دانلود و خرید کتاب آئین نگارش فیلمنوشت حمیدرضا اکبری (ژرفبین)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آئین نگارش فیلمنوشت اثر حمیدرضا اکبری (ژرفبین)

کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

کتاب آئین نگارش فیلمنوشت نوشتهٔ حمیدرضا اکبری (ژرفبین) است. انتشارات پژوهش اخوت این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی خودآموزی جامع و منحصربه‌فرد برای استفادهٔ دانشجویان رشتهٔ سینما و همهٔ علاقه‌مندان به هنر فیلمنامه‌نویسی است.

درباره کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

نکات کلیدی و ارزشمندی که در این کتاب خودآموز با عنوان «آئین نگارش فیلمنوشت» بیان شده است، حاصل یک عمر تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفهٔ نویسنده در جهت مطالعه و یادگیری و جمع‌آوری آن‌ها از منابع گوناگون است. نویسندهٔ این کتاب معتقد است که فیلمنامه (فیلمنوشت) متنی است که همانند یک نقشه و الگوی خاص، به‌منظور تولید و ساخت یک فیلم، نوشته و به‌ کار گرفته می‌شود. این متن از گفت‌وگوها و توصیفات تشکیل شده و در قالبی سه‌پرده‌ای به نام «ساختار دراماتیک فیلم‌نامه» قرار می‌گیرد و شکلی ویژه و منحصربه‌فرد پیدا می‌کند. اصولاً فیلم‌نامه‌نویسان هدف و مقصودشان از نگارش فیلم‌نامه این است که بتوانند با این روش، پیامی را که در نظر دارند، به زیباترین و بهترین و مؤثرترین شکل و شیوهٔ ممکن، از طریق قراردادن و درگیرکردن افرادی در گیرودار و کش‌وقوس رویدادها، وقایع و اتفاقات به مخاطبانشان انعکاس دهند.

خواندن کتاب آئین نگارش فیلمنوشت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران هنر فیلم‌نامه‌نویسی و به دانشجویان رشتهٔ سینما پیشنهاد می‌کنیم.

درباره حمیدرضا اکبری (ژرفبین)

حمیدرضا اکبری (ژرفبین) فیلم‌نامه‌نویس و نویسندهٔ کتاب‌های «هشت فیلم‌نامهٔ فیلم کوتاه» و «آئین نگارش فیلمنوشت»، متولد ۱۳۴۸ در اهواز و دانش‌آموختهٔ آموزشگاه‌های آزاد سینمایی است. او عمری را در عرصهٔ هنرهای نمایشی و خصوصاً فیلم‌سازی در جایگاه‌های مختلفی گذرانده است. او در خرداد سال ۱۳۹۸ فیلم‌نامه‌نویسی را به‌عنوان تنها رشتهٔ تخصصی خود برگزید و توجه و تمرکزش را به‌سمت نگارش فیلم‌نامه معطوف کرد.

بخش‌هایی از کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

«کراراً دیده شده که فیلمسازان مبتدی و حتی گاهاً حرفه ای ها، ساخت فیلم از روی فیلمنامه های ضعیف و غیر اصولی را در دستور کار خود قرارداده اند و نهایتاً منجر به این شده است که فیلمهای ضعیف و بی کیفیتی تولید شود و یقیناً با این کارشان علاوه بر صرف بیهودهٔ وقت و انرژی یک گروه فیلمسازی، تمام هزینه های تولید فیلم را نیز به باد فنا داده اند. انصافاً این شیوهٔ کاری، روش صحیح و اصولی نیست و نوشتن و بازنویسیهای مکرر فیلمنامه ها، و حتی صرف زمان بسیار زیادی برای آنها، مطمئناً ارزش آن را دارد که نهایتاً نتیجهٔ مطلوبی را از تلاشمان کسب کنیم و فیلمهای باکیفیت، فاخر و ماندگاری را تولید و به جامعهٔ بزرگ هنر صنعت والای سینما ارائه دهیم. از این رو جهت ساخت فیلمهای با کیفیت، فاخر، اصولی، ماندگار و سرگرم کننده، الزاماً باید ایده و فکر فیلمنامه هایمان، صحیح و اصولی باشد و ضرورتاً تجارب زندگی و احساسهای افراد را بیان نماید و عواطف مخاطبان را برانگیزد و تا مدتها ذهنشان را درگیر شخصیت قهرمان و ماجرای او کند.

اکنون این سئوالات اساسی در ذهن ما شکل می گیرند که به راستی فیلمنامه چیست؟ چه کاربردی دارد؟ نگارش آن برای ما چه مزیت و فایده ای دارد؟ از چه بخشهائی تشکیل شده و به لحاظ ساختاری، چه تفاوتی با دیگر آثار هنری مکتوب همانند داستان، رُمان، قصه، نمایشنامه و غیره دارد؟ آیا فیلمنامه همان داستان یا رُمان و قصه است؟ باید صادقانه به شما بگویم و این اطمینان را به شما بدهم که فیلمنامه هر چه که هست، داستان، قصه و یا رُمان نیست، زیرا فیلمنامه برای تبدیل شدن به فیلم نوشته می شود، نه برای خواندن و مطالعه. پس قائدتاً باید به این نتیجه برسیم که فیلمنامه خواه ناخواه یک اثر هنری مستقل و قائم به ذات نیست و لزوماً در آن از توصیفات عاطفی و پرداختهای ادبی آنچنانی خبری نخواهد بود و صرفاً متنی است که همانند نقشهٔ ساخت یک ساختمان و یا نقشهٔ بافت یک فرش و شاید هم نقشهٔ ساخت و تکمیل نوعی پازل، عمل می کند و برای تبدیل شدن به فیلم، نوشته شده که قادر است دو حس بینائی و شنوائی مخاطبانش را تحت تاثیر قرار دهد.

ضمناً فیلمنامه، نمایشنامه هم نیست، زیرا نمایشنامه، به گفتگوها وابسته و متکی است و از این طریق مفاهیم و مضامین را به مخاطبانش انعکاس می دهد و ماجرا را روایت می کند. اما در فیلمنامه این تصاویر هستند که مخاطبان را از مضمون فیلم آگاه می کنند و ماجرا بیشتر با تصاویر روایت می شود و در آن از گفتگوهای طولانی و خسته کننده و کسالتبار بی نیاز هستیم و صرفاً گفتگوها زمانی وارد عمل می شوند که تصاویر قادر به بیان مفاهیم و مضامین ماجرا نباشند.»

فهرست کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

پیشگفتار

نخستین گام برای نوشتن

فیلمنامه چیست؟

ساختار فیلمنامه

شخصیت و شخصیت پردازی

نگارش گفتگو

اقتباس

نگارش کمدی

نگارش ژانر کودک و نوجوان

نگارش فیلمنامهٔ کوتاه

عنوان فیلمنامه

چگونه و از کجا شروع کنیم؟

سخن پایانی

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

حجم

۱۵۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان