دانلود و خرید کتاب پیشوای صادق؛ گفتارهای درباره‌ی امام صادق (ع) محمدعلی انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیشوای صادق؛ گفتارهای درباره‌ی امام صادق (ع) اثر محمدعلی انصاری

کتاب پیشوای صادق؛ گفتارهای درباره‌ی امام صادق (ع)

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پیشوای صادق؛ گفتارهای درباره‌ی امام صادق (ع)

جعفر بن محمد الصادق (ع) در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری در مدینۀ منوره پای به هستی نهاد و پس از ۶۵ سال عمر پربرکت در سال ۱۴۸ هجری به شهادت رسید. شخصیت با عظمت امام صادق (ع) در اذهان شیعیان، با لقب «رئیس مذهب شیعه» پیوندی همیشگی خورده است. محمدعلی انصاری، در کتاب «پیشوای صادق» تلاش کرده است تا به گوشه‌ای از ابعاد شخصیت این امام همام بپردازد. در میان ائمه (ع)، سال‌های عمر امام صادق (ع) بیش از دیگران است؛ عمر ۶۵ سالۀ پربار ایشان فرصتی بی نظیر برای ترویج تشیع فراهم می‌کند. دوران امامت ایشان نیز ۳۴ سال است که مدت درخور توجهی برای به انجام رساندن هدف والای امام است. امام ۱۲ سال در دامان تربیت نیای بزرگوار و گران‌قدر خود، امام سجاد (ع)، پرورش یافت و ۱۹ سالِ پس از آن را در دامان پدر بزرگوارش، باقرالعلوم (ع)، درس عشق و محبت و معرفت فرا گرفت. امام باقر (ع)، این حجت بالغۀ الهی، در تربیت فرزند گرامی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و کوشید تا ذهن و ضمیر فرزند گران‌قدر خویش را به مسئولیت سنگین امامت معطوف نگاه دارد. امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: «اجْتَهَدْتُ فِی الْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِی أَبِی (ع) یا بُنَی دُونَ مَا أَرَاک تَصْنَعُ فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِی عَنْهُ بِالْیسِیرِ». در جوانی بسیار در عبادت می‌کوشیدم. پدرم به من فرمود: فرزندم، کمتر از آنچه می‌بینم عبادت کن؛ زیرا خداوند عزیز و جلیل اگر بنده‌ای را دوست بدارد، با عبادت کم هم از او خشنود می گردد.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۳)
من شما را به تقوای الهی و پرهیزکاری در دینتان و کوشش در راه خدا و راستگویی و امانت‌داری و سجده‌های طولانی و نیکو همسایه‌داری و... سفارش می‌کنم؛ زیرا هرگاه کسی از شما در دینش پرهیزکاری داشته باشد و راست بگوید و امانت را ادا کند و اخلاقش را با مردم نیکو گرداند، مردم می‌گویند: این «جعفری‌مذهب» است و این مرا شادمان می سازد و از بابت آن شادمان می‌شوم و می‌گویند: این است روش ادب (و تربیت) جعفر بن محمد؛ ولی اگر برخلاف این باشد، شرمندگی آن به من می‌رسد و گفته می‌شود این است روش ادب (و تربیت) جعفر بن محمد.
سیّد جواد
غالباً هنگامی که قدرت‌های سیاسی رو به زوال می‌نهند، فضای آشوب فکری و عقیدتی فراهم می‌شود؛ چرا که بسیاری از صاحبان فکر و عقیده فرصت می‌یابند تا از آب گل‌آلود، ماهی بستانند و به بهانۀ تعرض به مباحث سیاسی، به میدان مسائل اعتقادی و فکری گام گذارند. از دل چنین اوضاعی است که نحله‌ها و فرقه‌های مختلف متولد می‌شوند. یعنی گروهی از صاحبان سیاست با توسل به مبانی فکری و اعتقادی خویش، فرقه‌ها و نحله‌های دلخواهشان را به صحنه می‌آورند.
سیّد جواد
جعفر بن محمد (ع) کسی است که علم و فقه او جهان را پر کرده است و گفته می‌شود که ابوحنیفه و سفیان ثوری از شاگردان او بودند و شاگردی این دو نزد ایشان در عظمت علمی آن حضرت کافی است.
"Shfar"
حجم وسیعی از روایات کتب اربعۀ شیعه، یعنی الکافی، الاستبصار، التهذیب و من لایحضره الفقیه، به احادیث امام صادق (ع) و نیز امام باقر (ع) اختصاص یافته است. افزون بر مکتب تشیع، عمدۀ دانشوران نامی اهل سنّت از جمله، کسانی که هم‌دورۀ این امام همام و از پیشتازان عرصۀ فقه و کلام بودند، به مقام شامخ علمی حضرت صادق (ع) اعتراف کرده‌اند
سیّد جواد
به اتفاق همۀ صاحب‌نظرانِ فِرَق مختلف اسلامی، مکتب فقهی امام صادق (ع)، پرثمرترین مکتب پس از پیامبر اکرم (ص) محسوب می‌شود. در حوزۀ کلام، ساختارهای فکری و اعتقادی که به دست این امام همام سامان یافت و اندیشه‌ها و ذکاوت‌هایی که از شاگردان مکتب ایشان به ثمر نشست، سرآمدی و پیشتازی امام را بر تمام مکاتب کلامی عصر خویش مسلّم می‌نماید. از روشن‌ترین شواهدی که نشان‌دهندۀ استحکام قوّت مبانی کلامی حضرت صادق (ع) است، مجموعۀ مناظرات استوار و بی‌نظیر ایشان و شاگردانشان به‌ویژه در مباحث توحیدی است که برخی از آن‌ها در کتاب الاحتجاج طبرسی گرد آمده است.
سیّد جواد
انقلاب فرهنگی و نهضت علمی امام صادق (ع) و برخورد مناسب با شرایط فرهنگی جاری در آن عصر، موجب حفظ اسلام ناب و موجودیت شیعه گردید. امام که کاملاً به شرایط سیاسی و فرهنگی و التهاباتی که برای از میان رفتن و تمام شدن شیعه بود، آگاه بود، به امر خداوند با توانمندی به صحنه آمد و توانست این کشتی طوفان‌زده را از التهاب به‌در آورد و به ساحل امن برساند.
سیّد جواد
رسول اکرم (ص) از خلفای اموی این‌گونه تعبیر می‌کند: «اتَّخَذُوا بِلَادَ اللهِ دُوَلًا وَ عِبَادَ اللهِ خَوَلًا و دِینَ اللهِ دَغَلًا». سرزمین‌های خدا را ملک شخصی و بندگان خدا را نوکر و دین خدا را به دغل‌بازی می‌گیرند.
سیّد جواد
مدتی به حضور جعفر بن محمد می‌رسیدم. آن حضرت بسیار اهل مزاح بود و همواره تبسم بر لب داشت. هنگامی که در محضر آن حضرت نام مبارک رسول گرامی اسلام (ص) به میان می‌آمد، از شدت شور و اشتیاق رنگ رخسارش دگرگون می‌شد و به زردی می‌گرایید. هیچ‌گاه ندیدم که بدون وضو و طهارت از رسول خدا (ص) حدیثی نقل کند، در طول مدتی که نزد آن حضرت رفت و آمد می‌کردم او را جز در یکی از این سه حالت ندیدم: یا نماز می‌خواند یا روزه بود یا قرآن می‌خواند. و هرگز سخنی به گزاف بر زبان نمی‌آوَرد. او از عالمان زاهدی بود که خوف از خدای عزیز و جلیل سراسر وجودش را فراگرفته بود.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
به تعبیر «عبدالله بن مبارک» شاعر توانمند عرب: أَنْتَ یا جَعْفَرُ فَوْقَ الْمَدْحِ وَ الْمَدْحُ عَنَاءٌ إِنَّمَا الْأَشْرَافُ أَرْضٌ وَ لَهُمْ أَنْتَ سَمَاء
سیّد جواد
شخصیت با عظمت امام صادق (ع) در اذهان شیعیان، با لقب «رئیس مذهب شیعه» پیوندی همیشگی خورده است. دربارۀ آن حضرت آمده است: «إِلَیهِ تُنْسَبُ الشِّیعَةُ الْجَعْفَرِیةُ» (شیعۀ جعفری به ایشان نسبت داده شده است).
سیّد جواد

حجم

۱۰۷٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۰۷٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۸,۴۰۰
تومان