دانلود و خرید کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان ناهید شفیعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان اثر ناهید شفیعی

کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان

نویسنده:ناهید شفیعی
امتیاز:
۵.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان

کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان نوشتهٔ ناهید شفیعی در انتشارات میراثبان چاپ شده است. این پژوهش تلاش می‌کند به این سؤالات پاسخ دهد که کدام عوامل تاریخی در تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان تا دورۀ معاصر اثرگذار بوده و متغیرهای مختلف جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی در استمرار حیات اسماعیلیان چقدر مؤثر بوده است.

درباره کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان

 این پژوهش صرفاً به بررسی تاریخ اسماعیلیان کرمان نمی‌پردازد، بلکه روند تحقیقات سنتی را که بیشتر دغدغۀ آن‌ها ذکر وقایع تاریخی است، زیر سؤال می‌برد و به این پرسش پاسخ می‌دهد که تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان، مرهون کدام یک از عوامل تاریخی است.

در فصل دوم پژوهش به‌منظور بررسی استمرار حیات اسماعیلیان ایران با تمرکز بر رویکرد تطبیقی، محدودۀ جغرافیایی ایران، به ۴ کانون ایران شمالی و شمال غربی، ایران مرکزی و غربی، ایران جنوبی و ایران شرقی تقسیم شد و سپس در بازه‌های زمانی مختلف، پراکندگی و تراکم جمعیتی کانون‌های سکونت اسماعیلیه در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در فصل‌های بعد، وضعیت اسماعیلیان کرمان در قرون اولیۀ اسلامی و ورود آنان به ناحیۀ کرمان روشن شد و با شناسایی و بررسی عوامل ماندگاری اسماعیلیان در کرمان به تبیین ارتباط بین متغیرهای مختلف و تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان پرداخته شد. با وجود اینکه تاریخ اسماعیلیان ایران بارها توسط پژوهشگران به‌صورت کلی نوشته شده است، ولیکن بیشتر این آثار به تکرار آثار فرهاد دفتری و در چارچوب تحقیقات مرکز مطالعات اسماعیلی محدود گردیده و در همان چارچوب تحقیقات را غنا بخشیده‌اند.

کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان

این کتاب به افرادی که مایل هستند دربارهٔ اسماعیلیان اطلاعات بیشتری پیدا کنند پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب تداوم حیات اسماعیلیان در کرمان

«اسماعیلیان جماعت بزرگی از مسلمانان شیعی هستند که با رحلت امام جعفر صادق (ع) درنیمۀ قرن دوم هجری شکل گرفتند. رهبران نهضت اسماعیلیه با تأسیس سازمان دعوت به ترویج مذهب اسماعیلیه به صورت گسترده دست زدند. داعیان اسماعیلی به منظور اهداف از پیش طراحی شده، دعوت اسماعیلیه را در مناطق جهان اسلام منتشر کردند. منطقۀ کرمان نیز در این محدودۀ زمانی از این قاعده مستثنی نبود و بستر مناسبی برای حضوراسماعیلیان و نفوذ افکار و اندیشه های آنان گردید. این ناحیه در قرون متمادی با فرازونشیب های سیاسی متعدد تا امروز به عنوان یکی از کانون های اصلی سکونت اسماعیلیان نزاری به شمار می آید. این در حالی است که اسماعیلیان در خاستگاه های اصلی قدرت خود، الموت و قهستان، دچار پنهانکاری و استحالۀ مذهبی گردیدند.

 تاریخ اسماعیلیان کرمان به‌صورت تخصصی هیچ‌گاه به‌درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ توجه‌نکردن به تحقیق و تفحّص در تاریخ اسماعیلیان کرمان به‌دلیل کمبود داده‌ها و مشکلات زیادی است که در مسیر تحقیق وجود دارد. پژوهش حاضر بیشتر بر پایۀ تحقیق میدانی استوار است. از این رو، اکثر روستاهای اسماعیلی‌نشین و مناطقی که پیش از این اسماعیلیان در آن مکان‌ها سکونت داشتند، مورد بازدید قرار گرفت و در تمام مدت پژوهش، در کنار اعضای جماعت اسماعیلی، از روایات شفاهی منطقه بهره گرفته شد.»

نظرات کاربران

کاربر 7838001
۱۴۰۲/۱۰/۱۶

با سلام کتاب بسیار خوبی است. مسأله محور و با روش پژوهش جزو معدود کتاب هایی است که در حوزه اسماعیلیه شناسی در ایران به خوبی نوشته‌ شده است. دست مریزاد

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۰٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۵۱۸ صفحه

حجم

۶۰٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۵۱۸ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان