دانلود کتاب صوتی رباعیات خیام با صدای احمد شاملو + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی رباعیات خیام اثر احمد شاملو

دانلود و خرید کتاب صوتی رباعیات خیام

معرفی کتاب صوتی رباعیات خیام

کتاب صوتی رباعیات خیام مجموعه‌ی سی رباعی از عمر خیام، شاعر برجسته‌ی قرن پنجم و ششم هجری قمری است که با صدای گرم احمد شاملو به‌ خوانش درآمده است. در کنار آن محمدرضا شجریان استاد آواز ایران پنج رباعی را با صدای بی‌مانند خود اجرا کرده است. موسیقی این مجموعه را فریدون شهبازیان موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته‌ی ایرانی ساخته و نشر ماهور آن را منتشر کرده است. این کتاب صوتی برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی رباعیات خیام

کتاب صوتی رباعیات خیام گزیده‌ای از رباعیات خیام نیشابوری، شاعر، فیلسوف، ریاضی‌دان و منجم ایرانی است. این گزیده با خوانش احمد شاملو شاعر معاصر است و اجرای پنج رباعی با آواز استاد محمدرضا شحریان به این مجموعه رنگ‌وبوی دیگری داده است. موسیقی این اثر را فریدون شهبازیان موسیقی‌دان و آهنگساز شهیر ایرانی ساخته است.

خیام را امروزه در جهان بیشتر برای رباعیات بی‌نظیرش و به‌عنوان یک شاعر و متفکر بزرگ می‌شناسند. او را در زمان حیاتش بیش‌تر یک فیلسوف و «حجه‌الحق» می‌خواندند تا آن‌که از اشعارش خبر داشته باشند، چراکه به یک دلیل مشخص منتشر نشد، آن‌هم ظرفیتی که برای فهم اشعارش نیاز بود و آن را در مردمان عصر خود نمی‌دید. تنها معدودی دوستانش از اشعار او خبر داشتند. نظامی عروضی شاعر و نویسنده‌ی قرن ششمی که در کتاب «چهارمقاله» خود را شاگرد خیام معرفی می‌کند، او را منجم خوانده و از اشعار او یاد نکرده است. کهن‌ترین نسخه از رباعیات خیام، نسخه‌ی بودلن آکسفورد، گردآمده در سال ۸۶۵ قمری است؛ نسخه‌ای که شامل ۱۵۸ رباعی است. جلا‌ل‌الدین همایی اثری به نام «طربخانه» را که توسط یاراحمد رشیدی در قرن نهم گرد آمده، قدیمی‌ترین مجموعه رباعیات منسوب به خیام می‌داند.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی رباعیات خیام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن این اثر را به دوست‌داران شعر کلاسیک فارسی پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید کتاب صوتی رباعیات خیام با صدای احمد شاملو و محمدرضا شجریان را بشنویم؟

خیام مهم‌ترین رباعی‌سرای پارسی و حکیمی بزرگ است که عصاره افکار والای او در اشعارش متجلی شده است. شنیدن اشعارش با صدای گرم احود شاملو، در کنار اجرای کم‌نظیر محمدرضا شجریان لطفی دوچندان دارد.

درباره عمر خیام

عمر خیام، شاعر، منجم، فیلسوف، ریاضی‌دان، موسیقی‌دان و ادیب قرن پنجم و ششم ایرانی است. خیام در اواسط قرن پنجم هجری قمری در نیشابور به دنیا آمد. علوم دینی چون فقه و حدیث و تفسیر را نیز آموخت. او را در زمان حیاتش به‌عنوان یک عالم و فیلسوف می‌شناختند و جز اندکی از دوستانش کسی از اشعارش خبر نداشت. جبر زمانه و ناآگاهی گسترده نگذاشت او آزادانه از افکارش بگوید و اشعارش که تجلی افکار فسفی او بود به‌همین دلیل مهجور ماند. او را بر اساس همین تفکرات بعضا تکفیر نیز کرده‌اند؛ افکاری که اساس آن مضامینی مثل دم‌غنیمتی، حیرت در کار آفرینش و روزگا و پوچ‌انگاری است.

ادبا و پژوهشگران بزرگی رباعیات خیام را تصحیح کرده‌اند که یکی از اولین آن‌ها صادق هدایت است. او سال‌ها در این‌باره پژوهش کرد و کتاب ترانه‌های خیام را در سال ۱۳۱۳ به انتشار رساند. «محمد‌علی فروغی» و «قاسم غنی» در این زمینه کوشیده و کتاب «رباعیات عمر خیام» را در سال ۱۳۲۱ منتشر کردند خیام در نجوم و ریاضی نیز آثار و دستاوردهای مهمی از خود به یادگار گذاشته است. سرپرستی محاسبات گاه‌شماری در دوره‌ی وزارت خواجه نظام‌الملک و نقش او در حل معادلات سه‌مجهولی برخی از تلاش‌های عالمانه‌ و ماندگار خیام است. حکیم عمر خیام بین سال‌های ۵۱۷ تا ۵۲۰ هجری در نیشابور درگذشت و آرامگاه او در این شهر واقع است.

تشکیک در رباعیات خیام

مضامین مطرح‌شده در رباعیات خیام گاهی آن‌قدر متناقض است که به باور نمی‌گنجد یک فرد تمام آن‌ها سروده باشد. آن‌چنان که صادق هدایت در این‌باره می‌گوید: «اگر یک نفر روزی دو مرتبه کیش و مسلک و عقیده‌ی خود را عوض کرده باشد، قادر به گفتن چنین افکاری نخواهد بود». صادق هدایت خود از اولین کسانی است که به تصحیح رباعیات خیام پرداخت. غلامرضا رشید یاسمی، احمد شاملو و محمد‌علی فروغی، ادیب و سیاستمدار شهیر نیز در این زمینه کوشیده‌اند. سیدعلی میرافضلی دیگر شاعر و پژوهشگری است که در این عرصه تاملات و تحقیقاتی ارزشمند داشته است.

مضامین رباعیات خیام

کتاب صوتی رباعیات خیام از لحاظ مضمون رنگارنگ است. از حیرت و سرگشتگی‌اش در کار فلک و اقرار به ندانستن رمز امور تا دعوت به غنیمت شمردن دمی که در آنیم و تنها سرمایه‌ی نقد ماست. خیام که یدی طولا در علم‌اندوزی دارد و از این جهت نسبتی با ناآگاهی و جهل ندارد، خود را از درک رموز هستی آن‌چنان که باید، ناتوان می‌بیند. از این‌روست که توصیه‌اش غنیمت دانستن لحظات است و در پیچ‌وتاب غوامض روزگار گیر نیفتادن. حالا که عاقبت هیچ است و اساس هیچ، بهتر که از آن سرمایه که آن را می‌فهمیم و نقد در دستان ماست، نهایت بهره را ببریم. همین زندگی که در پایانش، جای در خاکیم و با هفت‌هزار سالگان سربه‌سر. تنوع مضامین اشعار خیام متنوع‌تر از آن‌چه آمد است، اما ‌در پس تمامی پرسش‌گری‌ها و دردهای وجودی او، اعتراف به ارزش زندگی و لحظه‌لحظه‌های آن است. مضامین عمیق طرح‌شده در رباعیات خیام بر شعرای بعد از او نیز تاثیر گذاشت که حافظ شیرازی را می‌توان یکی از بزرگترین آن‌ها دانست.

ترجمه‌ی رباعیات خیام به زبان‌های دیگر

رباعیات خیام تاکنون به زبان‌های متعددی برگردانده شده و خیام شهره‌ترین شاعر پارسی‌گوی در سراسر جهان است. شهرت خیام در جهان غرب مرهون ترجمه‌ی «ادوارد فیتزجرالد» شاعر انگلیسی قرن نوزدهمی است. این ترجمه نه‌تنها خیام را به غرب شناساند، مایه‌ی محبوبیت بیشتر فیتزجرالد نیز شد. شرق‌شناسانی بزرگی همچون آرتور کریستینسن، والنتین ژوکوفسکی، ادوارد دنیسن راس و فردریش روزن به تصحیح و بررسی رباعیات حکیم عمر خیام پرداخته‌اند.

درباره احمد شاملو

احمد شاملو، شاعر، مترجم، روزنامه‌نگار و پژوهشگر معاصر ایرانی بود. شاملو متولد ۲۱ آذر سال ۱۳۰۴ در تهران است. شاملو را بیشتر با نوآوری‌هایش در شعر فارسی می‌شناسند. او تحت تاثیر نیما یوشیج و شعر نو بود و خود نیز پایه‌گذار قالبی در شعر نو فارسی است که شعر سپید خوانده می‌شود. شعری که شعر منثور نیز نامیده می‌شود و وزن ندارد. شاملو مجموعه اشعاری با نام‌های «آیدا در آینه» و «هوای تازه» را منتشر کرد. همچنین «کوچه‌ی بی‌انتها» نام مجموعه‌ای از اشعار ترجمه‌شده‌ی ۴۲ شاعر از نقاط مختلف جهان است که او منتشر کرده است. نظرات شاملو در مسائلی همچون برخی شاعران کلاسیک ایرانی جنجال‌برانگیز شد. شاملو اشعار حافظ را نیز تصحیح کرده است. او به تاریخ دوم مرداد سال ۱۳۷۹ درگذشت.

درباره محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد آواز و موسیقی‌دان بزرگ ایرانی بود. او در اول مهر سال ۱۳۱۹ در مشهد دیده به جهان گشود. آواز را از کودکی آغاز کرد. او قرائت قرآن را نزد پدر آموخت و در سال ۱۳۳۸ به دانش‌سرای مقدماتی مشهد رفت و پس از دریافت دیپلم و استخدام در آموزش و پرورش به تدریس پرداخت. شجریان از اوایل دهه‌ی پنجاه همکاری خود را با برنامه‌ی گل‌ها آغاز کرد و رفته‌رفته به شهرت رسید. او آوازها و تصانیف ماندگاری از اشعار کلاسیک و معاصر ایران اجرا کرده و محبوب‌ترین خواننده‌ی سنتی ایران است. شجریان با نوازندگان بزرگی همچون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری کرده است. محمدرضا شجریان در هفدهم مهر سال ۱۳۹۹ پس از سال‌ها دست‌وپنجه‌ نرم کردن با سرطان، درگذشت.

درباره فریدن شهبازیان

فریدون شهبازیان موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران است. او متولد ۲۱ خرداد ۱۳۲۱ در تهران است. شهبازیان در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. او با خوانندگان بزرگی همچون محمدرضا شجریان همکاری کرده است. شهبازیان از اواسط دهه‌ی پنجاه ساخت موسیقی فیلم را نیز آغاز کرد. او بر روی اشعار برخی شاعران بزرگ ایرانی که با صدای خود یا دیگران منتشر شده نیز موسیقی ساخته است.

معرفی نویسنده
عکس عمر خیام
عمر خیام
ایرانی

آن‌طور که در اغلب کتب تاریخی و کهن آمده عمر خیام در ۴۲۷ هجری شمسی و در محله حیره نیشابور به دنیا آمده است. در آن زمان حیره از محلات اعیانی و اشرافی‌نشین نیشابور محسوب می‌شد. در دوره خیام بیشتر جمعیت نیشابور زرتشتی بودند. آنطور که در منابع آمده پدر خیام زرتشتی و خیمه‌دوز بوده و عنوان خیام نیز به سبب همین حرفه بر ایشان گذاشته شده. در آن زمان خیمه‌دوزی شغلی پر سود و منفعت بود. گفته می‌شود پدر خیام بعدها در واقع پیش از تولد پسرش تغییر دین و مسلک داده و مسلمان شده است.

نظرات کاربران

فرهاد
۱۳۹۷/۰۹/۲۵

چه خبره ۵۸ دقیقه ۲۰ هزار تومن؟!!!!

mohamad amin
۱۳۹۷/۰۵/۲۱

قیمتش بالاست ،چه خبره ؟مگه قراره حق نویسنده پرداخت کنین ؟!!

hani
۱۳۹۸/۰۱/۰۹

گرون نیست؟

کاربر ۲۰۳۵۷۸۸
۱۳۹۹/۰۷/۰۴

خیلی گرونه

tina.as
۱۳۹۹/۰۱/۱۱

٣٠رباعی زیبا از خیام با گویندگی و موسیقی بسیار عالی، واقعا لذت بردم. یک بار کمه، قطعا بیشتر گوش خواهم داد.

mforse13
۱۳۹۹/۱۲/۰۱

چرا نوشته 28 تومن ولی وقتی میزنی پرداخت میشه 40 هزار تومن؟؟؟

sarah🦋
۱۳۹۹/۰۱/۲۰

عالی ،رباعیات خیام ، صدای فریدون ، فقط ٢٨ تومن برای کتاب اینترنتی خیلی زیاده

Ali. Tirganian.
۱۴۰۱/۰۵/۱۷

خیام نیشابوری ، شاید نه اینکه به دنبال خلاصه گفتن ،بلکه جهان پیرامون خود را به این اندازها می‌دیده، و اگر پذیرفته شود که ،،یک منجم و ریاضیدان بزرگ بوده ،، جهان ماده و انرژی را ، که همان جهان

- بیشتر
امیررضا
۱۴۰۰/۰۷/۲۷

بسیار عالی واقعا مجموعه بی‌نظیریه

کاربر 2658364
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

واقعا زیباست

زمان

۵۷ دقیقه

حجم

۱۳۱٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۵۷ دقیقه

حجم

۱۳۱٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۷۶,۰۰۰
تومان