی و به هیچ گروهی، گرایش ندارد، بروز عملی راه او، راه همه انسانیت است. بنابراین کارکردن در راه خدا و برای خدا، کار کردن برای همه مردم و به نفع آن‌هاست
m.m.r_76
عبادت رابطه میان آدمی و پروردگارش است که در جهت‌دهی ارتباط معنوی آدمی با هم‌نوع خود نیز نقش دارد.
محمدرضا میرباقری
جوامع بشری به این نتیجه رسیدند که در هر یک از عرصه‌های شناختی، شماری از افراد، تخصص پیدا کنند و هر فرد در زمینه‌های غیرتخصصی‌اش تنها به معلومات بدیهی خود بسنده کند و بیش از آن را به متخصصان آن حوزه بسپارد و مسئولیت تصمیم‌گیری در آن زمینه را به آنان واگذارد.
محمدرضا میرباقری
(و چرا باید من خدای آفریننده خود را نپرستم در صورتی که بازگشت شما و همه خلایق، به‌سوی اوست)
محمدرضا میرباقری
ازآنجاکه پرورش نیت دگرگرا در افراد برای اسلام مهم است، همواره ارزش کار را بر اساس انگیزه‌های انجام آن ارزیابی می‌کند، نه نتیجه کار. بنابراین ارزش کار در اسلام به نتایج و دستاوردها و سودی نیست که از آن کار به انجام‌دهنده آن یا به انسان‌ها می‌رسد؛ بلکه ارزش کار در اسلام به انگیزه‌های آن و میزان خلوص، دگرگرایی و از خودگذشتگی‌ای وابسته است که در آن انگیزه‌ها وجود دارد.
m.m.r_76
حرکتی که با وجودی مطلق پیوند ندارد، حرکتی کورکورانه است؛ همچون حرکت پَر در مسیر وزش باد که تحت تأثیر عوامل بیرونی است و هیچ تأثیری بر محیط پیرامون خود ندارد.
محمدرضا میرباقری
به هر میزانی که آدمی از معبود حقیقی دور می‌شود، گرفتار سردرگمی در میان خدایان و معبودهای پراکنده می‌گردد.
محمدرضا میرباقری
عبادت شیوه عملی و کاربردی غریزه ایمان است. با انجام عبادات، غریزه ایمان رشد می‌کند و در زندگی آدمی نهادینه می‌شود.
m.m.r_76
ارتباط با مطلق حقیقی، تنها وقتی ممکن است که شیوه‌ای عملی و کاربردی به تقویت و نهادینه‌سازی این ارتباط بپردازد. این شیوه عملی همان عبادت است.
m.m.r_76

حجم

۵۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۹ صفحه

حجم

۵۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۹ صفحه

قیمت:
۹,۵۰۰
تومان