دانلود و خرید کتاب رضا‌خان و توسعه ایران سیدحسین فلاح‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رضا‌خان و توسعه ایران اثر سیدحسین فلاح‌زاده

کتاب رضا‌خان و توسعه ایران

معرفی کتاب رضا‌خان و توسعه ایران

«رضا‌خان و توسعۀ ایران» نوشته سید حسین فلاح‌زاده(-۱۳۴۲)، پژوهشگر تاریخ معاصر است و به بررسی توسعه در دوره رضاخان می‌پردازد. عصر پهلوی اول که به دنبال کودتای ۱۲۹۹ش آغاز و چند سال بعد با کنار زدن قاجاریه و تأسیس سلسله پهلوی تحقق یافت از جهات گوناگون قابل بررسی است. این کتاب کوشیده است تا ضمن معرفی اقدامات انجام گرفته در حوزه‌های گوناگون در دوره مذکور، نسبت آنها را با مقوله توسعه سنجیده و همچنین با معرفی انواع رویکردها به توسعه‌، نوع رویکرد اتخاذ شده در عصر پهلوی اول به توسعه را بررسی کند. درباره عصر پهلوی اول به نظر می‌رسد دو دیدگاه در بین نویسندگان وجود دارد. یک دیدگاه که متأثر از عصر پیشین بوده و به گونه‌ای دیدگاهی وابسته به رژیم گذشته است، از عصر رضاخان به عنوان دوره‌ای با شکوه و عظمت یاد می‌کند؛ دوره‌ای که گویا سراسر عصر ترقی و پیشرفت و نو شدن بوده است. دیدگاه دوم، درست صددرصد در نقطۀ مقابل دیدگاه اول است. بر اساس این دیدگاه، رژیم رضاخان رژیمی صددرصد وابسته، فاسد و غیرمشروع بوده است و در سراسر عمر خود هیچ‌گونه قدم مثبت و اقدام مفیدی در جهت پیشرفت و ترقی این سرزمین بر نداشته است. فصل اول این کتاب، به مباحث نظری و تعریف مفاهیم برجسته اختصاص دارد. در آن فصل ضمن تعریف توسعه و بیان تاریخچه آن، رویکردهای عمده توسعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در فصل دوم به پیشینۀ توسعه در ایران پیش از عصر پهلوی اول با تکیه بر عصر قاجاریه پرداخته شده است. فصل سوم کتاب، به معرفی اجمالی رضاخان و چگونگی روی کارآمدن او می‌پردازد. فصل چهارم به بعد، به بررسی محورهای توسعه در عصر رضاخان مربوط می‌شود. فصل چهارم درباره توسعۀ سیاسی است. پس از آن، فصول پنجم و ششم به ترتیب به بررسی توسعه فرهنگی اجتماعی و توسعه اقتصادی دردوره مذکور پرداخته‌اند.

نظرات کاربران

davidmohammad98
۱۳۹۸/۰۳/۳۰

متاسفانه اینقدر آموزش و پرورش ما در زمینه تاریخ معاصر افتضاح عمل کرده خیلیا از ما نمیدونم زمانی که این رضا قلدر وزیر جنگ کشور بوده ۹ میلیون ایرانی (با حیله انگلیسی ها) دراثر اثرات جنگ جهانی اول در ایران

- بیشتر
Hadi
۱۳۹۸/۰۴/۰۲

بعد از چهل سال، به دیدگاه من بهتر است از پهلوی ها خلاص شویم. همچنین شخصا عقیده دارم یک بنگاه مرتبط با جمهوری اسلامی و مسلمان در جایگاه نقد کردن حاکمیت پهلوی نیست و اینکار باید توسط منابع کاملا بی

- بیشتر
ghrk
۱۳۹۸/۰۳/۲۸

یه داستان کوچک تا آخر بخونید خواهشا:محل زندگی تمساح های جنوب شرق آسیا، تا قرن ۱۹ میلادی، یکی از مخوفترین جنگلهای منطقه بود. روزی یک افسر بریتانیایی با پیگیری مکرر دولت خود را متقاعد کرد تا این جزیره را بخرند. این

- بیشتر
صبح
۱۳۹۸/۰۴/۰۷

فکر کنید یک طرف دعوا، درباره طرف دیگر دعوا کتاب بنویسد و همه واقعیت را کامل و بی نقص بیان کند!!! اصلا چنین چیزی ممکن است با این سابقه سانسور؟ آن هم در زمانی که مردم دستاوردهای اقتصادی ۱۶ سال

- بیشتر
مهدیه
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

به پیشنهاد دکتر زادبر در اصفحه اینستاشون این کتاب رو مطالعه کردم توصیه میکنم از بیانات ایشون بهره ببرید.

parsa
۱۴۰۱/۰۷/۰۶

واقعا تصور مناسبی به خواننده از شرایط میده اونم در عین اختصار. ترتیب و چرایی حوادث و تصمیمات رو هم نشون میده. می‌ارزه وقت بذاریم بخونیم

کاربر ۵۱۵۳۷۳۱
۱۴۰۱/۱۰/۲۶

کتاب رضا شاه کبیر رو هم‌مطالعه کنید لطفا . عینا همین تاریخ و حال و روز کشوره. چرخه ی تاریخ فقط تکرار میشه

A
۱۴۰۱/۱۱/۲۷

جالب بود و خوب... و اینکه من درباره گوهر شاد نمیدونستم!!! ولی به نظرم کافی نبود و جا داشت که بهتر بشه

Siavash Partabi
۱۴۰۱/۰۹/۱۸

توی خواندن کتاب تاریخ باید وسواس زیادی خرج کرد، اینکه هر نویسنده ای با هر پشتوانه ای بیاد از تاریخ بنویسه ظلم در حق تاریخ ه، بخصوص در تاریخ، نمیشه کتاب شخص مخالف یک شخص دیگه رو معتبر دونست.

alirezahz
۱۳۹۶/۰۴/۲۳

واقعا از هیچ طریق نمیشه قضاوت کرد مگر خود انسان شاهد باشه و لاغیر . اما آنچه که من جوان امروزی برداشت میکنم اینه که این شخص در دوران سلطنت خود طوری عمل کرده که بعد از گذشت صد سال

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
وی همچنین درباره شکل تقلید از غرب که هم در ترکیه وجود داشت و هم رضاخان تحت‌تأثیر آن قرار گرفت، می‌نویسد: مجالس نشاط لولیدن مرد و زن در بساط انبساط می‌آورد و نفس را انتعاش می‌دهد، لیکن شب شراب نیرزد به بامداد خمار. معروف است که جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. فکر تشبه به اروپایی از آنجا به سر پهلوی آمد.... تقلید اروپایی به صورت خوش می‌نماید، به معنی دشوار است و معنی به کار تقلید بولوار دلفریب است؛ تأسی به لابراتوار کار مرد ادیب. ترقی اروپا در افزارسازی است نه در اسکی و فوتبال بازی.
F@R@Z
باید ایرانی‌ها خود را با خارجی‌ها یكسان بدانند و در ترقی و پیشرفت تشویق و تأیید شوند و بدانند تفاوتی از لحاظ روح و جسم و استعداد جز همین كلاه در بین نیست و باید این تفاوت را بردارند و عملاً كار كنند تا خود را به آنها برسانند.
ماهزاد♡
شدت علاقه رضاخان به آتاتورك حتی موجب شد وی در این سفر ارتفاعات آرارات را به تركیه واگذار كند. علاوه بر آن، رضاشاه به واسطه پیمان سعدآباد قسمت‌هایی از شرق ایران را به افغانستان و شط‌العرب را نیز به عراق بخشید.
ماهزاد♡
دکتر عاقلی درباره اهداف و اقدامات رضاخان برای تشکیل این قشون می‌نویسد: همۀ این قوا برای سرکوبی مردم ایران فراهم و تجهیز شده بود. رضاخان تمام دوستان و رفقای خود در قزاقخانه را به مقامات شامخ نظامی منصوب کرد و اساس و نیت آنها بر چپاول و غارت بود، همان‌طوری که خود دیکتاتور نیز چنین رویه‌ای داشت. برخی از آنان در غارت اموال و کشتار ایلات و عشایر آنچنان سبعیت نشان دادند که دیکتاتور به مجازات آنها برخاست و حاصل غارت‌های آنها را از چنگال‌شان خارج کرد و به خزانه خود ریخت. یکی از وظایف عمده قشون این بود که می‌بایستی مرکزیت را در ایران به وجود آورد و ملوک‌الطوایفی را تبدیل به حکومت واحد نماید و پس از خلع‌سلاح عشایر و ایلات آنها را تخته‌قاپو کند.
ماهزاد♡
مخبرالسلطنه در جایی دیگر از خاطرات خود، پیروی کورکورانه و تقلید ناروای از غرب را در دورۀ مذکور به باد انتقاد گرفته و می‌آورد: متأسفانه بساط قمار و رقص و شراب را پایۀ تمدن می‌دانند. از برلین مجلۀ فرنگستان می‌رسد و رقص بیست‌ساعتی خانم ترک در نتیجۀ تمدن جلوه داده می‌شود و از بدبختی ایرانی که به این مقام تعالی نرسیده است، ناله می‌کند.
ماهزاد♡
بی‌اعتنایی به شعایر مذهبی به جایی كشید كه در اواخر سلطنت رضاشاه، حركت كارناوال شادی با شب عاشورا مصادف شد و كامیون‌ها و دسته‌جات رقاصه با ساز و آواز به پایكوبی و رقص در شهر به گردش درآمدند.
ماهزاد♡
رضاخان میرپنج، افسر دیویزیون در سوم اسفند ۱۲۹۹ که به اشاره آیرون ساید، فرمانده قوای انگلیس در قزوین به تهران آمد و سردار سپه شد و هم در بیست و یکم آذرماه ۱۳۰۴ که به تخت سلطنت نشست، نه ملکی داشت نه کارخانه‌ای و نه وجوه نقدی در بانک‌های خارج، ولی روز بیست و پنجم شهریور ماه ۱۳۲۰ که امکان زورگویی و ستمگری برای او باقی نماند و بالاجبار از سلطنت کناره‌گیری کرد، وی با تملک حاصل‌خیزترین نقاط کشور در مازندران، گیلان، گرگان و سایر نقاط، بزرگ‌ترین مالک کشور ایران و با در دست داشتن ذخایر نقدی در بانک‌های انگلستان و آمریکا و آلمان یکی از ثروتمندترین مردان جهان بود.
ماهزاد♡
فردوست نیز آورده است: اگر رضاخان خاطرات خود را می‌نوشت و در آن توضیح می‌داد که چرا هزاران هزار مالک را بی‌ملک کرد تا خود مالک شود، دانستن انگیزه او جالب بود. تصور می‌کنم که اگر او خاطرات خود را می‌نوشت باید می‌گفت که از نظر ملک سیری نداشتم. از شخصی که خود زمانی به رضاخان پیشنهاد فروش املاکش را داده بود پرسیدم. پاسخ داد اگر می‌خواستید رضاخان خوشحال شود، درجه بدهد، مقام بدهد و یا پیشنهادی را تصویب کند، بهتر بود پیش از شروع، نام چند ملک را با مشخصات و قیمت آنها مطرح می‌کردید و مطمئن بودید که کارتان انجام می‌شد. این نقطه ضعف بزرگ رضاخان بود.
ماهزاد♡
چنانچه این دگرگونی صورت‌گرفته در محیط زیستی و اجتماعی در جهت رفع نیازمندی‌ها نباشد و یا موجب تخریب زیست‌محیطی و توسعه ناپایدار شود، ناموزون نام می‌گیرد و در صورتی که تحت‌تأثیر خواسته‌ها، فرصت‌ها و نیازهای عامل خارجی یا جامعه دیگر قرار گیرد آن را توسعه برون‌زا یا پیرامونی می‌گویند.
Mr N1919
. کلاه اجنبی ملیت را از بین برد و برداشتن چادر عفت را.
Mr N1919

حجم

۴۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۴۴۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان