دانلود و خرید کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) حسین یقینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) اثر حسین یقینی

کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول)

معرفی کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول)

کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) نوشته و پژوهش حسین یقینی است و انتشارات کنکاش آن را منتشر کرده است. کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان که ۵ جلد دارد، بر تاریخ علم داروسازی و هنر داروخانه‌داری در اصفهان تأکید دارد. این کتاب جلد اول از این مجموعه و دربارهٔ اطلاعات عمومی داروسازی است.

درباره کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول)

داروسازان قدیم جامع‌الاطراف و از علوم دیگر نیز آگاه بودند و حتی بسیاری از آن‌ها هم پزشک و داروساز و به بیانی دیگر، کیمیاگر بودند. به‌مرور و با پیشرفت پزشکی مدرن، داروسازی هم تغییر پیدا کرد؛ اما هنوز هم مانند گذشته داروسازی شغلی بسیار ظریف و دقیق است. حسین یقینی در کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) سعی کرده است تاریخچه‌ای از داروسازی و داروخانه‌داری در اصفهان ارائه دهد و ضمن شرح گذشتهٔ این شغل در اصفهان از بزرگ‌ترین پزشکان در این زمینه، در گذشته و حال، نام ببرد.

کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) در ۵ جلد به زیور طبع آراسته شده و حاوی تاریخچهٔ کامل داروسازی و داروخانه‌داری در شهر و استان اصفهان است. این کتاب که طی شش سال زحمت فراوان نگارنده نوشته شده، حاوی اسناد، مدارک و عکس‌های نفیس و گران‌بهایی است. در این دانش‌نامه، اطلاعات عمومی داروسازی و داروخانه‌های اصفهان، بررسی شده است.

بخش بزرگی از کار حسین یقینی در این کتاب «پیمایشی» بوده است. ایشان به تک تک داروخانه‌های استان اصفهان سر زده و عکس و اطلاعات از مؤسس و گردانندگان داروخانه گرفته است. 

دکتر یقینی دست به کار سنگین و زمان‌گیر پژوهشی در زمینهٔ تاریخ داروسازی اصفهان زده و سال‌هایی از عمر ارزشمند خود را صرف گشت و گذار مفصلی در منابع تاریخی و بررسی وضع داروخانه‌ها و عطاری‌های ادوار تاریخی شهر اصفهان و بررسی وضع داروخانه‌ها و عطاری‌های ادوار تاریخی شهر اصفهان کرده و یافته‌های خود را با موشکافی‌های لازم در کتابی عظیم و حجیم عرضه کرده است.

دربارهٔ تاریخ پزشکی و داروسازی در جهان کارهای بسیار ارزشمندی انجام پذیرفته؛ ولی درمورد تاریخ پزشکی در اسلام و ایران به جز مطالعاتی در خصوص تاریخ بیمارستان‌ها در اسلام و تاریخ پزشکی که عمدتاً به شرح احوال پزشکان نامی اسلامی و آثارشان معطوف شده، کار مهمی تا به حال انجان نگرفته است؛ به‌خصوص با توجه به اینکه اکثر نویسندگان این کتب مورخان غربی بوده‌اند، متأسفانه خدمات داروسازان ایرانی اسلامی مهجور مانده است.

دکتر یقینی گذشتهٔ داروسازی اصفهان که در حقیقت بخش بزرگی از داروسازی ایران را شامل می‌شود، مورد بررسی و تدوین قرار داده و به جمع‌آوری اسناد و مدارک در این زمینه پرداخته است. او همچنین شرح حال کامل یکایک داروسازان اصفهان و شخصیت‌های علمی را تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدوین کرده است.

کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) بحق یکی از باارزش‌ترین مطالعات تاریخی مستند در کشور ایران است که الگوی محققین تاریخ علوم و صنعت در کشور قرار گرفته است. تألیف این کتاب در راستای تاریخ داروسازی اصفهان است. هدف از نوشتن این کتاب، بررسی تاریخ اجتماعی، علم داروسازی و احترام به شخصیت‌های اثرگذار در راستای علم، هنر و صنعت است. همچنین با مطالعهٔ این کتاب با گیاهان دارویی و خواص درمانی آن‌ها و طرز استفاده از گیهان شفابخش آشنا خواهید شد.

دربارهٔ محتوای کتاب و حیطه‌های تحت پوشش آن، دکتر یقینی در مقدمهٔ جلد اول کتاب آورده است: «در این پژوهش، تفکر، شناخت و پیدایش داروسازی در استان اصفهان از چه هنگام آغاز گردیده، و تأسیس مرکز آموزش عالی داروسازی در اصفهان از دوران طب سنتی و شکل‌گیری دانشکده داروسازی در اصفهان از کدامین سال‌ها آغاز گردیده، بررسی می‌شود. همچنین تغییر نام عطاری به عطاری فرنگی، دوافروشی، دواخانه و داروخانه از کی و کجا شروع شده است را بیان می‌دارد. سرنوشت و زندگی نامه داروسازانی که به صورت داروساز مجاز یا تحصیل‌کردهٔ دانشگاه‌های داخل و خارج بودند، بررسی شده، همراه با اسناد و عکس‌هایی از مستندات و اشخاص اثرگذار ارائه می‌شود. بررسی زندگی و مشکلات داروسازان از سال‌های بسیار دور تا دوران قاجار و ورود طب و داروسازی نوین در کشور، از جمله این مطالب است.»

خواندن کتاب دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب به تمام دوستداران کتاب و تاریخ طب و داروسازی توصیه می‌شود.

درباره حسین یقینی

استاد حسین یقینی از اساتید و پیشگامان داروسازی دانشگاه اصفهان بود. وی علاوه بر تدریس در دانشگاه به کارهای هنری علاقه خاصی داشت؛ از آن جمله می‌توان به نقاشی و عکاسی اشاره کرد. به گفتهٔ خود استاد، زندگی ایشان دو بخش مجزا داشت؛ بخش علمی و درآمدی وی داروسازی و پزشکی و بخش دیگر، بخش دلی و هنری ایشان بود. دکتر یقینی در تاریخ ٢٣ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بر اثر بیماری کرونا در شهر اصفهان درگذشت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۹۶۱ صفحه

حجم

۱۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۹۶۱ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان