دانلود و خرید کتاب خلیل حاج اسمال علی رحمانی (تیرداد)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب خلیل حاج اسمال

کتاب خلیل حاج اسمال نوشتۀ علی رحمانی (تیرداد) در انتشارات زهره علوی به چاپ رسیده است. این کتاب، زندگی‌نامۀ یک داش مشدی چاله میدانی در میانۀ حوادث تاریخ معاصر ایران است.

درباره کتاب خلیل حاج اسمال

کتاب زندگی‌نامۀ خلیل حاج اسمال است که نکته‌های زیادی از تاریخ تهران را به‌ویژه در میان لوطی‌ها، لات‌ها، جاهل‌ها و داش مشدی‌های آن دوره دارد. حوادثی در دوران تاریخ معاصر روی داد که خلیل حاج اسمال در برخی از آن‌ها نقش‌آفرین بود. او یکی از داش مشدی‌های تهران بود که در آغاز سلطنت محمدرضا شاه حضور پررنگی داشت. خواننده در ضمن این کتاب با حوادثی مثل طغیان نایب حسین کاشی، بلوای نان و نقش طیب حاج رضایی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آشنا می‌شود.

کتاب خلیل حاج اسمال در ۶ فصل تدوین شده است. عنوان فصل‌ها عبارت‌اند از: فصل اول: تهران، روستایی که کلانشهر شد؛ فصل دوم: ما چگونه تهرانی شدیم؟؛ فصل سوم: خلیل حاج اسمال؛ فصل چهارم: علیشاه عوض (شهریار)؛ فصل پنجم: خلیل ضددولتی؛ فصل ششم: سرانجام یک زندگی نابسامان.

خواندن کتاب خلیل حاج اسمال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های زندگی‌نامه و تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب خلیل حاج اسمال

«در بین حکمرانان ایران، هیچ یک به اندازۀ آقامحمدخان بر اهمیت ژئواستراتژیک تهران آگاه نبود. او دریافت که تهران مناسب‌ترین شهری است که می‌تواند پایتخت ایران باشد، زیرا کوهستان البرز به‌عنوان یک سد دفاعی در مقابل تهاجم روسیۀ تزاری به شمار می‌رفت. «تهران که در عرض بیست سال پایتخت کشور شده بود و فقط پانزده‌هزار نفر جمعیت داشت، بر اثر تشویق و ترغیب از سوی آقامحمدخان به‌زودی پرجمعیت شد. وی این شهر را به دلایلی استراتژیکی برای پایتختی برگزیده بود: اولاً نزدیک به مازندران مهد ایل قاجار و مخزن گروه‌های وفادار به وی و محلی بود که فتوحات او از آنجا اغاز شده و ریشه‌اش در آنجا مستحکم بود. ثانیاً این شهر پشت به کوه البرز داشت و از سمت شمال با این دیوار طبیعی غیرقابل عبور حمایت می‌شد... تهران شرق و غرب ایران را تحت مراقبت داشت و نیز دریای خزر را که قبلاً تحت‌الحمایه‌های پطر کبیر و سپس کاترین دوم سعی کرده بودند خود را به ساحل آن برسانند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان