دانلود و خرید کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران علی اکبر عباسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اثر علی اکبر عباسی

کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

معرفی کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران کتابی نوشته دکتر علی اکبر عباسی است که خلاصه‌ای از فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران به ویژه دوران طلایی آن است.

درباره کتاب تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

گتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام در ایران کتابی تاریخی و در زمینه اطلاعات عمومی است. بسیاری این کتاب را با کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» نوشته علی‌اکبر ولایتی اشتباه می‌گیرند. اگر به دنبال این کتاب به عنوان منبع درسی هستید، لطفا وارد این لینک شوید. تصویر جلد کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی نوشته علی‌اکبر ولایتی را در زیر مشاهده می‌کنید:

فرهنگ و تمدن اسلامی

در فصل اول این کتاب به بیان مباحث مقدماتی فرهنگ و تمدّن، تعاریف (معنای لغوی و اصطلاحی فرهنگ و تمدّن)، رابطه بین فرهنگ و تمدّن، عوامل موجده و انحطاط تمدّنها پرداخته شده و با ذکر نمونه‌ها و مثالهایی مباحث تبیین شده است در فصل دوم به وضع فرهنگ و تمدّن قبل از ورود اسلام به ایران (تمدّنهای قبل از ورودآریاها در گوشه و کنار ایران و تمدّنهای آریایی) اشاره دارد و بعضی از علوم و آداب و رسوم و به خصوص هنر و معماری در ایران عهد باستان از قدیمی ترین ادوار تا ورود اسلام را در بر می‌گیرد.

فصل سوم که مهم ترین و مفصل‌ترین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد درباره دلایل رشد سریع علوم و فنون در جهان اسلام و وضع شاخه‌های مختلف علمی در قرون طلایی تمدّن اسلامی می‌باشد. این علوم شامل علوم عقلی و نقلی و نیز اسلامی و غیر اسلامی می‌شود در این فصل وضع علوم مقارن پیدایش اسلام و در دوران اوج گیری تمدّن اسلامی و خلاقیّت های ایجاد شده در هر شاخه علمی توسط ایرانیان و مسلمانان بیان گردیده است. فصل چهارم مربوط به وضع هنر و معماری ایران اسلامی و کل جهان اسلام می‌شود در این فصل سبک های مختلف معماری جهان اسلام (پنج مکتب معماری) و ایران اسلامی (چهار مکتب معماری) با ذکر نمونه‌هایی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. فصل پنجم و پایانی کتاب مربوط به تاثیرگذاری تمدّن اسلامی بر تمدّن و دول جدید غربی است که به طور اجمالی با تاکید بر بررسی آثار ترجمه شده از عربی به لاتین و انتقال نوآوری‌های مسلمین مورد بحث قرار گرفته و در نهایت به نمونه هایی از کتب غربیها درباره تمدن اسلام و ایران که به زبان فارسی ترجمه شده اشاره شده است.

خواندن کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

دانشجویان و پژوهشگران حوزه تاریخ تمدن و علاقه‌مندان به این رشته.

جملاتی از کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

کاروانسرا بیش از انواع دیگر بناهای اسلامی تابع قاعده است معمولاً نقشه آن مربع یا مستطیل است دارای یک سردر بزرگ پیش آمده با ارتفاعی چشم‌گیر است. برجهای دیده‌بانی، گوشه‌ها و وسط اضلاع آن را مشخص می‌سازد. هشتی طاق‌پوش بین ورودی و حیاط داخلی آن قرار دارد که وسعتش به حدی است که نزدیک چهارصد حیوان بارکش را در خود جای می‌دهد. روی سکوهای بالا آمده که در دور تا دور حیاط کارونسرا می شود طاق‌نماهایی قرار دارد که نمای داخلی حیاط را تقسیم می‌کند. آب مورد لزوم از چاه یا از آب انبار مرکز حیاط تأمین می شود شتاب در ساخت برخی از کارونسراها از اهمیت و ارزش کیفی معماری آنان کاسته است. بناهای باقی مانده از این نوع بیشتر مربوط به شیوه آذری می‌باشند و استحکام و دقت نظر سبک رازی را ندارند. نقل قولی است که شاه عباس دستور داد ۱۰۰۰ کاروانسرا بسازند و وزیر او می‌گوید،‌ عدد بسازند و عملاً حدود ۸۰۰ کاروانسرا از عهد صفوی باقی مانده است در احداث کاروانسرها بیشتراز طرح چهار ایوانی استفاده شده است. برخی از کاروانسراها با شیوه‌های آجرکاری، گچبری و کاشی‌کاری مزین شده‌اند

نظرات کاربران

Marzie Amn
۱۳۹۹/۰۹/۳۰

😐امیدوارم نیفتم امتحانشو ۶ تومنم پول کتابشه😶

amir
۱۴۰۰/۰۱/۰۷

بدک نبود

کاربر ۵۲۱۰۵۸۲
۱۴۰۱/۱۰/۱۷

چرا فهرست کتاب مشخص نیست رفتن به صفحه مورد نظر سخته باید یکی یکی ورق بزنم وقت گیره

کاربر ۶۷۷۴۶۳۱
۱۴۰۲/۰۳/۳۱

چرا شماره صفحه اصلی کتاب رو نزدین رووش؟؟؟؟؟؟؟واااااااااای

کاربر ۲۸۲۳۲۴۴
۱۳۹۹/۱۱/۱۹

خیلی ممنون اصلا باز نشد

Zeinab Saeidi
۱۳۹۹/۰۴/۲۷

من ۶تومن پرداخت کردم که کتاب رو به صورت پی دی اف دریافت کنم که متاسفانه برایم ارسال نشد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
واژه تمدّن از مدن گرفته شده و کلمه مدن جمع مدینه به معنای شهر و شهرنشینی ترجمه لاتین آن Civilisation و یا Civilization انگلیسی و Civilisation فرانسوی نیز همین معنا را در بر می‌گیرد. ریشه هر دو کلمه از فعل Civiliser به معنای رهایی از وضعیت ابتدایی می‌باشد
کاربر ۲۶۸۸۷۱۲

حجم

۸۵۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۸۵۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان