دانلود و خرید کتاب خرد و توسعه رضا داوری اردکانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خرد و توسعه اثر رضا داوری اردکانی

کتاب خرد و توسعه

معرفی کتاب خرد و توسعه

خرد و توسعه کتابی نوشته رضا داوری اردکانی، فیلسوف و متفکر ایرانی و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران است.

درباره کتاب خرد و توسعه

رضا داوری اردکانی در کتاب خرد و توسعه. به بحث درباره خرد و نقش آن در ابعاد گوناگون توسعه‌ می‌پردازد. 

این کتاب با بحثی درباره خرد توسعه آغاز می‌شود و با سخنی درباره دانایی و فلسفه و علم به پایان می‌رسد. بقیه مطالب هم به نحوی با خرد سیاسی و وضع توسعه‌نیافتگی ارتباط دارند.

خواندن کتاب خرد و توسعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی- جامعه‌شناسانه را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

بخشی از کتاب خرد و توسعه

فرهنگ به یک معنی جان گفتار و رفتار مردمان و اقوام است. ولی این جان، جان کل جهان بشری نیست و تا دوره جدید هرگز یک فرهنگ جهانی وجود نداشته است. در دوران پیش از تجدد اقوام در شیوه اندیشه و زندگی و آئین و آداب با هم اختلاف‌ها داشته‌اند و این اختلاف‌ها بیشتر به اختلاف فرهنگ بازمی‌گشته است. فرهنگ‌ها نه فقط متفاوتند بلکه هر فرهنگی در طی زمان نیز دگرگون می‌شود. به عبارت دیگر فرهنگ امر ثابتی نیست و در تاریخ هر قوم و کشور فرهنگ به یک صورت باقی نمی‌ماند. فرهنگ جدید اروپایی هم که سراسر جهان را تسخیر کرده است از این حکم مستثنی نیست و اکنون دیگر وضعی که در ابتدای رنسانس یا در قرن هجدهم داشته است، ندارد. اگر بپرسند این تحول و تغییر در کدام جهت بوده است، پاسخ من اینست که فرهنگ هر چه و هر جا باشد از جایی آغاز می‌شود و قوام می‌یابد و به تدریج سخت و صلب می‌شود و به صورت قشر خشک درمی‌آید. در این مورد نمی‌توان از فرهنگ خوب و بد سخن گفت زیرا یک فرهنگ زمانی که در حال پدید آمدن و بسط بوده نشاط داشته اما چون به مرحله تحقق رسیده به جای اینکه جان آداب و رسوم و عادات و گفتارها و اعمال باشد، به صورت جسمی کم‌جان یا نیمه‌جان درآمده و عین آن آداب و عادات شده است. شاید این یک اصل کلی حاکم بر همه فرهنگ‌ها باشد. به این جهت درباره فرهنگ نمی‌توان حکم واحد صادر کرد بلکه معمولاً فرهنگ بسته به اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد، ارزیابی می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود اینست که اگر فرهنگ‌ها به طور کلی تاریخ و صورت‌های به هم پیوسته دارند معنیش این نیست که در تاریخ جهان گسست‌های فرهنگی روی نداده و روی نخواهد داد.


نظرات کاربران

Hameed Etemadi
۱۴۰۱/۰۵/۱۵

خرد و توسعه کتابی هست که بایستی گفت ای کاش هر مسول در کشور قبل از رسیدن به میز یکبار آنرا بخواند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
بزرگترین مشکل یک جامعه بی‌مسئله بودن و طلب نداشتن و در جستجوی راه نبودن و عادت کردن به اقامت در اکنون تهی است که در آن هر کاری می‌توان کرد و هیچ نتیجه‌ای جز غوغای بیهوده نمی‌توان گرفت. مسئله نداشتن با افسردگی و پژمردگی مناسبت دارد. مسئله نداشتن بی‌دردی و بی‌نشاطی است
mmd :)
جهان توسعه‌نیافته توانایی عجیبی در بزرگ کردن و بزرگ جلوه دادن مسائل کوچک و بی‌اهمیت دارد و همه یا بیشتر وقتش مصروف همین کارهای بی‌اهمیت می‌شود و شاید برای انجام دادن هر کار بی‌اهمیتی بیشتر از آنچه که برای کارهای بزرگ لازم است، وقت و نیرو صرف کند. جهان توسعه‌نیافته جهان بی‌روح و پر آسیبی است که آسیب‌ها را با سرگرم شدن در کارهای بیهوده و فرورفتن در اوهام غلط انداز از یاد می‌برد.
Hosein_swe
حکومتی که نمی‌تواند عدل را متحقق کند بهتر است حتی اگر سودای آن را نیز دارد، کمتر از آن دم بزند و بیشتر خود را مهیای تحقق آن کند. وقتی همه امکان‌ها و وقت حکومت در راه غمخواری حق و عدل صرف می‌شود چه بسا که امور زندگی و کار و درس و آینده و امید مردم مهمل بماند و به جای عدل، زمینه برای ظلم و جهل و فقر و بیماری و نومیدی و فساد فراهم شود و حق و عدل بیشتر در حجاب رود.
Oblivion
سازمان اداری و ترتیبات و آئین‌نامه را می‌شود با گرده‌برداری فراهم کرد. اما کارآمد بودنش را نمی‌توان با تقلید تأمین و تضمین کرد زیرا اداره یک سازمان و راه بردنش تقلیدی و حتی می‌توان گفت که آموختنی نیست زیرا در هر جا هر سازمانی باید نیازهای خاص آنجا را بشناسد و برآورد. شناختن نیاز و راه‌های برآوردن آن به صرف آموزش حاصل و معین نمی‌شود. این شناخت کار خرد است.
Oblivion
توسعه‌نیافتگی زمان قبل از تجدد نیست بلکه وضع نه جدید بودن و نه قدیم بودن است. توسعه‌نیافتگی وضعی است که در آن مردمان دلبسته تجدد و در عین حال بیگانه با آنند و شاید هم به شدت با آن مخالف باشند.
Oblivion

حجم

۲۹۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۵ صفحه

حجم

۲۹۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۵ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان