دانلود و خرید کتاب کید پنهان علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کید پنهان اثر علی صفایی حائری

کتاب کید پنهان

معرفی کتاب کید پنهان

کتاب کید پنهان؛ تفسیر سوره‌های فیل و ایلاف نوشتهٔ علی صفایی حائری است و انتشارات لیله القدر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب کید پنهان

سورهٔ فیل، صد و پنجمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن بوده که در جزء سی‌ام جای گرفته است. این سوره به این دلیل سوره فیل نامیده شده که به داستان اصحاب فیل می‌پردازد؛ کسانی که به قصد خراب‌کردن کعبه از سرزمین خود حرکت کردند و خداوند مرغان ابابیل را به سوی آنان فرستاد و مرغان با باریدن کلوخ‌های سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند. بنابر نظر برخی از مراجع تقلید، اگر کسی بخواهد سورهٔ فیل را در نمازهای واجب یومیه بعد از سوره حمد بخواند، بنابر احتیاط باید سوره قریش را به همراه آن بخواند؛ زیرا این دو سوره در حکم یک سوره‌اند. 

سوره فیل جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، نوزدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

سوره فیل ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۹۷ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های کوتاه و از سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) قرآن است. سوره فیل از سوره‌هایی است که همه آیات آن یک‌جا بر پیامبر(ص) نازل شده است.

سوره ایلاف یا سوره قریش، یکصد و ششمین سوره قرآن است. این سوره در ارتباط با سوره فیل است که دشمنان حبشی مهاجم به کعبه نابود شدند و این کار برای خاطرجمعی و ایمنی قریش در کوچ‌های تابستانی و زمستانی انجام گرفت. چون این سوره با لایلاف قریش آغاز شده و به شرح کوچ تابستانی و زمستانی قریش و یادآوری نعمت‌های خداوند به آنان پرداخته، به سورهٔ «قریش» نامگذاری شده است.

این سوره بر قریش منت می‌گذارد که خدای تعالی با این دفاعی که از مکه کرد شما را در انظار، مورد احترام قرار داد تا بتوانید با امنیت کامل بدون این که راهزنان متعرض شما شوند، کوچ تابستانی و زمستانی خود را به منظور تجارت انجام دهید، آن گاه دعوتشان می‌کند به توحید و عبادت رب بیت.

کتاب کید پنهان تفسیر این دو سورهٔ مبارک است.

خواندن کتاب کید پنهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ اسلام و قرآن‌پژوهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کید پنهان

«تحقیق با سؤال از طبیعی‌ترین حادثه‌ها و رابطه‌ها آغاز می‌شود؛ اما ما از حوادث و پدیده‌های غیرطبیعی هم سؤال نمی‌کنیم و از آنها به‌سادگی می‌گذریم. ما حضور یهود و اهل کتاب را در یثرب می‌بینیم و می‌شنویم، ولی سؤالی نداریم. اینها چه گم‌شده‌ای در مدینه دارند؟ و چرا از فلسطین و سرزمین‌های خود جدا شده‌اند؟ و چرا به مدینه کوچ کرده‌اند و در میان عرب‌ها سنگر گرفته‌اند و قلعه ساخته‌اند؟

ما تفاوت زندگی عرب‌ها را می‌بینیم. قحطانی‌ها در شام و عراق و یمن، با رفاه زندگی می‌کنند و در جزیرةالعرب هم در یثرب در بهترین سرزمین‌ها سکنی گرفته‌اند، اما اولاد اسماعیل، پراکنده و گرفتار هستند.

چرا اینها این‌گونه فقیر و گرفتار هستند و آنها آن‌گونه مرفه و آزاد؟ چرا اینها از زمین‌های سرسبز عراق و شامات و از دریا و نعمت‌های آن تبعید شدند؟ چرا حکومت‌های ایران از آذربایجان و همدان و پارس چشم پوشیدند و به مدائن و تیسفون پنجه انداختند؟ و چرا شانه‌های مردان عرب را بستند و سوراخ کردند؟

آیا نمی‌توانیم این سؤال‌ها را داشته باشیم که چرا رومی‌ها، یهود را و چرا ایرانی‌ها، عرب‌های اولاد اسماعیل را این‌گونه پراکنده نموده‌اند و در میان سنگ‌ها و دره‌های تندی که نه آسمانش می‌بارد و نه زمینش می‌روید، کاشته‌اند؟ آیا همراه این سؤال‌ها می‌توانیم به تحلیل‌های سطحی و قضاوت‌های ملی‌گرایانه و قضاوت‌های چپ و راست قانع شویم و عرب‌ها را محکوم کنیم و ضعف و زبونی را طبیعی آنها و قدرت و حکومت را تصادف تاریخ آنها قلمداد کنیم که آنها را بلای فرهنگ ایران و تمدن بزرگ بنامیم؟

استاد بزرگ ما در کتاب تحقیقی خود، توضیحی می‌دهد که چرا شاپور ذوالاکتاف، عرب‌ها را شکنجه می‌داد و نابود می‌کرد؛ و توضیح می‌دهد که چرا بت‌پرستی در جزیرةالعرب رایج شد و کعبه ابراهیم و مرکز توحید، پایگاه بت‌های گوناگون و شرک و کفر گردید.

استاد در این توضیحات، بر تاریخ و سنت تکیه می‌کند و به جمله‌هایی از خطبه قاصعه استدلال می‌نماید. ما می‌توانیم از همان تحقیق در رابطه با سوره فیل هم استفاده بکنیم و کید بزرگ را بشناسیم و شکستن کید و صاحبان آن را شاهد باشیم. البته آن تحقیق در مورد سوره فیل نیست و اشاره‌ای به آن ندارد؛ ولی با توجه به آن نقشه پراکنده‌سازی و نابودی اولاد اسماعیل و اسحاق و با توجه به تألیف و الفتی که با دعوت رسول و هدایت قرآن تحقق یافته، می‌توان هجوم به کعبه و شکستن حرمت و نابودی این محور توحید و الفت را در همین طرح خطرناک و کید گسترده، شناسایی نمود.»

نظرات کاربران

رضا فاخری
۱۴۰۲/۱۰/۰۴

تفسیر سوره فیل و قریش رو به شکل زیبا بیا کرده؛ سوره هایی که تا الان اگر تلاوت میشد اصلا نمیفهمیدیم... ولی اینجا به شکل عجیب تشریح شده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
عبودیت، با شناخت و عشق و عمل همراه است و از سنت و نیت و اهمیت برخوردار است و با تفویض و توکل و اعتصام و توسل و ابتهال و تضرع گره خورده است؛ و این‌چنین عبودیتی برای چنین معبودی سزاست که می‌تواند در تنهایی، پناهگاه، و در بن‌بست، راه باشد.
m_rezaei1

حجم

۶۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

حجم

۶۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
۶,۰۰۰
۵۰%
تومان