دانلود و خرید کتاب امپراتوری اسلامی فیلیس کورزین ترجمه مهدی حقیقت خواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امپراتوری اسلامی اثر فیلیس کورزین

کتاب امپراتوری اسلامی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب امپراتوری اسلامی

کتاب امپراتوری اسلامی نوشتهٔ فیلیس کورزین و ترجمهٔ مهدی حقیقت خواه است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب را برای نوجوانان و بزرگسالان روانهٔ بازار کرده است. این اثر جزو مجموعهٔ «تاریخ جهان» است.

درباره کتاب امپراتوری اسلامی

کتاب امپراتوری اسلامی در هفت فصل نوشته شده است. این کتاب به موضوعاتی مانند تغییر جهان به‌وسیلهٔ امپراتوری اسلامی، پیدایش اسلام، برپایی امپراتوری، خلافت عباسیان، عصر طلایی اسلام، دستاوردهای فکری و هنری عصر طلایی و ظهور دودمان‌های منطقه‌ای سخن گفته است. می‌دانیم که امپراتوری بزرگ اسلامی از یک محیط نامحتمل سر بر آورد؛ از شبه‌جزیرهٔ عربستان با حدود دو میلیون کیلومتر مربع صحرا و دشت و با جمعیتی اندک و واحه‌هایی پراکنده و نواری باریک از زمین قابل‌کشت در حاشیه. در این شبه‌جزیرهٔ صحرایی که امروزه کشورهای عربستان سعودی، کویت، یمن، امارات متحدهٔ عربی، عمان و قطر در آن قرار دارد، عمدتاً قبایل چادرنشین دوره‌گردی به نام بَدَوی یا بادیه‌نشین سکونت داشتند که راه‌ورسم زندگیشان فعالیت هماهنگ را ناممکن می‌ساخت. فیلیس کورزین برای شما توضیح داده است که دین اسلام از چنین سرزمینی سر بر آورد.

مجموعهٔ «تاریخ جهان»، نام مجموعه‌ای ۸۷جلدی از گروه انتشاراتی ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌ٔ World History به حساب می‌آید. «دان ناردو»، «مایکل وی. آزکان»، «جیمز آ. کوریک» و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزهٔ تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعهٔ حاضر، یک دورهٔ مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری اسلامی»، «امپراتوری مغول» و «انقلاب کشاورزی». مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند، اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهرهٔ بسیار ببرند.

خواندن کتاب امپراتوری اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد تاریخ امپراتوری اسلامی در جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب امپراتوری اسلامی

«معماری اسلامی، که گنبد بزرگ مشخصه آن بود، سنت‌های گوناگون موجود در پهنه امپراتوری را گردهم آورد. مانند خود امپراتوری، که جهان شناخته شده را دربرمی‌گرفت و فرهنگ‌های بسیاری را در درون خود جا می‌داد، گنبدهای ساختمان‌ها فضای درونی ساختمان را دربرمی‌گرفتند. ساختمان‌ها هم در داخل و هم در بیرون با سنگ‌کاری ظریف و طرح‌های پیچیده کاشیکاری گل و بوته‌های درهم‌آمیخته تزیین می‌شدند.

کاخ‌های بزرگ، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، و مساجد بغداد، که غالباً باغ‌های دلگشای سبک ایرانی آن‌ها را احاطه کرده بودند، در گزارش‌هایی که در عصر طلایی نوشته شده است توصیف شده‌اند، اما خود این ساختمان‌ها بر اثر جنگ‌ها یا علل طبیعی از بین رفته‌اند. حتی ویرانه‌ای از آن‌ها برجا نمانده که نشان دهد آن‌ها زمانی در کجا قرار داشتند. به هر حال، شکوه و عظمت معماری اسلامی عصر طلایی را هنوز می‌توان در شهر قرطبه در جنوب اسپانیا مشاهده کرد، که غربی‌ترین بخش امپراتوری اسلامی در عصر طلایی بود.

مایه مباهات قرطبه مسجد جامع آن بود (که در قرن سیزدهم به کلیسای جامع کاتولیک رومی تبدیل شد)، مسجد دارای ساختمان مستطیل‌شکل بزرگی به ابعاد ۱۳۰ در ۱۸۰ متر است و حیاط وسیعی را نیز دربرمی‌گیرد. سقف شبستان را حدود ۸۵۰ ستون نگه داشته که همه از سنگ مرمر، سماق، و یشم به رنگ‌های مختلف ساخته شده و از کفی مرمرین برخاسته‌اند. ستون‌ها به صورت ردیفی‌اند و هر ردیف یک ردیف طاق‌های قوسی نعلی‌شکل را نگه می‌دارد. طاق‌های قوسی از ردیف آجرهای عمودی کار شده متناوباً قرمز و سفید ساخته شده‌اند که حالت جذابی به وجود می‌آورند. طاق‌های قوسی دندانه‌ای به هم بافته‌ای در این ساختمان به کار رفته که اکثر تاریخدانان عقیده دارند که بعدها مورد تقلید قرار گرفت و در کلیساهای جامع گوتیک مسیحی در اروپا به کار رفت.

باشکوه‌ترین تزیینات مسجد جامع در محراب آن است. محراب در مساجد مسلمانان جایگاه مهم و متداولی است. آن را طوری می‌سازند که به مؤمنان به هنگام نماز جهت ایستادن (رو به قبله) را نشان دهد. محراب به ویژه مکان مقدسی است که شایستگی زیباترین تزیینات را دارد. در مسجد قرطبه، محراب تورفتگی کوچک هشت گوشه‌ای است که سقفش تخته سنگ مرمر سفیدی است که به شکل صدف تراش خورده و اطرافش طلاکاری و کاشی‌کاری شده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان