دانلود و خرید کتاب گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی) گلوریا کمپتون ترجمه فهیمه محمدسمسار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی) اثر گلوریا کمپتون

کتاب گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی)

معرفی کتاب گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی)

«گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی)» کتابی به قلم گلوریا کمپتون (-۱۹۵۱)، نویسندۀ آمریکایی و معلم داستان‌نویسی است که سردبیر مجله، ویراستار و مدیرتولید کتاب نیز بوده‌است. این نویسنده در گذشته مدیرتولید کتاب بسیاری از ناشران بزرگ و نیز از گردانندگان و سخنرانان بسیاری از همایش‌ها و کارگاه‌های نویسندگی در سراسر امریکا بوده‌است. وی همچنین هم‌اکنون استاد نویسندگی در دانشکده بلووکامیونیتی‌کالج و مدیر کارگاه‌های آموزش نویسندگی در سیاتل است. کمپتون هدف خود را از نوشتن چنین کتابی این‌گونه بیان‌کرده است: هدف من از نگارش این کتاب دو چیز است: ۱. مجهز کردن شما به ابزار ادبی خاص که به شما کمک می‌کند فراموش کنید دارید گفت‌وگو می‌نویسید. که این خود باعث می‌شود شما راحت شوید و حس کنید گفت‌وگوی شخصیت‌ها از دل شخصیت‌ها بیرون می‌آید نه از دل دستورالعمل‌های خاص شما در آن داستان ۲. یادآوری مکرر اینکه هنر گفت‌وگونویسی می‌تواند جنبۀ سرگرمی داشته باشد و با تمرین می‌شود آن را یاد گرفت. در بخش کوچکی از کتاب می‌خوانید: گفت‌وگو نه‌تنها در هر صفحه فضای خالی که برای خواننده چشم‌نواز است ایجاد می‌کند، بلکه به شخصیت‌های داستان جان می‌دهد، که این امر به لحاظ احساسی برای خواننده جذاب است. ما بیشتر به مکان و زمانی در یک داستان علاقه داریم که یک صحنۀ گفت‌وگو آن‌ها را برایمان توصیف و تصویر می‌کند. گفت‌وگو در ضمن انگیزۀ شخصیت‌ها و برنامه‌های متضاد آن‌ها را افشا می‌کند، واژه‌های تند شخصیت‌ها خوانندگان را از آنچه در درون شخصیت‌ها می‌گذرد آگاه می‌کند و برای قسمت‌های بعدی داستان تعلیق ایجاد می‌کند. ضمن اینکه به محض شروع صحنۀ گفت‌وگو، بلافاصله داستان سرعت می‌گیرد. با گفت‌وگو می‌توان کاری کرد که خوانندگانْ زمان و مکان داستان را واقعاً حس کنند و در صورتی که گفت‌وگوها را درست بنویسیم گفت‌وگو می‌تواند حتی مضمون داستان را هم انتقال دهد. گفت‌وگوی مؤثر همۀ این عناصر را به خوانندۀ مشتاق نشان می‌دهد. و این نوع گفت‌وگو همان چیزی است که ما نویسندگان قصد داریم خلق کنیم.

نظرات کاربران

صادق رضائی
۱۴۰۱/۰۱/۱۳

بسیار کتاب خوبی بود و ترجمه روانی داشت. کلی مطلب ازش یاد گرفتم و قطعا به کسانی که به نویسندگی علاقه دارند این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم

سما
۱۴۰۲/۰۳/۱۲

من این کتابهارو قبلا از طاقچه بی نهایت گرفتم و خوندم و فهمیدم نسبت به کلاسهای آموزشی، مطالبش بهتر گفته شده و خیلی خوب همه ی شیوه های گفتگونویسی رو بیان کرده، اگه میخوای نویسنده خوبی بشی باید اینارو بدونی

- بیشتر
دریا
۱۴۰۱/۰۴/۰۷

بسیار لذت بردم و یاد گرفتم. هزار درود بر نویسنده

Ram
۱۴۰۲/۰۵/۲۳

بنظرم هر عنصر داستان رو باید بصورت جداگانه مطالعه کرد.

Bahar
۱۴۰۳/۰۱/۱۵

بسیار کاربردی بود و ترجمه روانی هم داشت ارزش وقت گذاشتن رو داره

arian tavackoli
۱۳۹۷/۰۳/۲۶

چرا بیشتر کتاب ها پولیه؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲)
گفت‌وگو تنش و تعلیق ایجاد می‌کند من طی سالیانی که نویسندگی تدریس می‌کردم با صدها نویسنده کتاب‌های داستانی و غیرداستانی کار کرده‌ام و در اغلب صحنه‌های گفت‌وگو در آثار آن‌ها دیده‌ام که تنش و تعلیق وجود ندارد و در این صحنه‌ها هیچ‌چیز در معرض خطر نیست.‌ شخصیت‌ها صرفاً در مورد چیزی باهم وراجی می‌کنند. مثل گفت‌وگوهای کوتاهی موقع چای خوردن. هدف گفت‌وگو، بدون استثنا، ایجاد تنش در زمان حال و ایجاد تعلیق برای آیندۀ داستان است. شما نیز باید به عنوان داستان‌نویس یادتان باشد در موقع نوشتن هر نوع صحنه و هر نوع داستان، دو عنصر تنش و تعلیق را در هر صحنۀ گفت‌وگو بگنجانید
سياه مشق
باید شخصیت‌های ما هرچه زودتر شروع کنند به حرف زدن. اگر ما خیلی معطل کنیم و خواننده را زیاد منتظر بگذاریم، او ابتدا شخصیت‌های ما را در ذهنش مجسم می‌کند و وقتی بالاخره شخصیت شروع به حرف زدن می‌کنند خواننده تعجب می‌کند، چون می‌بیند این شخصیت با تصویر ذهنی او کاملا فرق دارد.
مینا
چه چیز باعث می‌شود سرعت گفت‌وگو بیشتر از روایت باشد؟ دلیلش همان رد و بدل شدن کلمات بین شخصیت‌هاست. درست مثل توپ تنیس که با ضربات بازیکن‌ها در زمین بازی بین آن‌ها رد و بدل می‌شود.
مینا
چنانچه بخواهید توجه خواننده را به داستان خود جلب کنید، باید احساسی در خواننده ایجاد کنید. کشش احساسی داستان نیز نهایتاً حال و هوای داستان را ایجاد می‌کند. حال و هوا و احساس در داستان، عناصری هستند که خواننده را تا آخر داستان به دنبال خود می‌کشانند و او را مجبور می‌کنند که صفحات را یکی‌یکی ورق بزند و جلو برود.
سياه مشق
بد نیست بگوییم وقتی صحنۀ گفت‌وگویی را برای خواننده تصویر می‌کنیم، کافی است آنچه را خواننده به آن نیازمند است درک کنیم.‌ گفت‌وگوی قوی گفت‌وگویی است که با خواننده ارتباط برقرار می‌کند و ضمن اینکه او را وامی‌دارد غصۀ شخصیت‌های ما را بخورد و نگران کشمکش‌ها یا درگیری‌های آن‌ها باشد، هم‌زمان بسیاری از اهداف ما را نیز برآورده کند.
سياه مشق
بهترین راه برای مقابله با هر نوع ترس از هر نوع، رویارویی مستقیم با آن است.
علی دائمی
. برای گفت‌وگونویسی فقط یک روش وجود دارد و آن هم روش شماست. روش درست هم روش شماست. حرفۀ شما به عنوان نویسنده ایجاب می‌کند یاد بگیرید چگونه به صدای درون خودتان دست بیابید؛ همان صدایی که برای نوشتن یک گفت‌وگو (اهمیتی هم ندارد که گویندۀ این گفت‌وگو کیست) لازم دارید
سياه مشق
نوشتن هر نوع صحنه و هر نوع داستان، دو عنصر تنش و تعلیق را در هر صحنۀ گفت‌وگو بگنجانید.
علیرضا
فقط برای تفریح دفترچه‌یادداشتی بردارید و به مرکز خرید یا کافه‌ای بروید و یواشکی به حرف‌های مردم گوش کنید. احتمال دارد گفت‌وگوها معمولی باشد. حالا صحنه‌ای از یک گفت‌وگو را بنویسید و آنچه را که به‌تازگی شنیده‌اید هدف‌دار کنید.
سياه مشق
به محض اینکه ما شخصیت‌ها را در داستان معرفی می‌کنیم، خواننده بلافاصله شروع می‌کند به تصویر کردن آن‌ها در ذهنش. از این رو باید شخصیت‌های ما هرچه زودتر شروع کنند به حرف زدن. اگر ما خیلی معطل کنیم و خواننده را زیاد منتظر بگذاریم، او ابتدا شخصیت‌های ما را در ذهنش مجسم می‌کند و وقتی بالاخره شخصیت شروع به حرف زدن می‌کنند خواننده تعجب می‌کند، چون می‌بیند این شخصیت با تصویر ذهنی او کاملا فرق دارد.
fateme

حجم

۳۷۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۵۰۲ صفحه

حجم

۳۷۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۵۰۲ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان