دانلود و خرید کتاب ابریشم آلساندرو باریکو ترجمه م. طاهر نوکنده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ابریشم اثر آلساندرو باریکو

کتاب ابریشم

امتیاز:
۳.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ابریشم

کتاب ابریشم نوشتهٔ آلساندرو باریکو و ترجمهٔ م. طاهر نوکنده است و نشر نیلوفر آن را منتشر کرده است. ابریشم داستان مرد ساده‌ای است که خریدوفروش کرم‌ ابریشم می‌کند و به همین دلیل به ژاپن می‌رود. اما سفر به ژاپن مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.

درباره کتاب ابریشم

کتاب ابریشم یکی از کتاب‌های پرفروش دههٔ ۹۰ میلادی است. اما این کتاب فقط یک کتاب پرفروش نیست. بلکه در حد خود از جنبهٔ ادبی خاص و شیوهٔ هنری قابل توجهی برخوردار است. در این رمان شیوهٔ خط‌نگاری، واژه‌گزینی و تکرارهای بندها و جمله‌ها و همین‌طور طرز فصل‌بندی، همه و همه، حکایت از یک موسیقی خاموش دارند. در این داستان، فرهنگ و تمدن ژاپن چون اندیشهٔ ذن، بودیسم، آیین شینتو و زیبایی‌شناسی شرق دور دیده می‌شود.

کتاب ابریشم فقط یک رمان نیست و همین‌طور یک داستان کوتاه. این یک سرگذشت تاریخی است. با مردی آغاز می‌شود که دنیا را درمی‌نوردد و با دریاچه‌ای پایان می‌یابد که سر جایش بی‌حرکت افتاده، در یک روز بادی. مرد، هروه ژونکور نامیده می‌شود. این کتاب سرگذشت یک عشق است.

کتاب ابریشم داستان ساده‌ٔ مردی است که پیشه‌ٔ ‌او خرید و فروش کرم ابریشم است و برای این کار هر سال در زمان معینی به ژاپن سفر می‌کند. او در این سفر از مسیرهای مشخصی گذر کرده و درست در اولین یکشنبه‌ٔ ماه آوریل به شهر خود بازمی‌گردد. در آن زمان (قرن نوزدهم) سفر به ژاپن کار ساده‌ای نبود و کمتر کسی حاضر می‌شد مصائب و خطرات این سفر را متحمل شود. اما مردِ داستان به دل خطر می‌زند و به سرزمین اسرار قدم می‌گذارد. سفر به ژاپن زندگی او را دگرگون کرده و او را به آدم دیگری بدل می‌سازد. نویسنده درباره‌ٔ این اثر می‌نویسد: «می‌خواستم داستانی بنویسم که در آن فقط از واژه‌های ضروری استفاده شده باشد و برای روایت به‌جای نورپردازی مصنوعی ترجیح دادم از روشنایی طبیعی بهره گیرم.» در این کتاب هیچ ماجرای دورازانتظار یا فوق‌العاده‌ای رخ نمی‌دهد؛ ولی حکایت سیروسلوک عارفانه‌ای ا‌ست که طی آن مرد داستان با تحمل مرارت‌ها و ترک زندگی یکنواخت به فرد دیگری تبدیل می‌شود و در مسیر از هیچ خطری هراس ندارد.

داستان ابریشم را با تمام سادگی و سرراستی‌اش با حواس جمع باید خواند. هر فصل آن مانند صفحهٔ نت یک موسیقی است که نواخته می‌شود و بارها و بارها می‌بینید که واژه‌ها، جمله‌ها و بندهای نوشته عیناً به تکرار درمی‌آید. از نظر تکنیک هم مانند یک قطعهٔ موسیقی است. باید به قراردادهای آهنگین و موسیقایی آن دقت کرد.

خواندن کتاب ابریشم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران داستان‌های عارفانه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره آلساندرو باریکو

آلساندرو باریکو ۱۹۵۸ در تورینوی ایتالیا به دنیا آمد. در دانشگاه فلسفه خواند. تا انتشار کتاب ابریشم دو رمان دیگر هم منتشر کرده بود به نام‌های قصرهای خشم، و رمان اقیانوس - دریا که هر دو جوایز بی‌شماری کسب کردند. باریکو علاوه بر رمان‌نویسی، موسیقیدان است و نوازنده‌ٔ غیرحرفه‌ای ساکسیفون و گاه سازنده و اجراکنندهٔ برنامه‌های تلویزیونی.

این نویسنده در سراسر جهان با دو اثر ماندگار شناخته می‌شود که یکی «نووه چنتو» یا همان «افسانه‌ٔ ۱۹۰۰» و دیگری داستان «ابریشم» است که در اولین سال انتشارش ۲۷ بار تجدید چاپ شد. نخستین اثر این نویسنده به نام «قصرهای خشم» توانست برنده‌ٔ جایزه‌‌ٔ ادبی سلتزیونه و کامپیه‌لو شود. او علاوه‌بر استعداد نویسندگی در زمینه‌ٔ کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز صاحب تجربه است. وی یک مدرسه‌ٔ نویسندگی به نام «هولدن» نیز تأسیس کرده که در تورین ایتالیا با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

بخشی از کتاب ابریشم

«با اینکه پدرش آینده‌ی درخشانی را در ارتش، برایش در سر پرورانده بود، هروه ژونکور برای تامین معاش زندگی کارش کشید به شغلی نامعمول که از طعنه‌ی کم‌نظیر روزگار، با او غریبه نبود. پاره‌ای تا آن حد دوست‌داشتنی که خیانت کند به یک هماهنگی نامتعین زنانه.

برای گذران زندگی هروه ژونکور کرم ابریشم می‌خرید و می‌فروخت.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۱ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۱ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان