دانلود و خرید کتاب مشق اخلاق؛ دفتر چهارم آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مشق اخلاق؛ دفتر چهارم

مشق اخلاق ،(دفتر چهارم) اثر مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) است که به همت مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام‌الله علیها) منتشر شده است.

درباره کتاب مشق اخلاق

نوشتار پیش رو، دفتر چهارم از مجموعهٔ مشق اخلاق است که مشتمل بر توصیه‌های کوتاه معنوی، برگرفته از بیانات، آثار و گفتارهای اخلاقی مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» می‌باشد.

هر دفتر از مجموعهٔ مشق اخلاق، حاوی چهل فراز پندآموز و مزین به آیات نورانی قرآن کریم و روایات گهربار اهل بیت (ع) است که به‌صورت مختصر و با بیانی ساده و دل‌نشین، به رشتهٔ تحریر درآمده است. 

خواندن مجموعه مشق اخلاق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

 علاقه‌مندان به مباحث دینی و اخلاق اسلامی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
معرفت نفس؛ جلد ششم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد چهارم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معاد، سرنوشت جاودانه‌ی انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
چرا او؟ چرا من نه؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
معرفت نفس (جلد دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس؛ جلد هفتم
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
حقّ‌النّاس
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)
آیت‌الله العظمی مظاهری
معرفت نفس (جلد سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
اندیشه‌های ناب؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دفتر دوّم: سیمای زن در اسلام)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در خطبه‌ای بر فراز منبر مسجد کوفه، پس از تذکّر اینکه مرگ و عالم قبر، قطعی است و هیچ‌کس گریزی از آن ندارد، اوضاع و احوال قبر و عالم برزخ را تشریح کرده، می‌فرمایند: «یا عِبَادَ اللَّهِ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ لِمَنْ لَا یغْفَرُ لَهُ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ الْقَبْرَ فَاحْذَرُوا ضَیقَهُ وَ ضَنْکهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ إِنَّ الْقَبْرَ یقُولُ کلَّ یوْمٍ: أَنَا بَیتُ الْغُرْبَةِ أَنَا بَیتُ التُّرَابِ أَنَا بَیتُ الْوَحْشَةِ أَنَا بَیتُ الدُّودِ وَ الْهَوَامِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان»
احمد زرگانی
بنابر تصریح قرآن کریم، مسلمانان باید «غضّ بصر» داشته باشند، یعنی علاوه بر پرهیز از نگاه حرام و آلوده، نگاه آنان به زیر افتاده باشد و از نگاه‌های بیهوده و اضافی که باعث فراهم شدن زمینهٔ گناه و بی ادبی می‌شود، دوری کنند.
احمد زرگانی
امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود می‌فرمودند: اگر میان دو نفر از شیعیان اختلاف و منازعه‌ای دیدی، برای اصلاح آن، از مال من استفاده کن: «إِذَا رَأَیتَ بَینَ اثْنَینِ مِنْ شِیعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِی» راوی نقل می‌کند که میان من و فرد دیگری اختلاف و نزاعی وجود داشت. با وساطت مفضّل، یکی از شاگردان امام صادق (ع) ‌ و مبلغی‌که وی برای رفع اختلاف به ما داد، میان ما صلح وآشتی برقرار شد. وقتی مطمئن شد دیگر اختلاف و درگیری بین ما وجود ندارد، گفت: بدانیدکه این پول مال خود من نیست، امام صادق (ع) به من فرموده‌اند چون دو شیعه با هم نزاع دارند و می‌توانم مثلاً با پولی میان آنان آشتی دهم، از مال‌آن حضرت میان آن دو را اصلاح کنم. و این پول از مال ایشان است.
احمد زرگانی
در این آیه خداوند به نگهبانان جهنم می‌فرماید: آیا می‌دانید چرا این افراد به جهنّم آمدند و مورد شفاعت واقع نشدند؟ آنان به خاطر دوری از نماز و انفاق و در اثر گناه و تکذیب معاد، لیاقت شفاعت ندارند و نمی‌توانند از آن نعمت بزرگ بهره‌مند گردند.
احمد زرگانی
حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند: طهارت برای انسان، نظیر زره در جنگ است؛ یعنی همان‌طور که زره در جنگ و جهاد، حافظ انسان است، طهارت هم در زندگی و در جهاد با شیاطین جنّی و انسی، حافظ اوست.
احمد زرگانی
همهٔ افراد و به خصوص زن و شوهر باید در مقابل یکدیگر کوتاه بیایند. مسلّماً زندگی بدون نزاع و اختلاف‌نظر ممکن نیست، جامعه هم بدون اختلاف سلیقه و اختلاف‌نظر نیست، امّا همه باید نسبت به یکدیگر کوتاه بیایند. قرآن‌کریم می‌فرماید: این حدّاقل قضیه است، ولی کم است؛ اگر در جامعه یا در خانه مظلوم واقع شدید و اگر حقّی از شما ضایع شد، کینه‌توز نباشید و طرف مقابل را ببخشید. در مرحلهٔ بعدی، اشتباه همدیگر را نادیده بگیرید و به گونه‌ای رفتار کنید که گویی قضیه‌ای اتفاق نیفتاده است. سپس قرآن کریم می‌افزاید: اگر یک کدام بدی کرد، دیگری خوبی کند و اگر یک کدام لجاجت کرد، دیگری کوتاه بیاید تا رحمت خداوند در آن خانه و در آن اجتماع نازل شود.
احمد زرگانی
یاد مرگ و منازل آخرت و نیز تفکّر پیرامون عالم قبر و قیامت، مانع سقوط انسان است. از این رو بسیاری از بزرگان و علما، سفارش کرده‌اند که در طول شبانه روز، هفت، هشت، ده مرتبه به یاد مرگ باشید. اگر انسان در شبانه‌روز، چندین مرتبه به فکر قبر و قیامت و به فکر سرنوشت خود در آخرت باشد، از گناه و نافرمانی خداوند دوری کرده، از خطر سقوط در امان خواهد بود.
احمد زرگانی
قرآن کریم گناه شایعه پراکنی را بسیار بزرگ می‌شمرد و می‌فرماید: «وَ تَحْسَبُونَهُ هَیناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیمٌ» گمان نکنید گناه شایعه پراکنی، کم است، این‌کار، گناه بسیار بزرگی نزد خداوند متعال دارد، زیرا موجب اختلاف در جامعه و بین افراد می‌شود. گناه تهمت و توهین به مسلمان که موجب آبروریزی، اختلاف و نزاع می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ است که به مثابهٔ جنگ با خداوند شمرده شده است: «مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ» اگر کسی به دیگری توهین‌کند، مانند اعلام جنگ و مبارزه با خداست. چنین شخصی اگر بدون توبه از دنیا برود، در روز قیامت خداوند از تهمت و توهین او نخواهد گذشت.
احمد زرگانی
درآموزه‌های قرآن و عترت، برهرعملی که موجب اتّحاد و برادری و ایجاد صفا و صمیمیت شود، بر آن تأکید شده و از اعمال و افعالی که موجب نفاق، اختلاف و دوئیت می‌شود به شدّت نهی شده است. بنابراین می‌توان گفت گناهی بزرگ‌تر و بالاتر از اختلاف و تفرقه وجود ندارد و ثوابی بالاتر از اتّحاد و برادری نیست.
احمد زرگانی
ای بنی آدم! مگر ما در ازل با هم معاهده نکردیم که تو خداپرست باشی، نه شیطان‌پرست؟ از رسول الله متابعت کنید، نه از شیطان؟ خداوند متعال در این آیهٔ شریفه، متابعت از شیطان را شرک می‌داند،‌ در حالی که در آیات دیگری بر ضرورت پرستش خداوند یکتا و پرهیز از شرک، تأکید می‌ورزد: «یعْبُدُونَنی لا یشْرِکونَ بی شَیئاً» اختلاف‌های موجود در اجتماع، رواج گناهان اجتماعی، فساد اخلاقی و گسترش بی‌حجابی و بدحجابی، حیف و میل اموال، حق‌ّ‌النّاس، عادی شدن دروغ، تهمت، غیبت و فحّاشی نسبت به یکدیگر که حتّی گاهی به عنوان دین نیز مطرح می‌شود، ریشه در شرک دارد. یعنی گسترش این گناهان از آنجا ناشی می‌شود که بندگان به جای پرستش و اطاعت خداوند متعال، از شیطان تبعیت می‌کنند و از او حرف‌شنوی دارند.
احمد زرگانی

حجم

۷۸٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۷۸٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان