دانلود و خرید کتاب پس از پیامبر محمدعلی انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پس از پیامبر اثر محمدعلی انصاری

کتاب پس از پیامبر

معرفی کتاب پس از پیامبر

کتاب پس از پیامبر شرح خطبه سوم نهج البلاغه یا همان خطبه شقشقیه امام علی(ع) است که در حقیقت جامع‌ترین، دقیق‌ترین و درعین‌حال موجزترین تصویری است که شاهد عینی تمام آن لحظات حساس تاریخ را ارائه می‌دهد. امام در این خطبه، حقایق را عریان و بی‌محابا از دل زمان برون می‌کشد و جاودانه می‌سازد.

نظرات کاربران

Mary
۱۳۹۶/۱۱/۳۰

نویسنده این کتاب از مفسرین قرآن هستند، و مطالب این کتاب با استناد به منابع معتبر شیعه و سنیه، کلا خوندن کتاب رو برای کسانی که میخوان بدونن پس از پیامبر چه اتفاقاتی افتاد توصیه میکنم.

جواد
۱۳۹۷/۰۱/۰۵

کتاب بسیار عالی بود که تا نیمه شب اون رو می‌خوندم. در واقع این کتاب تفسیر خطبه معروف شقشقیه امام علی (ع) هست. نکته بسیار جالب کتاب این بود که نویسنده معنی ریشه ای و اصطلاحی هر کلمه از این

- بیشتر
حامد سعادت پور
۱۳۹۹/۰۱/۲۰

در قسمت به خلافت رسیدن غاصب سوم،اشاره میشه به نقش عبدالرحمان بن عوف که باید شرحش را بخوانید. بعد از خواندن و به پایان رساندن این قسمت، اندکی فکر کنیم، عبدالرحمان بن عوف زمان ما چه کسی بود یا هست؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
آیۀالکرسی (آیه ۲۵۵ سوره بقره)
سیّد جواد
خطبه ‌شقشقیه امام علی علیه السلام درحقیقت جامع‌ترین، دقیق‌ترین و در عین حال موجزترین تصویری است که شاهد عینی تمام آن لحظات حساس تاریخ را ارائه می‌دهد. امام در این خطبه، حقایق را عریان و بی‌مهابا از دل زمان برون می‌کشد و جاودانه می‌سازد. علاوه بر آن، ایشان الگوی ارائه نقد و تحلیل تمام‌عیار سیاسی را به نمایش می‌گذارد؛ الگویی که شایسته تأمل و اندیشه بسیار است.
سیّد جواد
در منابع اهل سنّت نیز این خطبه به طُرُق گوناگون نقل شده است؛ علامه امینی، در کتاب الغدیر ۲۸ سند را از دوره‌های زمانی مختلف نقل می‌کند که این خطبه را آورده‌اند. اطلاعاتی که این عالم منصف گرد آورده در نوع خود ستودنی است.
سیّد جواد
شیخ صدوق از قول ابن عباس روایت می‌کند که نزد امام از خلافت سخن به میان آمد و ایشان این خطبه را ایراد فرمود. امام در این خطبه در حال تبیین حساس‌ترین و بغرنج‌ترین مسائل مرتبط با جهان اسلام است. طبق نقل سید رضی در پایان این خطبه، گویا وقتی نقد اجتماعی امیرالمؤمنین علیه السلام درباره حوادث پس از رحلت پیامبر به اوج می‌رسد، ناگهان کسی بلند می‌شود و نزد حضرت رفته و نامه‌ای به ایشان می‌دهد؛ کلام امام قطع می‌شود و پس از این، مولا سکوت می‌کند و سخن خود را ادامه نمی‌دهد. ابن عباس که از راویان اصلی این خطبه است تقاضا می‌کند که امیرالمؤمنین علیه السلام کلام را ادامه دهند. اما امام در پاسخ می‌فرماید: «تِلْکَ شِقْشِقَۀٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ». این سوز درونی بود که زبانه کشید و سپس آرام گرفت و فرو نشست[ و دیگر مایل به ادامه آن نیستم ]. ابن عباس در ادامه می‌گوید که تأسف‌برانگیزترین چیزی را که در طول عمر خود تجربه کردم، آنجا بود که در بزنگاه سخن، کلام تعیین‌کننده امیرالمؤمنین علیه السلام به نتیجه پایانی نرسید و در میانه قطع شد. البته مشخص نیست که آن صحنه که منجر به قطع کلام شد، از پیش طراحی شده بود یا به شکل طبیعی اتفاق افتاد.
سیّد جواد
نتیجه بررسی‌ها درخصوص سند این خطبه نشان می‌دهد قبل از آنکه سید به گردآوری نهج‌البلاغه بپردازد، این سخن در منابع پیشین آمده است. برای مثال شیخ مفید در کتاب الارشاد، این خطبه را به شکل کامل نقل می‌کند. ایشان همچنین کتابی به نام الجَمَل دارد که در آن درباره جنگ جمل سخن می‌راند. در آنجا مرحوم شیخ این عبارت را در وصف خطبه شقشقیه می‌آورد: «فَهِی أَشْهَرُ مِنْ أَنْ نَدُلَّ عَلَیهَا وَ نَتَحَمَّلَ‌لِثُبُوتِهَا» . خطبه شقشقیه مشهورتر از آن است که ما بر آن، دلالت کنیم و دلیلی برای ثبوت آن بیاوریم.
سیّد جواد
دلیل نامیدن این جماعت به اصحاب جمل نیز آن بود که در این واقعه، عایشه را بر شتری سوار کردند و به صحنه جنگ آوردند.
سیّد جواد
عایشه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه اقامت داشت. به او خبر دادند که پس از عثمان مردم با طلحه بیعت کرده‌اند. عایشه از این خبر بسیار شادمان شد و گفت کار مبارکی است. اما بلافاصله خبر تکذیب شد و گفتند که مردم با علی بن ابی‌طالب علیه السلام بیعت کرده‌اند. عایشه گفت اگر آسمان بر زمین می‌آمد، برایم گواراتر از این خبر بود.
سیّد جواد
از حساس‌ترین روزهای تاریخ بشر و امت اسلام روزهای پرالتهاب پس از پیامبر صلی الله علیه و آله بود؛ برهه‌ای از تاریخ که سرمنشأ بسیاری از حوادث سهمگین در دل زمان شد و پیامدهای آن تا پایان تاریخ زندگی بشر بر کره خاکی، جاری است؛ ایامی که به‌حق، در مقدّرات امت اسلام و زوال و کمال تمدن اسلامی بیشترین سهم را داراست.
سیّد جواد
سوگمندانه، آن‌ها می‌گویند جوانی علی علیه السلام اقتضای داشتن چنین مقامی را نمی‌کرد؛ در صورتی که علی علیه السلام کسی بود که در میدان حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله سنگ تمام گذاشت و بسیاری از بزرگان مشرک به تیغ او هلاک شده بودند؛ از همین رو مردم کینه‌اش را به واسطه دلاوری‌های بی‌نظیرش در جنگ‌های بدر و احد و خیبر و صِفّین در سینه داشتند
F313
علامه امینی، در کتاب الغدیر ۲۸ سند را از دوره‌های زمانی مختلف نقل می‌کند که این خطبه را آورده‌اند.
F313

حجم

۱۲۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

حجم

۱۲۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان