دانلود و خرید کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود داود حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود اثر داود حسینی

کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود

معرفی کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود

مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود جلد اول از مجموعه بازخوانی مطهری پس از چهل سال نوشته احمد واعظی است.

با وجود گذشت چهل سال از شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، هنوز پژوهشگران از خوان گستردهٔ آراء و نظرات این متفکر شهید استفاده و به آن استناد می‌کنند. درعین‌حال، طی این مدت، در حوزه‌هایی که استاد در آن‌ها قلم زده یا سخن رانده است، موضوعات و چالش‌های جدید بسیاری پدید آمده‌اند، ازجمله در حوزهٔ تفسیر، فلسفهٔ اسلامی، فلسفهٔ غرب، کلام، حقوق زن، اسلام و ایران، تعلیم و تربیت، معرفت‌شناسی، تاریخ اسلام، مباحث اجتماعی و سیاسی، سیرهٔ معصومان (ع)، اقتصاد، و اسلام و تجدد.

درباره کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود

فیلسوفان معاصر دربارهٔ اصالت وجود طرح مسئلهٔ متعارفی دارند. از هر شیء در جهان دو مفهوم برداشت می‌شود: وجود و ماهیت؛ کدام اصیل و کدام اعتباری است؟ چنانکه در طول کتاب حاضر نشان داده می‌شود، این طرح مسئله‌ای نیست که در آثار پیشینیان، از جمله میرداماد یا صدرا، یافت شود. بیان روشن و صریح این طرح مسئله برای اولین بار در تاریخ فلسفه اسلامی در آثار شهید مطهری و علامه طباطبایی دیده می‌شود. 

در دورهٔ معاصر، فیلسوفان پس از ایشان، تقریباً بی‌کم‌وکاست، این‌گونه طرح مسئله را تکرار کرده‌اند، بدون آنکه دربارهٔ ویژگی تاریخی آن بحثی کرده باشند. این واقعیت جایگاه ویژه‌ای به شهید مطهری در تاریخ فلسفهٔ اسلامی در دورهٔ معاصر ذیل مسئلهٔ اصالت وجود می‌دهد.

 کتاب حاضر مسئله اصالت وجود به عنوان یک پروژه مهم در مطالعات فلسفی شهید مطهری را بررسی کرده است. در فصل اول کتاب با شواهدی مبنی بر پروژه فلسفی یاد شده در دستور کار استاد مطهری روبه رو می‌شویم. 

در فصل دوم داوود حسینی نشان می‌دهد، مسئلهٔ اصالت وجود، آن‌گونه که شهید مطهری طرح کرده است، چگونه در بستر این پروژه جای گرفته است.

در فصل سوم روایت تاریخی مختصری از مسئلهٔ اصالت وجود تا دورهٔ معاصر میخوانید.

در فصل چهارم، داوود حسینی استدلال می‌کند که طرح مسئلهٔ شهید مطهری از مسئلهٔ اصالت وجود متفاوت است از طرح مسئلهٔ سنتی اصالت وجود، آن‌گونه که پیش از دورهٔ معاصر در تاریخ فلسفهٔ اسلامی رایج بوده است. او سپس، این تفاوت را بر اساس تمایز پروژه‌ای که در تاریخ فلسفهٔ اسلامی، پس از ابن‌سینا، در دستور کار بوده است و پروژه‌ای که شهید مطهری در دستور کار داشته است، تبیین می‌کند..

خواندن کتاب مطهری و مسئله‌ی جدید اصالت وجود را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مباحث اصولی و بنیادی فلسفه اسلامی و آرای استاد مرتضی مطهری.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۸۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان