دانلود و خرید کتاب فقط برای تفریح لینوس توروالدز ترجمه جادی میرمیرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فقط برای تفریح اثر لینوس توروالدز

کتاب فقط برای تفریح

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۲۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فقط برای تفریح

«فقط برای تفریح»، نوشته لینوس توروالدز خالق هسته لینوکس و دیوید دیاموند است. یک خبرنگار که مدت‌ها پای حرف های لینوس نشسته و حاصلش کتابی شده که جادی میرمیرانی، وبلاگ‌نویس ایرانی آن را ترجمه کرده است.

این اثر مدت‌ها مجوز انتشار نگرفت تا این که در سال ۱۳۹۶ بلاخره به صورت کاغذی هم چاپ شد.

داستان زندگی لینوس توروالدز و نوشته شدن لینوکس و نظرات لینوس درباره جنبش نرم‌افزار آزاد را در این اثر بخوانید:

«بعضی از آدم‌ها، تاریخ را با ماشین‌هایی که داشته‌اند یا شغل‌هایشان یا مکان زندگی یا حتی عشق‌هایی که داشته‌اند به یاد می‌آورند. سال‌های زندگی من، با کامپیوترها مشخص می‌شوند.

سال‌های نوجوانی را با سه کامپیوتر سپری کردم. اولی همان کمودور VIC-۲۰ ی که بالاتر در موردش صحبت کردم و از پدربزرگم به ارث برده بودم. این یکی از اولین کامپیوترهای "خانگی" بود. یکی از اجداد PC های امروزی. کامپیوتر کمودور ۶۴ به نوعی برادر بزرگ‌تر همین کامپیوتر بود و هم‌خانواده بعدی آمیگاها بودند که در اروپا محبوبیت بیشتری پیدا کردند. البته هیچ‌کدام از این کامپیوترها موفق نشدند به مقبولیتی که بعدها کامپیوترهای خانگی دیگر مثل PC ها یا حتی اپل II -که هم دوره VIC من بود- دست پیدا کردند، برسند.

آن روزها که هنوز PC ها این‌قدر زیاد نشده بودند، تقریبا همه برنامه‌نویسی‌های مربوط به کامپیوترهای خانگی با زبان اسمبلی انجام می‌شد (باور نمی‌کنم که شروع کرده‌ام به گذاشتن "آن روزها..." در اول جمله‌هایم). کامپیوترها،‌ سیستم‌عامل‌های خانگی خود را داشتند که چیزی مشابه سیستم‌عامل داس برای PC ها بودند. این سیستم‌عامل‌ها، یک بارگذار ساده برای برنامه‌ها و یک محیط برنامه‌نویسی ابتدایی داشتند. در آن دوره، استانداردهای چندانی وجود نداشت و هر شرکت سعی می‌کرد بازار را در اختیار خودش بگیرد. کمودور هم به این تلاش، شهره بود.»

نظرات کاربران

802
۱۳۹۹/۰۵/۲۳

این کتاب رایگانه به وبلاگ خود جادی سر بزنید جادی دات نت

هاشمی نداریم اینجا!
۱۳۹۹/۰۵/۱۳

این کتاب مگه رایگان منتشر نشده بود؟

محسن
۱۳۹۸/۰۵/۲۱

کتاب در مورد لینوس توروالدز، بنیان‌گذار لینوکس است. بخش‌هایی از کتاب را خودش روایت کرده و برخی فصل‌ها را خبرنگاری به اسم دیوید دایاموند. فصل‌های اول کتاب در مورد زندگی خود لینوس است؛ از دوران بچگی تا زمانی که پشت

- بیشتر
Aref_Alikhani
۱۳۹۸/۰۶/۱۶

جادی فوق العادست! من همون اوایل که کتاب رایگان منتشر شد، خوندمش... خیلی خوبه، پیشنهاد میکنم برای حمایت مالی از انتشار چنین کتاب‌هایی حتما بخرید.

Shahin
۱۳۹۹/۰۱/۰۱

پیشنهاد می‌کنم بخونید. این کتاب بیشتر در مورد سبک زندگی یک گیک یا نرد است تا خود سیستم عامل لینوکس. ترجمه جذاب و گرم جادی هم مزید بر علت شده و کتاب رو جذاب‌‌تر کرده

آرش مکینیان
۱۳۹۹/۰۹/۱۱

پیشنهاد میکنم بخونید ..خیلی جذاب بود

Farimoon
۱۴۰۲/۰۶/۰۷

برای کسانی که با دنیای لینوکس آشنا هستند یا بهتره بگم متن باز، میتونه واقعا کتاب جذابی باشه. چگونگی به وجود اومدن این سیستم عامل توسط لینوس! دنیای متن باز و چگونگی رشدش. از آقای جادی ممنونم که این کتاب

- بیشتر
Meysam Javadzadeh
۱۳۹۹/۱۲/۱۷

پی دی افش رایگان تو نت هست نخرین

logafi
۱۳۹۸/۰۹/۰۶

پر از نوستالژیه، برای کسانی که از قدیم با کامپیوتر ور میرفتن خوبه. نرد بود وقتی نرد مد نبود 😂

goolish
۱۴۰۲/۰۶/۱۰

دید خوبی به بچه‌های کامپیوتر و برق میده، میشه اهمیت مشارکت توی پروژه‌های متن‌باز رو فهمید.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۸)
پول دیگر اصلی‌ترین انگیزه افراد نیست. ثابت شده که افراد وقتی بهترین محصول را تولید می‌کنند که انگیزه آن‌ها شور و اشتیاق به کار باشد؛ یعنی وقتی که کار برایشان تفریح باشد.
محسن
خیلی زود یاد گرفتم که بهترین و مفیدترین روش رهبری این است که به افراد اجازه دهیم کارها را به این دلیل که به آن علاقه دارند انجام دهند، نه به این دلیل که من به انجام شدن آن کار علاقه دارم.
محسن
حالا رسیده‌ایم به جایی که باید قانون‌های طلایی‌ام را افشا کنم. قانون اول این است: "با دیگران چنان رفتار کن که می‌خواهی آن‌ها با تو رفتار کنند." اگر پیرو این قانون باشید، در هر موقعیت به راحتی خواهید دانست که چه رفتاری بهتر است. قانون دوم این است که: "به خودتان افتخار کنید." و قانون سوم هم اینکه "و از کارها لذت ببرید
hiva
می‌بینم. فرض کنید کسی هست که روزی ۵۰ دلار درآمد دارد. آیا انتظار دارید این آدم ۲۵۰ دلار پول یک نرم‌افزار را بدهد؟‌ به نظر من که اگر از نسخه غیرقانونی استفاده کند و آن ۵۰ دلار را خرج غذا کند، کاری غیراخلاقی نکرده.
محسن
یک بار شخصی به من گفت که از بدو پیدایش بشر، دو سوال همیشه ذهن او را مشغول کرده است. اول: "معنای زندگی چیست؟" و دوم: "با این همه پول خرد که آخر روز در ته جیبم جمع می‌شود چه‌کار کنم؟".
محسن
لینوکس مونولیتیک است و می‌پذیرم که میکروکرنل‌ها زیباتر هستند. اگر موضوع بحث این‌قدر حساس نبود، شاید با بخش زیادی از نوشته‌های شما موافقت می‌کردم. از دیدگاه نظریه و زیبایی‌شناسی، لینوکس بازنده میدان است. اگر پروژه کرنل گنو بهار گذشته آماده شده بود، من اصولا زحمت شروع این پروژه را هم به خودم نمی‌دادم: اما واقعیت این است که آماده نبود و هنوز هم نیست. برگ برنده لینوکس، آماده بودن آن است.
Pūyān
برتولت برشت در طول جنگ جهانی دوم مدت کوتاهی را در فنلاند زندگی کرده و در نقل‌قول معروفش، در مورد مشتریان کافه کنار ایستگاه راه‌آهن گفته است که: "به دو زبان ساکت می‌مانند"
محسن
در فنلاند، مدارس، بچه‌های باهوش یا ضعیف را از یکدیگر جدا نمی‌کنند اما هر مدرسه یک موضوع منحصر به فرد دارد که گذراندن آن الزامی نیست
محسن
فناوری برای بقا به وجود آمد و فقط هم نه برای بقای صرف، بلکه برای بقای راحت‌تر. شما آسیاب‌بادی می‌سازید که آب را از چاه بیرون بیاورد.
آرش مکینیان
آن روزها هر تازه‌کاری مثل من، می‌توانست کاپوت کامپیوتر را بالا بزند و موتورش را بررسی کند. حالا که کامپیوترها پیچیده‌تر شده‌اند، دیگر هر کسی نمی‌تواند به راحتی کاپوت را بالا بزند و موتور را پیاده و سوار کند و در نتیجه دیگر نمی‌تواند یاد بگیرد که این ماشین‌ها دقیقا چطور کار می‌کنند.
محسن

حجم

۲۵۲٫۶ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۱۳ صفحه

حجم

۲۵۲٫۶ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۱۳ صفحه

قیمت:
۷,۵۰۰
تومان