دانلود و خرید کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام عباس احمدوند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام اثر عباس احمدوند

کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام

انتشارات:نشر خاموش
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام

جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام اثر عباس احمدوند مجموعه‌ای از مقالات این نویسنده ردباره تاریخ و تمدن اسلامی است.

درباره کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام

 کتاب حاضر مجموعه هشت مقاله از عباس احمدوند است که برخی از آن‌ها پیش از این در مجله‌های گوناگون منتشر شده است و اکنون با تجدیدنظر، تکمیل و ویرایشی دقیق‌تر عرضه می‌شود.

کتاب و تولید ان در جهان اسلام، چاپ و نشر قرآن کریم و تاریخچه مطالعات اسلامی از موضوعات مقالات کتاب حاضرند. به طور کلی موضوعات این مقاله‌ها شامل مجموعه‌ای از قرآن‌پژوهی و مطالعات تمدن اسلامی تا مباحث بنیادین تاریخ و شرایط تحقق و پیدایی جریان‌های خاورشناسی است.

خواندن کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 تمامی پژوهشگراتن، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه تمدن اسلامی.

 بخشی از کتاب جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلام

از کهن‌ترین تواریخ عام و بلکه مهم‌ترین آن‌ها، تاریخ یعقوبی به زبان عربی و در دو جلد است که دربردارندهٔ وقایع قبل و بعد از اسلام به شیوه‌ای مختصر است. نگارندهٔ کتاب، احمدبن‌ابی‌یعقوب‌بن‌وهب‌بن‌واضح یعقوبی است. او اصالت ایرانی داشت و اهل اصفهان بود؛ ولی مشخص نیست که نیاکانش در چه زمان و چگونه از اصفهان به عراق رفته‌اند. نیای سوم یعقوبی (واضح) از موالی منصور دوانیقی بوده است؛ به‌همین‌دلیل خاندان او به عباسی نیز مشهور شدند. واضح حتی در زمان منصور مدتی حاکم ارمنستان و صاحب برید مصر بود؛ امّا درعینِ‌حال تمایلات شیعی بسیار قوی نیز داشت، آن‌چنان‌که در تاریخ مصر آمده همین اعتقادات و جانب‌داری او از نیروهای مخالف عباسی باعث هلاکتش شد. از تاریخ و محل تولد یعقوبی نیز اطلاعات زیادی در دست نداریم؛ ولی ظاهراً وابسته به طبقهٔ کارمندان دولت عباسی بوده و به‌دلیل سفرهای مکررش در اقصی نقاط عالم، می‌توان این‌گونه پنداشت که منصبی اداری هم داشته است.

احتمالاً محل تولدش بغداد است؛ امّا پس از سال ۲۶۰. هـ بغداد را ترک و مدت‌ها به مصر و مغرب سفر کرده و تا پایان عمر در آن حدود زندگی کرده است. گویند که حتی برای مدتی در ارمنستان و خراسان نیز سکونت داشته و در خدمت طاهریان هم بوده و فتوحات و کشورگشایی‌های آنان را در کتابی جداگانه نگاشته بوده است. نَسَب او را به‌گونه‌های مختلف چون احمدکاتب، احمدبن‌یعقوب، ابن‌واضح و یعقوبی ذکر کرده‌اند. دربارهٔ مذهب او نیز باید گفت که ظاهراً اعتقادات جدّش واضح در اخلافش باقی مانده و یعقوبی چنان‌که اشاره خواهد شد مذهب شیعه داشته و حتی برخی محققان معتقدند که او به‌خاطر این تشیع تحت‌تعقیب هم بوده است؛ امّا حتی اگر او تحت‌تعقیب هم نبوده است، به‌هرحال از اظهار تشیع خویش ابایی نداشته و این مطلب را می‌توان از مطالب کتاب او دریافت



نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۱۰/۲۸

کتاب ۴۷۶ از کتابخانه همگانی ، در مجموع، مقالاتِ خوب و مفیدی بودند.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۱ صفحه

حجم

۴۸۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۱ صفحه

قیمت:
۱۳,۵۰۰
تومان