دانلود و خرید کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران محسن حسام مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران اثر محسن حسام مظاهری

کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران

معرفی کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران

کتاب «جشن های اسلامی - شیعی در ایران» نوشتۀ محسن حسام مظاهری است و نشر آرما آن را منتشر کرده است. این کتاب بر اساس گزارش‌های سفرنامه‌نویسان، مستشرقان و ایران‌شناسان (از دوره‌ی صفویه تا پهلوی اول) است. 

درباره کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران

کتاب جشن‌های اسلامی - شیعی در ایران، نتیجۀ پژوهشی دربارۀ حوزه‌ای از تاریخ اجتماعی دین و مناسک دینی در ایران شیعی است و جشن‌های مذهبی را به‌مثابه جزئی از فرهنگ عامۀ مذهبی جامۀ ایرانی بررسی و معرفی می‌کند. این کتاب رویکردی پژوهشی و توصیفی دارد و ویژگی‌ها و تغییرات مناسک سرور و شادی را بیان می‌کند. محسن حسام مظاهری تلاش کرده است تا در کتاب جشن‌های اسلامی - شیعی در ایران فهرستی از جشن‌های مذهبی مهم ایران شیعی را گردآوری کند و چگونگی برگزاری آن‌ها را به‌منظور شناخت و فهمی جامع و دقیق از روند ابداع یا بازتعریف و تغییرات فرمی مضمونی این مناسک در ۵ قرن اخیر بررسی کند. او برای رسیدن به چنین هدفی، ‌از سفرنامه‌ها و آثار دیگری که مستشرقان، ‌ایران‌شناسان و جهان‌گردان دربارۀ سفر به ایران نوشته‌اند استفاده کرده است.

کتاب جشن‌های اسلامی - شیعی در ایران از ۲ بخش کلی و ۸ فصل تشکیل شده است. بخش اول با عنوان درآمدی بر آیین‌های جشن در اسلام و ایران، حکم مدخل تحقیقی و مقدمات نظری موضوع را دارد و تصویری کلی از آیین‌های جشن در ایران و اسلام و دیگر ادیان را نشان می‌دهد. فصل اول تعریف آیین‌های جشن، اقسام آن‌ها و عناصر مشترک است، ویژگی‌‌های جشن‌های دینی و مذهبی را بیان می‌کند و مهم‌ترین جشن‌های مذهبی در ۵ دین را به‌صورت خلاصه معرفی می کند. در فصل دوم جشن‌های باستانی ایران را که در شکل‌گیری، ‌ابداع و بازتعریف جشن‌های اسلامی نقش داشتند معرفی می‌شوند. فصل سوم برای سنخ‌شناسی آیین‌های جشن در اسلام و تشیع مدلی ارائه شده است. بخش دوم کتاب که اسنادی از جشن‌های دینی مذهبی در ایران به روایت سفرنامه‌نویسان و مستشرقان نام دارد، ‌بخش اصلی کتاب است در فصل اول گزارشی آماری از اسناد بررسی‌شده در کتاب و پدیدآورندگانشان ارائه شده است و فصل پنجم تا هشتم اسناد دوره‌های تاریخی صفویه، ‌زندیه، ‌قاجار و پهلوی اول را بررسی کرده‌اند.

خواندن کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی، جامعه‌شناسی و تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جشن های اسلامی - شیعی در ایران

«در ادیان مختلف،‌جشن‌های دینی معمولاً دو دستۀ کلی را شامل می‌شوند: یک دسته جشن های دینی رسمی که مستقیماً در نصوص دینی یا توسط بنیان‌گذار دین تأسیس شده‌اند و معمولاً برپایی و مشارکت در آن‌ها برای پیروان به گونه‌ای الزامی است و دستۀ دیگر جشن‌هایی که ضرورتاً منشأ دینی ندارند و در ابعاد بعدی حیات دین توسط پیروان یا رهبران دینی ایجاد شده یا صبغۀ دینی یافته‌اند و به مرور به فهرست جشن‌های دینی راه یافته‌اند»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۸۱۶ صفحه

حجم

۳۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۸۱۶ صفحه

قیمت:
۲۰۰,۰۰۰
تومان