دانلود و خرید کتاب فرار از کابل کی. ای. نیلسن ترجمه اسدالله جعفری (پژمان)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرار از کابل اثر کی. ای. نیلسن

کتاب فرار از کابل

نویسنده:کی. ای. نیلسن
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب فرار از کابل

کتاب فرار از کابل نوشتهٔ کی ای نیلسن و ترجمهٔ اسدالله جعفری (پژمان) است. انتشارات سیب سرخ این داستان واقعی از فرار یک خانواده از افغانستان را منتشر کرده است. این اثر بیانگر واقعیتی تلخ از افغانستان است که در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ و برخلاف تصور شهروندان افغانستان اتفاق افتاد؛ طالبان برای بار دوم کابل را با زور تفنگ و با خشونت تصرف کرد.

درباره کتاب فرار از کابل

کتاب فرار از کابل گوشه‌‌ای از اتفاقات تلخ ۱۵ آگوست در افغانستان را روایت کرده است. این کتاب به قلم کی ای نیلسن (داستان‌نویس آمریکایی) توضیح داده است که در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ میلادی، طالبان دوباره کابل را اشغال کرد. کارمندان دولتی، نهادهای خصوصی، نیروهای امنیتی، ریاست‌جمهوری و افغان‌تباران خارجی در وضعیتی بسیار بد قرار گرفتند و حتی راه‌ فرار خود را گم کرده بودند. سربازان در آن روزها، یونیفورم را از تن بیرون می‌کشیدند و به زباله‌دانی‌ها می‌انداختند. آن‌ها قدم‌زدن با پاهای برهنه را ترجیح می‌دادند؛ به داشتن کفش نظامی ارتش و پلیس. شهر کابل به یک شهر زامبی مبدل شده ‌بود. همه سعی می‌کردند از شهر فرار کنند و نمی‌خواستند در آن بمانند و ادامه‌ٔ زندگی دهند. همه‌ٔ مردم فکر فرار را در مغز و استخوانشان پرورش می‌دادند؛ به‌خاطر اینکه طالبان از دوره‌ٔ اول تسلطش و ۲۰ سال اخیر آدم‌کشتن و انفجار و انتحار را شغل شرعی و قانون خودش کرده و مردم افغانستان را در یک حالت سراسیمگی قرار داده بود. ناداستان «فرار از کابل»، داستان یک خانواده یا به عبارت بهتر داستان زنی به نام «سمیه» با دو فرزندش است که در میدان‌ هوایی کابل گیر کرده بودند. این خانواده شهروند آمریکایی - افغان‌تبار بوده و به‌خاطر دیدوبازدید از نزدیکانش به افغانستان آمده ‌بود، اما این دیدار در روزهای سقوط دولت جمهوریت، سمیه و فرزندانش را در وضعیتی خطرناک و امنیتی قرار داده بود.

کتاب حاضر ۱۳ فصل دارد که ۱۲ فصل آن دربارهٔ نجات سمیه و فرزندانش است و یک فصلش نیز گزارش‌های تکان‌‎‎دهنده‌ای از جنایت‌های طالبان در افغانستان است. ساختار کلی کتاب، تحقیقی - داستانی است، اما متن کتاب موضوعات استخباراتی را نیز به‌شکل ماهرانه‌ با خود حمل می‌کند. از لایه‌های کتاب فهمیده می‌شود که تیم نجات سربازان آمریکایی در یک وضعیت بد قرار داشته و با بن‌بست‌های وافری در عملیات نجات مواجه بودند. در میان انبوه مردم، تشخیص افرادی که جانشان در خطر قرار داشت، برای تیم نجات سخت و دشوار بود. میدان هوایی کابل، اتراقگاه خانواده‌ها و خواهان فرار از کابل بود. ضعف تیم نجات سربازان آمریکایی به‌وضوح در کتاب مشاهده می‌شود و محسوس است. از چت‌هایی که سمیه با نویسنده داشته نیز درمی‌یابید که آمریکایی‌ها در وضعیتی قرار گرفته بودند که سربازان و تیم نجاتشان از درک آن عاجز و سردرگم بودند. نویسنده چندین‌بار به‌خاطر نجات سمیه و فرزندانش با بخش استخبارات آمریکایی‌ها تماس می‌گیرد و آن‌ها فقط وعده‌های تهی نثار نیلسن می‌کنند. می‌توانیم از درون کتاب به این درک برسیم که مقامات بلندپایه‌ٔ آمریکایی نیز در همان روزها با گروه طالبان در ارتباط بودند. عده‌ای از کارمندان سفارت‌خانهٔ آمریکا در کابل به شهروندان آمریکایی - افغان‌تبار با توافق طالبان داخل قرارگاه آمریکایی‌ها اجازه‌ٔ ورود می‌دادند. آنچه در این کتاب برجسته است، دین و عقیده و باور است. نویسنده عقیده و باور را برتر از عقل تلقی کرده و چنان موضوع عقیده و باور را بزرگ کرده است که باید کتاب را از زاویه‌های دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. بخش مهم کتاب فرار از کابل، به ترس و هراس پرداخته است.

خواندن کتاب فرار از کابل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ناداستان و گزارش درمورد یک فرار پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

حجم

۴۸۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

قیمت:
۳۱,۵۰۰
تومان