دانلود و خرید کتاب جامعه شناسی سازمان‌ها سعید کیاکجوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه شناسی سازمان‌ها اثر سعید کیاکجوری

کتاب جامعه شناسی سازمان‌ها

معرفی کتاب جامعه شناسی سازمان‌ها

«جامعه‌شناسی سازمان‌ها» نوشته دکتر سعید کیاکجوری از مجموعه کتاب‌های آموزشی دانشگاه پیام نور در رشته علوم اجتماعی است.

جامعۀ ما جامعه‌ای سازمانی است. بیشتر افراد در سازمانی به دنیا می‌آیند، در سازمان‌هایی آموزش می‌بینند و کار می‌کنند و، معمولاً، در سازمانی از دنیا می‌روند. کتاب حاضر، که برای درس جامعه‌شناسی سازمان‌ها تألیف شده، شامل هشت فصل است:

در فصل اول، سازمان مدرن و اجزا و عناصر آن تشریح شده است. در فصل دوم، ابتدا خلاصه‌ای از نظریه‌های سه تن از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی و دیدگاه‌های آنها دربارۀ سازمان‌ها آمده است. سپس، چگونگی تکوین و تحول جامعه‌شناسی سازمان‌ها شرح داده شده است.

فصل سوم به سازمان‌های بوروکراتیک اختصاص دارد. هر بحثی از بوروکراسی، همواره، با نظریۀ بوروکراسی وبر آغاز می‌شود. در فصل چهارم، ابعاد انسانی و اجتماعی سازمان‌ها بررسی شده است. این ابعاد، نخستین بار، در مکتب روابط انسانی منعکس شد، در کانون توجه مکتب مدیریت انسان‌باور قرار گرفت، و زمینۀ ایجاد و کاربرد فنون نوین مدیریت را فراهم کرد.

فصل پنجم با شرح مختصری از نظریۀ اقتضایی و تأثیر محیط، فنّاوری، و اندازه در ساختار سازمان آغاز شده و به توصیف و مقایسۀ ساختارهای بوروکراتیک و نوپدید، از قبیل ادهوکراسی و سازمان شبدری، پرداخته است. فصل ششم با تعریف تصمیم‌گیری و شرح مدل‌های آن آغاز شده و با بیان شیوه‌های حکمرانی در سازمان‌ها ادامه یافته است. در فصل هفتم، سازمان اقتصادی در قالب شرکت بررسی می‌شود و فصل هشتم درباب سازمان‌های دولتی و اختیاری است. پس از شرح عقلانیت در سازمان‌های دولتی و مقایسۀ سازمان‌های دولتی و سرمایه‌داری، از تأثیر سیاست‌های دولت و کارایی سازمان‌های دولتی سخن رفته است.

نظرات کاربران

کاربر ۶۷۱۷۷۷۰
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

برای کتاب فهرست قرار نداد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
سازمان‌های رسمی، هم ساختار رسمی وجود دارد و هم ساختار غیررسمی. 'ساختار رسمی'، روابطی است که در هنجارها یا قواعد رسمی سازمان مقرر می‌شود. ساختار رسمی تصریح می‌کند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند؛ چه کسی به چه کسی گزارش دهد؛ و سازوکارهای رسمی هماهنگ‌سازی، و همچنین، الگوهای کنش متقابل چگونه باشند (رابینز، ۱۹۸۷: ۵). نظریه‌پردازان سازمان برای تبیین اینکه چرا و چگونه سازمان‌ها ساختار معینی پیدا می‌کنند، به دو سازوکار مرتبط اشاره می‌کنند: تفکیک و متمایزشدن، و یکپارچه‌شدن. به نظر آنها، سازمان‌ها برای انجام وظایفی تأسیس می‌شوند که چندان بزرگ‌اند که افراد به‌تنهایی از عهدۀ آنها برنمی‌آیند. مزیت سازمان‌ها بر افراد این است که مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف را ی
کاربر ۳۳۲۸۳۹۶

حجم

۳۷۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۹۱ صفحه

حجم

۳۷۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۹۱ صفحه

قیمت:
۹۴,۵۷۵
تومان