دانلود و خرید کتاب تفکر انتقادی جنیفر مون ترجمه مرضیه باقرکاظمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفکر انتقادی اثر جنیفر مون

کتاب تفکر انتقادی

معرفی کتاب تفکر انتقادی

جنیفر مون در کتاب تفکر انتقادی به واکاوی مبانی نظری و عملی این نوع تفکر پرداخته است.

 تفکر انتقادی یا نقادانه به معنای تلاش برای درست اندیشیدن و به دست آوردن آگاهی قابل اعتماد و موثق است. کسی که منتقدانه می‌اندیشد توانایی این را دارد که داده‌ها را تحلیل و ارزیابی کند و درست‌ترین آن را انتخاب کند و بپذیرد. درواقع تفکر انتقادی همان قدرت استدلال منطقی  و در نهایت رسیدن به یک نتیجه قابل اطمینان است.

درباره کتاب تفکر انتقادی؛ واکاوی مبانی نظری و عملی

هدف کتاب تفکر انتقادی واکاوی و ترسیم مفهوم پیچیده تفکر انتقادی است که نقشی اساسی در عملکرد فرد به ویژه در مقاطع بالای تحصیلی و پیشرفت حرفه‌ای او دارد.

موضوعات مورد بحث کتاب عبارتند از:

مرور مفهوم تفکر انتقادی، رویکردهای موجود نسبت به آن و فعالیت‌هایی که این نوع تفکر شامل می‌گردد؛

اهمیت رابطه میان تکامل شناخت‌شناختی و تفکر انتقادی؛

مفهوم جدیدی تحت عنوان ژرفا و کیفیت تفکر انتقادی؛

مفهوم جدیدی تحت عنوان جسارت علمی به همراه پیامدهای گسترده آن برای تمامی جنبه‌های فراگیری؛

آموزش تفکر انتقادی که از طریق مباحثه و تمرین‌های متعدد به آن می‌پردازیم؛

آموزش جسارت علمی به‌عنوان توانشی یاری بخش در تسهیل تفکر انتقادی.

 خواندن کتاب تفکر انتقادی؛ واکاوی مبانی نظری و عملی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مخاطبان کتاب تفکر انتقادی: واکاوی مبانی نظری وعملی فعالان در حوزهٔ ارتقای کارآیی فرایند تدریس، استادان، فراگیران و افرادی هستند که در حوزهٔ آموزش حرفه‌ای و پیشرفت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

 بخشی از کتاب تفکر انتقادی؛ واکاوی مبانی نظری و عملی

تفکر انتقادی به‌چالش‌کشیدن یک دیدگاه و اعمال تفکر قضاوت‌مآبانه از طریق بررسی نقطه‌نظرات مختلف و در صورت امکان افزودن بعدی تازه به مسأله در جهت دستیابی به سطحی متفاوت از دانش و به تبع آن، طرح پرسش‌های جدید و بیشتر، یافتن پاسخ برای آنها و مجدداً طرح پرسش‌های بیشتر است.

الی و جز ارتباط این تعاریف با یکدیگر و با تحلیل انتقادی و این که چگونه می‌توانند از این تعاریف در جهت نگارش مقاله‌ای بهتر بهره گیرند را متوجّه نمی‌شوند.

الی می‌گوید: «مطمئناً، تفکر انتقادی باید یک تعریف درست داشته باشد. من از زمانی که وارد دانشگاه شده‌ام بارها در مورد تفکر انتقادی شنیده‌ام. به نظر می‌رسد همه همواره دربارهٔ آن صحبت می‌کنند. باید یک تعرف دقیق و درست از آن وجود داشته باشد.»



نظرات کاربران

iman ghezelbashan
۱۳۹۹/۰۶/۱۷

من تصورم این بود که راه‌ این گونه تفکر رو روشن میکنه اما بیشتر تعریف اینگونه تفکر بود

کاربر ۶۹۹۰۳۳۰
۱۴۰۲/۰۵/۱۱

فکر کنم مترجم از گوگل ترنسلیت برای ترجمه استفاده کرده بود ترجمه افتضاح واقعا

حسین
۱۴۰۰/۰۲/۰۲

ترجمه دیگه ای که از کتاب تو طاقچه هستش خیلی بهتر بود، از این ترجمه هیچی نفهمیدم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
[تفکر انتقادی یعنی] هوشیاری نسبت به باورپذیری آنچه می‌بینیم یا می‌شنویم، اقدام در جهت یافتن پاسخ به این سؤال که «آیا آنچه پیش رو داریم می‌تواند درست باشد یا خیر» و دفاع از موضع خود در صورت وجود فردی مخالف
محمد طاهر پسران افشاریان
انتخاب عاقلانه، مهارتی است که می‌توان فرا گرفت.
iman ghezelbashan
تفکر انتقادی خود جنبه‌ای از عمل تفکر است. تفکر انتقادی نوعی یادگیری است، چرا که ابزار ایجاد دانش جدید از طریق پردازش دانش و مفاهیم موجود را به کمک آنچه ابزار دست‌کاری دانش (به‌عنوان مثال، تحلیل، درک، ترکیب) نامیده‌ایم فراهم می‌آورد. شاید بتوانیم به خود تفکر انتقادی عنوان ابزاری چندوجهی برای دستکاری دانش را بدهیم (فصل ۲). به‌کارگیری تفکر انتقادی مؤثر مستلزم دقت و مهارت است. اغلب به هنگام تفکر انتقادی، سعی در دستیابی به نوعی نتیجهٔ قابل انتظار داریم که معمولاً صورتی از قضاوت است. تفکر انتقادی شامل اتخاذ رهیافتی عمقی بوده و عموماً در ارتباط با موضوعاتی پیچیده به‌کار گرفته می‌شود که شاید با چند دیدگاه متناقض همراه‌اند. در اکثر موارد، بازاندیشی مشخصهٔ چنین فرایندی است
محمد طاهر پسران افشاریان
احساس در ارتباط با موضوع می‌تواند در نتیجهٔ فرایند تفکر انتقادی حاصل شود. این امکان وجود دارد که احساس در جریان نوسان دایمی بین موضوع یا خاطرات مربوطه و اهداف حاضر موقعیت‌های تفکر به وجود آید. به‌عنوان نمونه، بروکفیلد معتقد است عمل به‌چالش‌کشیدن عقاید و رفتارهایمان (در رابطه با خود و دیگران) «می تواند با احتمال بالایی به احساس اضطراب، ترس، رنجش، و حس مورد تهدید و ارعاب واقع‌شدن بیانجامد. این نیز به نوبهٔ خود به غلیان احساسات در مقابل فردی که دیگران را به اندیشیدن انتقادی وا می‌دارد منجر خواهد شد»
محمد طاهر پسران افشاریان
شاید تفاوت‌هایی در شیوه‌های عادتی انتقال دقیق معنی وجود داشته باشد. به عقیدهٔ دورکین چنین دقت و شفافیتی در فرهنگ‌های شرق آسیا ممکن است نشانهٔ ناپختگی باشد. توضیح یک استاد دانشگاه چینی دربارهٔ این موضوع این بود که زبان چینی برای سبک شعری در مقایسه با سبک‌های مباحثه‌ای موجود در غرب مناسب‌تر است _«شعرای چینی همیشه می‌کوشند تلویحاً و نه صراحتاً مقصود خود را بیان کنند... فرهنگ چینی بر این اعتقاد استوار است که ارتباطات در سطح بالا یعنی ارتباط بدون زبان» (ص. ۱۶۴). در همین راستا، یک دانشجوی ژاپنی بیان می‌دارد که «در ژاپن از ما نمی‌خواهند بحث را دنبال کنیم، و بنابراین می‌توانیم بدون تبعیت از ساختاری معین بنویسیم»
محمد طاهر پسران افشاریان
تلاش در جهت دستیابی به گزاره‌ای تعریفی برای تفکر انتقادی (نسخهٔ دوم) ما تفکر انتقادی را به‌منزلهٔ وجهی از یک عنوان کلی، یعنی فعالیت انتقادی، تلقی می‌کنیم که مفهوم تفکر انتقادی و نمودهای متفاوت آن از جمله عمل، گفتار، نوشتار و مانند آن را در بر می‌گیرد. همچنین، عناوین متفاوتی چون ارزیابی، سنجش، تأمل و درک انتقادی و مانند آن را به‌مثابهٔ عناصر فرایندهای تفکر انتقادی که در آن انواع خاص فعالیت ذهنی مورد تاکید است در نظر می‌گیریم. (فصل ۱) اصلی‌ترین اقدام در تفکر انتقادی این است که آنچه می‌توان به‌عنوان شواهد و مدارک به کار گرفت ارزیابی کرده تا بر اساس آن به انجام قضاوت بپردازیم. (فصل ۲)
محمد طاهر پسران افشاریان
امت (۱۹۶۴)در بخشی مفید تحت عنوان «زبان و افسون‌گری» عقایدی را ارائه می‌کند که می‌توان به‌عنوان آگاهی پیش‌زمینه‌ای برای فرد متفکر نقاد برشمرد. اکثر این عقاید بدیهی‌اند؛ اما این به آن معنی نیست که همواره آن‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم؟ به گفتهٔ او، ما انسان‌ها زبان را به وجود آورده‌ایم و باید خواهان تغییر آن باشیم. زبان به‌طورعمده قرن‌ها پیش و بر اساس ساختارهای فکری آن زمان ایجاد شد. چنین ساختارهایی شاید همیشه بر گسترهٔ عقایدی که در حال حاضر به آن نیازمندیم منطبق نباشند. پیشتر، مصداق‌هایی از این نکته را در بحثی دربارهٔ زبان یادگیری و تدریس مطرح کردیم _و اشاره کردیم که استفاده‌های نادرستی از حوزهٔ زبان در بحث‌های دربارهٔ ماهیت یادگیری و تدریس وجود دارد
محمد طاهر پسران افشاریان
اهمیت زبان زمانی در تفکر انتقادی پیداست که حاصل این تفکر، نمود گفتاری یا نوشتاری دارد. گستردگی این موضوع ما را بر آن داشت تا در اینجا تنها به شماری از موارد مرتبط در تکمیل تصویر در حال شکل‌گیری تفکر انتقادی و شیوه‌های مطلوب انگیزش آن در فرایندهای تدریس و تکامل اشاره کنیم. تأکید بر نقش زبان در تفکر انتقادی در رویکردهای مختلف نسبت به افعال انتقادی متغیر است
محمد طاهر پسران افشاریان
لازم است چگونگی اخلال‌گری احساس در تفکر انتقادی مورد توجه قرار گیرد. دو بونو (۱۹۸۳) به احساس نیاز عمومی افراد به ذی‌حق‌بودن اشاره می‌کند، که برگردان غالب آن شاید پیروزی در بحث باشد. نیاز به ذی‌حق‌بودن عموماً با حفظ عزت نفس (به بخش ذیل در مورد اعتماد به نفس مراجعه کنید) یا جایگاه شخص در یک سلسله‌مراتب خاص در ارتباط است. به گفتهٔ دوبونو، «در عمل، ذی‌حق‌بودن در واقعیت جایی ندارد. ذی‌حق‌بودن به معنای باور به محق‌بودن به هنگام اندیشیدن است» (ص. ۱۰۰). از دیدگاه ما، گاه باور فرد مقابل به ذی‌حق‌بودن شخص عاملی تعیین‌کننده است. نیاز به ذی‌حق‌بودن می‌تواند در نحوهٔ انتخاب شواهد مسأله یا چگونگی ایجاد اختلال در استدلال‌گری انعکاس یابد، یا بر نحوهٔ به‌کارگیری زبان مؤثر باشد (به بخش ذیل در مورد زبان مراجعه کنید).
محمد طاهر پسران افشاریان
او اظهار داشت: «نمی‌توانی برگردی و به چنین شخصی بگویی ببخشید، من فکر می‌کنم آنچه گفتید چرت است!» این گروه شامل موقعیت‌هایی می‌شود که در آن احساسات جایی در فرایند مذکور دارند (برای مثال، ترس یا کمبود عزت نفس که به توزیع قدرت در موقعیت‌های تفکر انتقادی مربوط می‌شود). در بررسی جسارت علمی در فصل بعد نیز به این موضوع خواهیم پرداخت.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۸۴۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۵۲ صفحه

حجم

۸۴۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۵۲ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان