دانلود و خرید کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی احمد توکلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی اثر احمد توکلی

کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی

نویسنده:احمد توکلی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گزارش نویسی داستانی - روایی

اگر شما هم جزو خبرنگارانی هستید که از فرمول نوشتاری «وی گفت»، «وی افزود» خسته شده‌اید و از گزارش‌کردن کلیشه‌ای اظهارات آدم‌های مشهور به ستوه آمده‌اید، این کتاب برای شما است. این اثر در باب گزارش‌نویسی داستانی- روایی است. در بخش اول و در مقدمه به‌شکل مختصر دربارهٔ چیستی گزارش، جایگاه آن و تفاوت گزارش با خبر، مصاحبه و مقاله و اهمیت جایگاه گزارشگر نکاتی گفته شده است؛ همچنین دربارهٔ گزارش اجتماعی که سخن اصلی این مجموعه است. پس از مقدمه به‌شکل قدم‌به‌قدم شرح داده شده است که یک گزارشگر حرفه‌ای برای تولید یک گزارش خلاقانه به چه محتوایی نیاز دارد و چگونه باید به آن برسد. در بخش دوم، وارد ساختمان گزارش شده‌ایم. در این بخش شرح داده‌شده چرا لازم است اسکلت ساختمان گزارش، موزون و محکم باشد؛ برخی تمیهداتی پیشنهاد شده که گزارشگر با آن می‌تواند میسر اولیه را دقیق‌تر و سریع‌تر طی کند؛ همچنین، سؤال‌هایی که اگر قبل و حین گزارش به آن پاسخ دهیم کنترل داستان را به‌دست خواهیم گرفت؛ بعد وارد نازک‌کاری‌های گزارش شده‌ایم جایی‌که زیبایی‌های تولید به‌مرور چهره می‌نمایند؛ بافتن واژه‌ها، حصارکشیدن دور تحقیق، چگونگی شروع و پایان و در نهایت خلق موجودی که باید متوازن و موزون باشد. بخش سوم ما را به گزارش داستانی نزدیک‌تر می‌کند، هنر قصه‌گوبودن و روایت‌گری و نویسندگی خلاق. در این بخش تأثیرات رمان و داستان کوتاه بر تقویت ذهن و قلم نویسنده با ذکر مثال‌هایی آورده شده است. با نقد کوتاهی بر بخشی از داستان «پیرمردی برسر پُل»‌ از ارنست همینگوی و «گردن‌بند» اثر گی‌دو موپاسان سعی شده حدومرزهای رنگ، توصیف، ایجاز و قدرت گفت‌وگو در داستان و گزارش و نقاط اشتراک این دو حوزه بررسی شود و در پایان این بخش یک گزارش داستانی می‌خوانیم با عنوان «سرباز» که بیش‌ازپیش تنوع حوزهٔ گزارشگری را به نمایش می‌گذارد. - در بخش چهارم، کارول ریچ با ما دربارهٔ گزارش‌های داستانی دنباله‌دار سخن می‌گوید؛ از ابزار گزارش تا ابزار نوشتن،‌ فنون شرح و توصیف، تکنیک‌های روایت‌گری، خلق متن‌های آوایی، چگونگی ایجاد شوق در خواننده و ریز مطالبی که توجه به آن در ساختار داستان‌پردازی ضروری است (توصیه می‌کنم گزارشگران حوادث‌نویس ما به این قسمت توجه ویژه‌ای داشته باشند). در این بخش یک پیوست دربارهٔ گزارشگری روایی‌داستانی در فضای وب خواهید خواند که آن نیز ادامه نقطه‌نظرات کارول ریچ است. موضوعی که در شرایط گرم‌بودن فضای مجازی امروزی، می‌تواند توجه بسیاری را برانگیزد.
خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده
احمد توکلی
واژه های کلیدی در روزنامه نگاری
احمد توکلی
گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی)
گلوریا کمپتون
صحنه‌پردازی در رمان
ریموند آبستفلد
تأملی دیگر در باب داستان
لارنس پراین
زاویه‌ی دید در داستان
جمال میرصادقی
نرم خبر، سخت خبر؛ خبرنویسی پیشرفته
محمدرضا نوروزپور
چگونه روزنامه نگار شویم؟
احمد توکلی
مسائلی از هندسه کاربردی ۲
ابوالفضل مروتی
هنر رمان
ناصر ایرانی
واژه‌نامۀ هنر داستان‌نویسی
جمال میرصادقی
ادبیات داستانی
جمال میرصادقی
روزنامه نگاری سایبر
یونس شکرخواه
مثلث طلایی نوشتن برای مطبوعات
احمد توکلی
بالماسکه در وایت هارت
پوریا عبدی
فیچرنویسی برای روزنامه‌نگاران
شارون ویلر
سلامت سوسیالیستی در مبارزه با نئولیبرالیسم
مزدک دانشور
شور داستان نویسی
دونالد ماس
تیترنویسی در وب
مجید رضاییان
ما که کاری نمی کنیم!
سیده مریم خامسی
اپیزود سوم ـ شمس مولانا
محمد شریفی
از قیطریه تا اورنج کانتی
حمیدرضا صدر
پیر پرنیان اندیش؛ جلد اول
میلاد عظیمی
حرکت در مه
محمدحسن شهسواری
کتاب شنبه (شماره صفر)
گروه نویسندگان
تذکرة‌الاولیا؛ جلد اول
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
روح ما میداند!
سیده مریم خامسی
مطالعه، سرخط (خلاصه کتاب)
گروه گردآوری و ترجمه سبکتو
آناتومی داستان
جان تروبی
همه چیز درباره نویسندگی خلاق
کرول وایتلی
کلیله و دمنه
ن‍ص‍رال‍ل‍ه‌ م‍ن‍ش‍ی‌
مزخرفات فارسی
رضا شکراللهی
داستان
رابرت مک کی
مسخ
فرانتس کافکا
سرآمد هری پاتر و فلسفه
گرگوری بسم
مثنوی معنوی (دفتر دوم)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ
حسین الهی قمشه‌ای
لوازم نویسندگی
نادر ابراهیمی
ایپزود هشتم ـ مرگ در پاریس
سرور کسمایی

نظرات کاربران

بید مجنون
۱۳۹۹/۰۹/۰۶

کتاب نکته های خیلی مفیدیو گفته مثال داره که به فهم بیشتر کمک می کنه چیزای زیادی ازش یاد گرفتم و به همه کسایی که به نوشتن علاقه دارن توصیه می کنم .بیشتر همون طور که از اسمش هم پیداست

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
خبر به مردم اطلاع می‌دهد که «چه شده است» گزارش به مردم می‌گوید «چرا این‌گونه شده است» و «راه برون‌رفت از بحران چیست؟» و «در آینده برای پیشگیری چه باید کرد؟» مصاحبه، گفت‌وگویی میان روزنامه‌نگار و کسی است که حرفی یا فکری دربارهٔ ماجرایی دارد، ولی گزارش، بازسازی موشکافانه و صحیح ماجراست.
بید مجنون
اگر بخواهیم همهٔ قدم‌های لازم برای تهیهٔ یک گزارش ایده‌آل را کنترل کنیم، مطالب زیادی برای فراگیری خواهد بود. اجازه بدهید کمی مدون‌تر موضوعات را پی بگیریم. ابتدا ببینیم ویژگی‌های یک گزارش خوب چیست؟ به‌عبارتی یک تولید حرفه‌ای چه الزاماتی را به گزارشگر تحمیل می‌کند و با استفاده از چه نکاتی می‌توانیم یک گزارش خواندنی و مؤثر تولید کنیم؟ این هنر مستلزم این است که: - محقق خوبی باشیم؛ - اصول مصاحبه با مردم و شخصیت‌ها را بدانیم؛ - در یک کار میدانی بتوانیم از حس‌های پنج‌گانهٔ خود به بهترین شکل استفاده کنیم؛ - و در نهایت به اصول نویسندگی مسلط باشیم.
بید مجنون
ایده‌ای خوب است که به‌لحاظ فرم مخاطب را جذب کند و به‌لحاظ محتوا اثرگذار و پیش‌برنده باشد. برای جذاب‌سازی باید نقشی در گزارش به مخاطب بدهیم. این نقش لزوماً به‌معنای بازی‌دادن تک‌تک خوانندگان در یک گزارش نیست،‌ منظور این است که او باید نفع و ضرر خودِ نوعی را در گزارش ما پیدا کند، تا به ما و گزارش‌مان روی خوش نشان دهد. به این منظور می‌گویند ایده‌ها را از درون مردم بیرون بکشید، به رفتار آن‌ها نگاه کنید، به دهان آن‌ها چشم بدوزید، به نگرانی‌های آن‌ها توجه کنید؛ به شادی‌های‌شان، غم، راز، هیجان، اضطراب و هراس و حتی رؤیاهای‌شان.
بید مجنون

حجم

۱۴۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۱۴۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان