دانلود و خرید کتاب جامعه شناسی تکنولوژی اسماعیل شیرعلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه شناسی تکنولوژی اثر اسماعیل شیرعلی

کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

کتاب جامعه شناسی تکنولوژی نوشتۀ اسماعیل شیرعلی است. این کتاب را انتشارات اندیشه احسان منتشر کرده است.

درباره کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

کتاب جامعه شناسی تکنولوژی باتوجه‌به اهمیت فناوری و کاربردها و تأثیرات آن در زندگی با رویکرد جامعه‌شناسی نوشته شده است؛ تا ارتباط فناوری با جامعه و ساختارها، نهادها و ارتباطات اجتماعی شناخته شود.

در فصل اول کتاب، عمدۀ بحث بر روی علم و فناوری و تغییرات اجتماعی حاصل از آن متمرکز شده است. در این فصل ضمن بیان ارتباط فناوری و فرهنگ سرمایه‌داری و فناوری در توسعۀ آن و فناوری دیجیتال موردبحث قرار گرفته و به ماهیت امپریالیستی و استبدادی تکنولوژی نیز اشاره شده است. رویکرد فصل دوم رویکرد شبکه‌ای است. در این فصل نویسنده به اهمیت شبکه‌ای‌شدن جامعه بر اساس فناوری‌های نوین ارتباط‌جمعی پرداخته است. بیان رویکردهای نظری نظیر دیدگاه‌ «هابرماس»، «کاستلز» و «ون دایک» از مهم‌ترین نظریه‌های این فصل است. فصل سوم عمدتاً به دیدگاه‌ها و نظریه‌های مرتبط با فناوری پرداخته و در واقع محقق تلاش کرده تا رویکردهای موافق و انتقادی مربوط به پذیرش تأثیرات فناوری را در قالب ۱۵ رویکرد نظری موردبررسی قرار دهد.

فصل چهارم کتاب درصدد شناخت بهتر شبکه‌های اجتماعی مجازی است؛ چراکه به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین تحول‌ها در ۲ دهۀ اخیر، ظهور شبکه‌های اجتماعیِ مجازی است که نه‌تنها بسیاری از حوزه‌ها را از حیث کارکرد و ماهیت تحت‌تأثیر خود قرار داده؛ هویت کاربران و مخاطبان خود را نیز دست‌خوش تغییرات و تحولات اساسی کرده است. در این فصل با تعریف انواع شبکه‌های اجتماعی، کارکردها و قابلیت‌های این شبکه‌ها، انسان دیجیتالی و انسان آنلاین مسخ‌شده نیز موردبررسی قرار گرفته است. فصل پنجم با عنوان «اقتصاد دیجیتال» با تأکید بر فناوری بلاک‌چین، تدوین شده و هدف آن بررسی اهمیت جامعه‌شناختی اقتصادی است که توسط فناوری‌های مختلف به‌ویژه فناوری‌های ارتباطی، بیش‌ازپیش دیجیتالی و جهانی شده است. فصل ششم کتاب به تئوری بازی‌ها در فناوری می‌پردازد و در نهایت فصل هفتم به آسیب‌ها و پیامدهای اقتصاد دیجیتالی پرداخته و این اثرات را در ابعاد مختلف مطرح کرده است. به‌طور خلاصه کتاب حاضر درصدد آشنایی و تحلیل ابعاد مختلف فناوری در زندگی اجتماعیِ اقتصادی جهان معاصر است.

خواندن کتاب جامعه شناسی تکنولوژی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی می‌توانند از مخاطبان این کتاب باشند.

بخشی از کتاب جامعه شناسی تکنولوژی

«فناوری و فرهنگ

فرهنگ دارای ویژگی‌های تکنولوژیکی، جامعه‌شناختی و ایدئولوژیک جامعه است که با تعیین مرز بین پدیده‌های مفید و مضر و بی‌طرف در محیط پیرامون انسان که او را قادر به کنترل محیط برای تحول به سمت امنیت و بقا هدایت می‌نماید؛ بنابراین فرهنگ برای انسان به‌مانند یک محیط ثانویه است که به دست انسان‌های دیگر ساخته می‌شود. براین‌اساس رابطۀ بین فرهنگ و تکنولوژی این‌گونه است که فرهنگ جامعه تعیین‌کنندۀ ماهیت تکنولوژی و توسعۀ آن و تحول فرهنگی تکنولوژی را شامل می‌شود. براین‌اساس تکنولوژی سرمایه‌ای فرهنگی است که به‌مراتب مختلفی در جوامع وجود دارد. در برخی جوامع که خرده‌فرهنگ‌های تخصصی و علم‌گرا به وجود آمده ممکن است بین علم و تکنولوژی از نظر عوام هیچ‌گونه فرقی وجود نداشته باشد؛ اما تکنولوژی نقش فزاینده‌ای در زندگی مردم ایفا نموده و موجب به‌وجودآمدن نگرش‌های خاصی در جامعه شده است و به این نکتـه هم باید اشاره نمود که بین این دو یک رابطه متقابل معقول و منطقی وجود دارد که هر دو مکمل یکدیگر هستند و در جهت رشد و ارتقا و توسعۀ فرهنگی یک جامعه تلاش می‌نمایند. فرهنگ مردمان یک سرزمین گویاترین جلوه از نگاه آن مردمان به محیط پیرامون خود و نحوۀ سازگاری با آن و چگونگی حفظ پیوند آن‌ها با محیط است که تکنولوژی به‌صورت انباشته فنون تجارب و علوم کاربردی است که انسان‌ها به‌وسیله آن بر محیطشان تسلط یافته و مسائلی را که در نتیجه تعامل و ارتباط آن‌ها با محیط روبرو می‌شوند حل می‌نماید و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی بنیادی انسان برشمرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
۲۵,۰۰۰
۵۰%
تومان