دانلود و خرید کتاب دلدادگان ترسا یلدا بابایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دلدادگان ترسا اثر یلدا بابایی

کتاب دلدادگان ترسا

نویسنده:یلدا بابایی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دلدادگان ترسا

کتاب دلدادگان ترسا نوشته یلدا بابایی است. این کتاب به تاثیر رهبانیت مسیحی بر فرقه‌های نخستین صوفیه بعد از آغاز گسترش اسلام می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه این تاثیرگذاری تغییرات بسیاری به‌وجود آورد.

درباره کتاب دلدادگان ترسا

تصوّف اسلامی‌در طی قرون مختلف دستخوش تحولات بسیاری قرار گرفت. در اثر نفوذ مسیحیان در امور حکومتی بنی امیه و بنی عباس و وجود فرقه‌های بسیار راهبان مسیحی، مسیحیت در بین صوفیان رواج یافت و بر آنان تأثیر گذاشت. این تأثیرگذاری به گونه‌ای بود که صوفیان چون راهبان از خوردن غذاهای حیوانی خودداری می‌کردند، پشمینه می‌پوشیدند و در خانقاه‌ها به سر می‌بردند. بنابراین می‌توان گفت حضور گسترده مسیحیان در بین مسلمانان بر صوفیان مسلمان اثر گذاشته است. این کتاب به این موضوع پرداخته است.

خواندن کتاب دلدادگان ترسا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تصوف و ادبیات پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب دلدادگان ترسا

قرن سوم به نوشته دهباشی، آغاز تألیف کتاب‌های عرفانی به شمار می‌رود: «آغاز تألیف آثار عرفانی از دیگر ویژگی‌های تصوف در قرن سوم محسوب می‌شود. شمار زیادی از تألیفات عرفانی به دست مشایخ در این دوره نوشته شد که در میان متون عرفانی اهمیت زیادی دارند. پاره‌ای از آثار عرفانی این دوره هرچند به نام تألیفات عرفانی شناخته می‌شود، به سبب برخی از مسائل و دلایل با مباحث و موضوعاتی از دیگر علوم اسلامی مانند حدیث و کلام و فقه در آمیخته است و مطالب آن‌ها صبغه عرفانی محض ندارد. چون دیدگاه‌ها و تعالیم بزرگان تصوف این دوره اهمیت زیادی دارد و بر دوره‌های بعد تأثیر زیادی گذاشته است.» 

ب - فرقه‌ای شدن

از دیگر خصوصیات این قرن، فرقه‌ای شدن تصوف می‌باشد. فروهر ویژگی‌های فرقه صوفیه را در مقابل دیگر مسلمانان این گونه توصیف می‌کند: «صوفیه در این عهد شکل حزب و فرقه‌ای پیدا کردند، یعنی مقررات و رسوم می‌گرفت چون همه این نظرات و آرای تازه بر مبنای «وحدت وجود» بود. این عقیده تازه- وحدت وجود- که مدار اندیشه‌های صوفیان این عهد را تشکیل می‌داده، مزاحم نظرات فقها و متشرعین آن عصر بود؛ زیرا اینان ازخدای هستی و اسلامی چنین تصور داشتند که: «خالقی است خارج از خلق، و هستی‌ای است غیر ممازج با اشیاء». در حالی که مفهوم سخنان صوفیه قرن سوم از خدا را به این عبارت می‌توان بیان کرد: خدا هستی حقیقی، یعنی وجود وحد حقیقی ساری در همه اشیاء است، که هستی مطلق و «بود» مطلق اوست، و مابقی همه «نمود» هستند.» 

مکارم شیرازی می‌گوید: «اصولاً در قرن سوم که بنی عباس بر نشر علوم دیگران و ترجمه آن‌ها به زبان عربی تلاش می‌کردند، بازار مذاهب و فرقه‌های گوناگون رونق گرفت واز جمله مسلک تصوف تدریجاًدرمیان مسلمانان نفوذپیداکرد.»۲۷

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱۷۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان