دانلود و خرید کتاب نجات چیچست علیرضا زمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نجات چیچست اثر علیرضا زمانی

کتاب نجات چیچست

انتشارات:نشر گویا
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نجات چیچست

کتاب نجات چیچست نوشتهٔ علیرضا زمانی و راضیه کریمی است و نشر گویا آن را منتشر کرده است. مستندنگاری روایی برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در این کتاب آمده است.

درباره کتاب نجات چیچست

کتاب نجات چیچست روایتی است از تاریخ مستند دریاچه ارومیه و همه پستی‌ها و بلندی‌های مسیر احیای آن از دهه ۷۰ شمسی یعنی آغاز روند خشک شدن دریاچه تا سال ۱۴۰۰ یعنی پایان ماموریت ویژه بر رویدادهای دوره برنامه‌ر‌یزی و اجرای طرح ملی نجات دریاچه ارومیه.

چیچَست یا چئی‌چسته به معنی سپیدی درخشان است. در بندهش که مربوط به اواخر دوره ساسانیان است، محل این دریاچه را در آذربایجان ذکر می‌کند: «در یاچه چیچَست به آذربایجان است. نمکین آب بی‌زندگی که در او هیچ جانمندی نیست و بن او به دریای فراخگرد پیوسته‌است».

امروزه به روشنی مشخص نیست که این دریاچه در کجا واقع شده‌است. احتمالاً نام دریاچه‌ای در ایران شرقی بوده‌ است. نام این دریاچه در اوستا در رابطه با آناهیتا آمده‌ است و باید در سرزمینی قرار گرفته باشد که رود سیحون از آنجا می‌گذرد.

با گسترش دین زرتشت به طرف غرب ایران، مغان جاهای مقدس تاریخی زرتشتی را از شمال شرقی ایران، به شمال غربی ایران، یعنی از مرو و جیحون به سوی ماد انتقال دادند. در طی این جابه‌جایی در جهت‌های جغرافیایی، دریاچهٔ چیچست به دریاچه ارومیه یعنی جایی که سرزمین اصلی مغان بود، تغییر محل یافت.

خواندن کتاب نجات چیچست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران دریاچه ارومیه و طرفداران محیط زیست و همچنین کسانی که به احیای این دریاچه کمک می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم.



نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۲۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰۸,۰۰۰
تومان