دانلود و خرید کتاب عقلانیت در دین و تفکر فلسفی ابن سینا عباس بخشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عقلانیت در دین و تفکر فلسفی ابن سینا اثر عباس بخشی

کتاب عقلانیت در دین و تفکر فلسفی ابن سینا

نویسنده:عباس بخشی
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب عقلانیت در دین و تفکر فلسفی ابن سینا

«عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا» نوشته عباس بخشی (-۱۳۳۱) است. این کتاب با بررسی اندیشه‌های فلسفی ابن‌سینا، می‌کوشد رابطه عقلانیت و معنویت را در نوشته‌های او دنبال کند. بخش‌های این کتاب عبارتند از: فصل اول: به معناشناسی لغوی و اصطلاحی عقل و دین می‌پردازد و در خلال آن به جهت آگاهی از دیدگاه کتاب و سنت و تفاوتی که با عقلانیت فلسفی دارد، مورد بحث قرار می گیرد. فصل دوم: نگاهی است اجمالی به سیر بحث عقل و دین در بستر تفکر تاریخی مغرب زمین، چنان‌که، در همین فصل طی گفتاری جداگانه به مناسبات عقل و دین از منظر نخستین فیلسوفان مسلمان اشاره می‌شود. فصل سوم: در این فصل ضمن اشارهٔ مختصر به کارنامهٔ علمی و فلسفی ابن‌سینا، رابطه عقلانیت و دین از منظر او بحث شده و به اصول و مبانی فلسفهٔ متافیزیک و تمایز هستی و چیستی از نظر او و نیز مسألهٔ شناخت، نفس، ادراک و به دنبال آن تقسیم عقل از دیدگاه ابن‌سینا گفت و گو می شود و به مفهوم خدا، معاد و نبوت و نحوهٔ هماهنگی مفاهیم یاد شده با عقلانیت استدلالی تبیین می گردد. در پایان فصل مزبور، الاهیات ابن‌سینا در ترازوی نقد قرار گرفته و به آرای دو تن از برجسته ترین منتقدان برابر سازی عقل و دین، یعنی ابوحامد غزالی و فخر الدین رازی اشاره شده و در فرجام سخن، از خسوف فلسفهٔ استدلالی در فرهنگ اسلامی و عوامل معرفتی و غیر معرفتی افول و فرسایش فلسفهٔ مشایی صحبت به میان آمده است.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
در این میان، خاندان سامانی با علایق ایرانی در احیاء و رونق ادب پارسی تلاش بسیاری کرد، چنان که «آل بویه»، اندیشه سیاسی ایرانی را رواج داد و زمینه های بسط و گسترش تفکر فلسفی و دیگر علوم عقلی را فراهم ساختند.
آسمان
بدین ترتیب، ویژگی های رنسانس اسلامی در این دوره را چنین می توان بیان کرد: تکریم عقل و اهتمام به علوم اوائل، رواج محافل و مجالس بحث آزاد و به تعبیر امروزی تر، کرسی های آزاداندیشی عقل محور، توجه به شاخه های مختلف فلسفه، محدود نبودن به نگرش فلسفی خاصی، باور به خویشاوندی مشترک و وحدت نوع بشر، و انسان گرایی و عشق به همهٔ انسان ها و ...
آسمان

حجم

۲۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۲۱۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان