دانلود و خرید کتاب فرهنگ شادی یونس نابدل
کتاب فرهنگ شادی اثر یونس نابدل

کتاب فرهنگ شادی

نویسنده:یونس نابدل
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب فرهنگ شادی

چاپ نخست کتاب فرهنگ شادی نوشتهٔ یونس نابدل است. انتشارات ارجمند این کتاب را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است؛ کتابی در حورزهٔ خودیاری و آموزش همگانی.

درباره کتاب فرهنگ شادی

کتاب فرهنگ شادی که نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ منتشر شد، چهار بخش دارد و سه پیوست را در بر گرفته است. این کتاب از تعریف و مفهوم شادی، رابطهٔ شادی و خوشبختی، رابطهٔ شادی و لذت، بزرگ‌ترین اصل شادی، نقش دولت در ایجاد بیشترین شادی و احساس خوشبختی برای بیشتر مردم، هنر و شادی (موسیقی) و... سخت گفته است. گفته شده است که امروزه اغلب جوامع بشری تمایل به شادزیستن دارند. کتاب حاضر با نگرشی علمی و مستند، اهمیت شادزیستن در طول عمر و کاستن از بیماری‌ها را مورد کنکاش قرار داده و به نقش عوامل زمینه‌ساز در شادزیستن پرداخته است. یونس نابدل در کتاب حاضر نشان داده‌ است که در جوامعی که آزادی بیان وجود دارد، با اقلیت‌ها مدارا می‌شود، تکثرگرایی به‌جای تک‌صدایی حاکم است، اقتصاد شکوفا وجود دارد، مردم شادتر زندگی می‌کنند و رضایت از زندگی وجود دارد؛ همچنین این کتاب مفهوم واقعی رضایت از زندگی را کاویده و نشان داده است که رضایت از زندگی با خوش‌باشی و لذت‌های آنی گذرا بسیار متفاوت است. نویسنده نشان داده است که ملت ایران در گذشته با جشن‌ها و مرلسم گوناگون به استقبال شادی رفته است. این استاد بازنشستهٔ دانشگاه علوم پزشکی تبریز و متخصص روان‌پزشکی، به عوامل و اجزای مؤثر در ایجاد شادی در جوامع امروزی، نقش ورزش و مسابقات جهانی، هنر (موسیقی و سینما)، رسانه‌های مکتوب و مجازی پرداخته‌ است.

خواندن کتاب فرهنگ شادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه در باب فرهنگ شادی و خوشبختی در ایران و جهان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یونس نابدل

یونس نابدل در سال ۱۳۲۵ به دنیا آمد. او استاد بازنشستهٔ دانشگاه علوم پزشکی تبریز و متخصص روان‌پزشکی است؛ همچنین دارای بورد تخصصی اعصاب و روان است (۱۳۷۴). زمانی طولانی با سازمان بهزیستی همکاری کرده و فعالیت‌های پژوهشی بسیاری را در زمینهٔ کودکان کم‌توان ذهنی انجام داده است؛ علاوه‌براین تعداد بسیاری از مقاله‌های خود را در مجله‌های علمی - پژوهشی منتشر کرده است. از تألیفات او می‌توان به کتاب «فرهنگ شادی» اشاره کرد.

بخشی از کتاب فرهنگ شادی

«۳. نقش دولت در ایجاد بیش‌ترین شادی و احساس خوشبختی برای اکثر مردم

پادشاه بوتان به عنوان مشابهی برای شاخص اقتصادی تولید ناخالص ملّی اقدام به معرفی معیار عایدی شادی ملّی کرد. نظر بر این که شاخصِ نخست در خوشبخت زیستن مردم جامعه نقش دارد به توضیح هر دو می‌پردازیم. تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است که در برگیرندهٔ مجموع کالاها و خدماتی است که در طی دوران معیّن (معمولاً یک سال) در یک کشور تولید می‌شود. برای تولید ناخالص داخلی از فرمول زیر استفاده می‌شود:

تولید ناخالص داخلی، و به عبارتی، تولید ثروت در یک کشور، ازشاخص‌های مشخّص‌کنندهٔ وضعیّت اقتصادی محسوب می‌شود. مردم کشورهائی که تولید ناخالص داخلی بالاتری دارند، به احتمال زیاد از سطح رفاه بالاتری برخوردارند و در صورت داشتن سایر شرایط لازم خوشبخت‌تر هم هستند. البته انتقاداتی برمفهوم تولید ناخالص داخلی وجود دارد.

معیار عایدی شادی ملّی پادشاه بوتان بر چهار اصل استوار است که عبارتند از:

محیط زیست سالم، اقتصاد شکوفا، دولت دموکراتیک، فرهنگ مثبت مذهبی

دولت‌ها در سه جزء از چهار جزء یادشده نقش تعیین‌کننده و کلیدی بازی می‌کنند و در بعضی از جوامع در جزء چهارم نیز دخیل هستند. امّا نقش دولت‌ها در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. در صفحات قبل از تأثیر مشارکت مردم در سرنوشت خود، آزادی بیان و اندیشه در عایدی شادی ملّی سخن گفتیم و بنابراین بیراه نیست اگر گفته شود دولت‌ها نقش اوّل را در فراهم‌سازی زمینه‌های بیشترین شادی برای اکثر مردم را دارند. در کشورهائی که دولت‌ها بر رسانه‌ها کنترل دارند این نقش باز هم برجسته‌تر می‌شود.

نهاد دین

ساختار نهاد دین در جامعهٔ ما بر پایهٔ اصول فقه شیعه‌ی‌اثنی‌عشری بنا شده است. تشیّع از زمان صفوّیه دین رسمی کشور شده و مراجع عظام تقلید از بالاترین اقتدار برخوردارند. در رأس حکومت ولایت مطلقهٔ فقیه قرار گرفته است.

انقلات ۵۷ به حکومت سلطنتی در کشور پایان داد و حکومت جمهوری اسلامی استقرار یافت. هدف رهبران جمهوری اسلامی اجرای احکام اسلام در جامعهٔ ایران و ارائهٔ الگوئی اسلامی از آن به جهانیان است. رعایت حجاب، پیشگیری از معصیت مشهود در انظار عمومی چون شرب خمر و اختلاط زن و مرد حتّی با بهره‌گیری از نیروی پلیس چون گشت‌های ارشاد امری ضروری شمرده می‌شود. تفکیک جنسیّتی به نظر بعضی از مراجع (حضرت آیت آ. وحید خراسانی) باید به هر قیمتی در دانشگاه‌ها اجرا شود. این نگرش عامّ بوده و وزارت ارشاد موظّف به رعایت این قرائت از اسلام در کلیّهٔ زمینه‌های فرهنگی چون رسانه‌ها، تئاتر و سینماست.

نقش تأمین اجتماعی

یکی از اساسی‌ترین شرایط احساس رضایت از زندگی داشتن اطمینان از فردا و امید به فردائی بهتر و رهائی از دغدغهٔ روزمرّهٔ نیازهای اولیّهٔ زندگی است که تحت عنوان رهائی از فقر در صفحات گذشته از آن یاد کردیم امّا تأمین اجتماعی و داشتن اطمینان از حفظ شغل، اطمینان از تأمین درمان در صورت نیاز و اطمینان از عدم سقوط به زیر خطّ فقر گامی فراتر از رهائی از نیازهای اوّلیه چون خوراک و مسکن است. ترس از آینده، ترس از دست دادن شغل و نیز ترس ناتوانی از تأمین هزینه‌های درمانی، همه و همه امکانِ رضایتِ پایا از زندگی را از انسان سلب می‌کند. جالب این که ما به شهادت اسناد و مدارک معتبر موجود در ۶۸۰ سال قبل به همّت و تدبیر بزرگمردی چون خواجه رشیدالدّین فضل اله از نظام تأمین اجتماعی، بازنشستگی و درمان رایگان به استناد وقف نامهٔ ربع‌رشیدی برخوردار بوده‌ایم. امروزه با داشتن سازمان تأمین اجتماعی، کمیتهٔ امداد امام و سازمان بهزیستی الحق کاستی‌های فراوانی در مقایسه با زمان خواجه داریم و باز جالب است که تمام هزینه‌های تأمین اجتماعی آن دوران با سیستم اسلامی وقف تأمین می‌شده است.

سنّت‌ها

شادی در ایران باستان

ایرانیان باستان با برپائی جشن‌های متعدّد شادی می‌کردند. ازجملهٔ این جشن‌ها، نوروز، سیزده به در، مهرگان، شب یلدا و چهارشنبه سوری است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۹۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۸۹۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۱۷,۵۰۰
تومان