دانلود و خرید کتاب طلاق توافقی فرهنگ حاجی زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب طلاق توافقی اثر فرهنگ حاجی زاده

کتاب طلاق توافقی

ویراستار:مظفر تیموری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب طلاق توافقی

کتاب طلاق توافقی نوشتهٔ فرهنگ حاجی زاده و ویرایش مظفر تیموری است. این کتاب را انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر کرده است.

درباره کتاب طلاق توافقی

طلاق توافقی طلاق بدون دعوا یا طلاق بدون تقصیر است که زوج دربارهٔ موارد پس از جدایی مانند مهریه، جهیزیه، حضانت فرزندان زمان ملاقات با فرزندان و سایر موارد زن و مرد باهم گفت‌وگو می‌کنند و به توافق می‌رسند. توافق آن‌ها در دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند. در‌واقع همان‌طور که از نام این نوع طلاق برمی‌آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بــرحسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یک‌سری توافقاتی را انجام می‌دهند. در طلاق توافقی هر دو طرف با تفاهم از هم جدا می‌شوند و در مورد کلیهٔ حق‌وحقوق مالی و غیرمالی قانونی شامل مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت‌المثل، حضانت و ملاقات فرزند توافق کرده و این توافق از نظر دادگاه قابل‌قبول و معتبر خواهد بود.

در طلاق توافقی از نزاع و درگیری طرفین کاسته شده و وقت کمتری از آن‌ها در دادگاه تلف خواهد شد. به همین دلیل این روزها یکی از ساده‌ترین و کم‌دردسرترین انواع طلاق است؛ ولی نکتهٔ قابل‌توجه این است که اگر یکی از زوجین اختلافی در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان داشته باشد امکان صدور رأی توافقی وجود ندارد. ماهیت این نوع طلاق یعنی تفاهم میان زوجین برای صدور طلاق و به‌دنبال آن توافق در‌خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند که از نظر قانون محترم است و دادگاه ملزم است آن‌ها را رعایت کند. به‌عنوان‌مثال زوجین با هم به تفاهم می‌رسند و توافق می‌کنند که زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد و یا با شرایط توافق‌شده میانشان مهریه پرداخت شود. در بعضی مواقع هم ممکن است قسمتی از مهریه بذل شود و مابقی پرداخت شود؛ بنابراین تمام موارد توافق در رأی دادگاه منعکس می‌شود و قاضی ملزم است آن را اجرا کند.

خواندن کتاب طلاق توافقی را به چه کسانی پیشنهاد می‌ کنیم

این کتاب برای افراد علاقه‌مند به حقوق مناسب است. همچنین افرادی که به دنبال کسب اطلاعات درمورد طلاق توافقی هستند نیز می‌توانند از مخاطبان این کتاب باشند.

بخشی از کتاب طلاق توافقی

«فصل اول

کلیات و مفاهیم اولیه در راستای شناسایی طلاق توافقی زوجین از یکدیگر

بخش: اول بررسی و شناخت واژه طلاق

طلاق به معنی پایان شرعی و قانونی ازدواج و جداشدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق‌گرفته با آنها سروکار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی بـه همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن در دهد. طلاق با بطلان ازدواج متفاوت است. بطلان ازدواج به معنای این است که ازدواج صورت‌گرفته از ابتدا باطل و بی‌اعتبار بوده است. شیوه انجام طلاق در قوانین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است؛ اما در اغلب کشورها نیاز به تأیید یک دادگاه یا مرجع رسمی حقوقی وجود دارد. مذاهب مختلف نیز رویکردهای متفاوتی به طلاق دارند. طلاق در اسلام بــه اختیار شوهر انجام می‌شود اما زن نیز در شرایط خاصی ممکن است حق طلاق را به دست بیاورد.

بند اول بررسی و شناخت طلاق در فقه

واژه طلاق که در قرآن کریم به‌کاررفته اسم‌مصدر از «تطلیق» یا «اطلاق» است؛ در لغت به معنای ازالـه قـیـد (گشودن گره) و رهاکردن آمده است، لیکن در اصطلاح عبارت است از ازاله قید نکاح برهم‌زدن پیوند زناشویی با صیغه طلاق و مانند آن. دکتر صفایی و امامی در تعریف فقهی طلاق به نقل از جلد ۳۲ کتاب جواهر گفته‌اند طلاق عبارت است از زائل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص. (صفایی، امامی، ۱۳۹۲: ۲۲۱) طلاق عنوان بابی مستقل در فقه است که از احکام آن به‌تفصیل در این باب سخن رفته است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان