دانلود و خرید کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن رابرت جانسون ترجمه مازیار مجیدپوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن اثر رابرت جانسون

کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن

امتیاز:
۳.۷از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن

بسیاری از روانشناسان، اسطورهٔ اِروس و سایک را تعریف شخصیت مؤنث تفسیر کرده‌اند. اسطوره سایک (روان) درباره دختر یک فرمانروا به نام سایک است که در کنار دو خوهر معمولی خود مظهر دنیای درون است. او قدرت و زیبایی استثنایی دارد به حدی که آفردیت دوم می‌خوانندش. الهه‌ای جدید که جای الهه قدیمی را در معبد خواهد گرفت.

این اتفاق خشم و حسادت آفرودیت را برمی‌انگیزد و آنها که نماد دوجنبه زنانگی هستند با هم دشمن می‌شوند. سطحی کهن‌تر و ابتدایی‌تر از زنانگی با مفهوم جدید آن.

اروس از کجا می‌آید؟ آفرودیت برای مقابله با سایک به سراغ پسرش، اروس می‌رود که خدای عشق است. از او می‌خواهد که سایک را دچار عشق یک هیولای نفرت‌انگیز کند تا همراه هیولا برود و آفرودیت از شرش خلاص شود. اِروس از فرمان مادرش اطاعت می‌کند، اما به محض دیدن سایک، به ناگاه دستش را با نوک تیرش می‌برد و عاشق سایک می‌شود. او تصمیم می‌گیرد تا سایک را به عنوان عروس خود برگزیند. اِروس به نزد سایک می‌آید و گرچه او زیباست، به چشم سایک، او مرگ است و به گفته کتاب، به چشم زنان، تمامی همسرانشان مرگ هستند، چرا که معصومیتشان را ربوده و آن‌ها را در مسیر تحول به سوی زنانگی بالغ می‌کشانند.

رابرت آ. جانسون در کتاب «درک روان‌شناسی زن»، پا به‌پای این کهن‌الگوها پیش می‌رود تا درک روانشناسانه‌ای از زن بر اساس آموزه‌های کارل گوستاو یونگ درباره روانکاوی براساس کهن الگوها ارائه دهد.

 او از اسطوره سایک و اروس شروع می‌کند و در هر مرحله آنها را با رفتارها و منش‌های زنانه تطبیق می‌دهد و با تفسیر روابط بین این الگوهای اساطیری، درکی روانشناختی از شخصیت زن به ما می‌دهد که شاید بتوان آن را به زن تمامی دوران‌های تاریخی تعمیم داد.

جانسون سایک را به عنوان نماد زن نوگرا و متکامل و آفرودیت را نماد زن سنتی معرفی می‌کند و می‌گوید در وجود هر زنی پیوسته آفرودیت و سایک در چالش و جنگ هستند. گاهی آفرودیت پیروز می‌شود و گاهی سایک و در این میان سایک به عنوان زن امروزی باید راهش را پیدا کند و اروس خدای عشق مردانه هم باید در این راه همراه سایک باشد.

خواندن این کتاب جذاب برای هر بانویی مفید و مثبت خواهد بود و البته برای همه مردانی که شناخت روحیات همسر و عشق خود را اولویت زندگی‌شان می‌دانند.

نظرات کاربران

ناهی
۱۳۹۹/۰۱/۰۳

"وقتی فرد به اندازه کافی قوی و عاقل شده باشد، عناصر طاقت فرسایی که موجب رنج و اضطراب فراوان بود، تبدیل به عناصر مکمل شده و اثری هنرمندانه خلق می کند که در واقع همان زندگی خودتان است". کتاب درک

- بیشتر
HiLi
۱۳۹۹/۰۲/۳۱

اگر به اسطوره‌‌های باستانی علاقه دارید و اگر یکی از تفریحاتتون درون‌کاویه، حتما این کتاب رو توصیه می‌کنم خیلی باهاش ارتباط گرفتم و البته جواب برخی از سوالاتم رو گرفتم و سوالات بیشتری پیدا کردم، کمتر کتابی بهت قدرت پرسیدن میده 😉

مانی
۱۳۹۹/۰۱/۰۳

دید کهن الگویی درباره کل عمر یک زن دارد. توصیفاتی زیبا و قابل فهم برای مردم عامه درباره روند عشق و جاودان شدن زنانگی دارد. رویارویی آفرودیت و سایک و توضیح اتفاقات باعث شده روند داستان گونه داشته باشد. در

- بیشتر
لیلا فولادی
۱۳۹۹/۰۹/۱۶

ترجمه و ویرایش بسیار بسیار ضعیف هست. اگر مترجم و ویراستار زحمت میکشیدند یکی دوبار دیگه از روی کتاب می خوندند براحتی بسیاری از نارسایی های کتاب رو میتونستند رفع کنند، کتاب باارزشی است که با ترجمه ی بسیار ضعیف کم

- بیشتر
Benjamin
۱۴۰۱/۱۲/۲۳

کتاب های پیرو مکتب یونگ ارزش خواندن دارند.

Nausica96
۱۴۰۰/۰۲/۰۶

بسیار کتاب مفیدی بود. ترغیب کننده و کاربردی بود و مطلب هم از حیث علمی و هم ادبی دارای کشش و جذابیت بود. این کتاب موجب شد تا «درک روانشناسی مرد» رو هم تهیه کنم و بخونم.

احسان
۱۴۰۱/۱۰/۲۴

خیلی جذاب بود

Zohreh
۱۴۰۱/۱۰/۱۳

کتاب مختصری از بیان داستان اسطوره‌ای سایک و اروس و چالش بین سایک و آفرودیت در تبیین شخصیت مونث. مفاهیم و نمادها در این کتاب بهتر از کتاب درک روانشناسی مرد بعد از داستان اسطوره‌ای توضیح داده شده بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۲)
هر وقت که فردی عاشق می‌شود، ویژگی‌های خداگونه‌ای را در معشوقه‌اش می‌بیند
znhosein
عاشق بودن یعنی دیدن حقیقت فرد و ستایش سادگی، شکست‌ها و شکوه شخصیت انسانی‌اش.
mhzm
علت اکثر آشفتگی‌های زن امروزی برخورد بین ماهیت افرودیت و ماهیت سایک درونش است. این موضوع کمک می‌کند تا چارچوبی برای درک این روند داشته باشیم؛ اگر زن اتفاق در حال وقوع را درک کند، در مسیر درست رسیدن به آگاهی جدید قرار دارد.
Fereshteh Radmanesh
اسطوره‌ها تصویری همگانی را نشان می‌دهند؛ به ما چیزهایی را می‌گویند که در مورد همهٔ افراد صدق می‌کند. این مطلب، تعریف خردگرای ما از اسطوره به عنوان داستانی غیرحقیقی و تخیلی را تکذیب می‌کند. معمولاً می‌شنویم که: «خب، اینکه فقط یک اسطوره است؛ اصلاً حقیقت ندارد». شاید جزئیات داستان غیرقابل‌تأیید یا حتی تخیلی باشد، اما در واقع، اسطوره عمیقاً و به طور گسترده حقیقت دارد.
znhosein
این مسئله حقیقت دارد که وقتی مرد در دام خِلق گرفتار آمده، به زنانگی واعی از سوی همسرش نیاز دارد تا بساطش را جمع و جور کند و دوباره مرد شود.
کاربر ۹۳۷۱۴۳
دکتر یونگ معتقد بود که رشد خودآگاهی اغلب از سوی سایه ایجاد می‌شود.
Fereshteh Radmanesh
نکتهٔ مهم بعدی این است که انرژی سفر را با وقت‌گذرانی با پرسفونه و خوی گرفتن به راه و رسم او هدر دهد. پرسفونه، الههٔ دنیای زیرین، نهان‌ترینِ الهگان، بانوی جاودان و ملکهٔ اسرار است. این بخش از زن باید مورد احترام واقع شود، زیرا محل یافتن اسرار همین‌جاست؛ اما شاید خودتان را با آن یکی ندانید. پیدا کردن زنانی که با پرسفونه دم‌خور شده و از تحول باز مانده‌اند، چندان مشکل نیست.
Fereshteh Radmanesh
می‌توان مشکل اِروس و سایک را در یک کلمه خلاصه کرد – مراحل. با استفاده از مراحل، می‌توان تمام سفرها، مأموریت‌ها و درگیری‌های سایک را بهتر فهمید. او از میان زمین و آسمان، فناپذیری و جاودانگی، انسان بودن و خدا بودن عبور کرده است. پیروزی سایک از هم‌نهشتی تمامی این تناقض‌ها حاصل می‌شود. تمام تلاش‌هایش برای سازگار کردن مراحلیست که او را به بازی گرفته‌اند.
Fereshteh Radmanesh
سایک باید راهش را از میان مکان بیهودگی و بیراهه‌ها به درون نهانگاه‌های تاریک دنیای درون بیابد (چه سفرهایی که از غیرمنتظرانه‌ترین یا کم‌ارزش‌ترین مکان‌ها شروع نشده است). او نباید در میان راه توقف کند یا از روی خساوتمندی یا مهربانی زنانهٔ معمولش از مسیر منحرف شود. در غیر این صورت خسته شده و به مأموریتش را رها خواهد کرد. او با سکه‌ای راهش را از طریق رود استیکس باز می‌کند. اگر در ابتداری سفر انرژی کافی ذخیره نکرده باشد، توانایی پایان بخشیدن به مأموریت را نخواهد داشت. استراحت، تنهایی و ذخیرهٔ انرژی از الزامات این سفر است. او باید حواس سگ ترسناک و نگهبان دروازه‌های هیدیس را پرت کند. چشم‌پوشی از موجودات خبیثی که به سراغ انسان می‌آیند، ناممکن است؛ باید با چیزی از جنس خودشان آرامشان کرد
Fereshteh Radmanesh
در طول این تجربیات، ممکن است که مرد ازدواجش را فراموش کرده و به خانهٔ پدری‌اش بازگردد. یا اگر خانه را ترک نکند، ممکن است زمان‌های طولانی سکوت غیرقابل‌توجیهی اختیار کند، و از لحاظ احساسی بی‌میل و غیرقابل‌دسترس باشد. او به خانهٔ مادرش رفته است – اگر نه به نزد مادر حقیقی‌اش، حداقل به سوی عقدهٔ مادری درونش روی آورده است. در آن صورت، حاکم مطرح خودآگاهی زن، افرودیت است. اگر اِروس را انیموسِ زن، مرد درونی‌اش، در نظر بگیریم، می‌توان گفت تا زمانی که سایک چراغ خودآگاهی را روشن کرد، اِروس وی را در اسارت ناخودآگاهی انیموس و در بهشت محبوس داشت. سپس وقتی هویت واقعی‌اش آشکار شد، به سوی دنیای درونی، جایی که متعلق به آن بود، پرواز کرد.
Fereshteh Radmanesh

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان