دانلود و خرید کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق) ژان شوالیه ترجمه سودابه فضایلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق) اثر ژان شوالیه

کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق)

معرفی کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق)

کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق) نوشته و پژوهش ژان شوالیه و الن گربران و با ترجمهٔ سودابه فضایلی است و انتشارات کتاب‌سرای نیک (جیحون) آن را منتشر کرده است. کتاب فرهنگ نمادها که مجموعهٔ ۶جلدی است، دربارهٔ اساطیر، رویاها، رسوم، ایماء و اشاره، اشکال و قوالب، چهره‌ها، رنگ‌ها و اعداد است. این کتاب جلد دوم از این مجموعه است و حروف د تا ق را دربر می‌گیرد.

درباره کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق)

امروزه موضوع «نهاد» برای مردم جالب و جذاب شده است. از نماد به عنوان خواهر همزاد عقل و به عنوان الهام‌بخش کشفیات و پیشرفت‌ها، اعادهٔ حیثیت شده است. بخش عظیمی از التفات به نماد در این دوره، مدیون پیشگویی‌های منقول در داستان‌ها و حکایات است؛ پیشگویی‌هایی که در طول زمان به وسیلهٔ علم اثبات شده و همچنین مدیون اثرات تصویر و قدرت آن‌هاست که جامعه‌شناسان به سنجش نمادهای آن پرداخته‌اند و مدیون تفسیرهای جدید از اساطیر قدیم است که موجب زایش اساطیر جدید شده و در ضمن مدیون کشفیات درخشان روانکاوی است. نمادها در مرکز هستند، آن‌ها قلب این زندگی متخیل‌اند. نمادها رازهای ناخودآگاه را آشکار می‌کنند و به سوی پنهان‌ترین خاستگاه کنش می‌رانند و در را بر روح، ناشناخته و بی‌نهایت می‌گشایند.

هر یک از ما، در طول روز و شب، چه آگاه و چه ناآگاه در گفتار، در رفتار و در رؤیاهای خود از نمادها استفاده می‌کنیم. نمادها، خواسته‌های ما را به صورت ملموس در می‌آورند، در جریان یک ماجرا تهییجمان می‌کنند، به منش و رفتارمان شکل می‌دهند، موجب موفقیت یا شکستمان می‌شوند. شکل، ترتیب و تفسیر نمادها در معارف نقشی اساسی دارد: در تاریخ تمدن و تاریخ ادیان، در زبان‌شناسی، قوم‌شناسی فرهنگی، نقد هنر، روان‌شناسی، پزشکی. می‌توان بر این مجموعه، به نوعی فنون معامله، فنون تبلیغ و سیاست را افزود. آثار جدید که روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، ساختار اساطیری و کاربرد نمادین قوهٔ خیال را نشان می‌دهند. تمامی علوم بشری، مانند هنرها و تمام فنونی که از هنرها منشأ می‌گیرد، همگی در مسیر خود با نمادها آشنا می‌شوند. علوم بر آن‌اند تا معمایی که نمادها مطرح می‌کنند، برگشایند. آن‌ها با هم مرتبط می‌شوند تا نیروی متراکمی را که در اختیار دارند، به حرکت در آورند. ما در جهانی از نمادها زندگی می‌کنیم و جهانی از نمادها در ما زندگی می کنند.

بیانی نمادین ترجمان کوشش انسان است برای پیداکردن و مادیت‌بخشیدن به سرنوشتی که از ورای تاریکی‌هایی که احاطه‌اش کرده است، می‌گریزد. کتاب فرهنگ نمادها همچون نخ آریادنه، به دست خواننده سپرده شده، تا او را در حلقه‌های تاریک و پیچ در پیچ راهنمایی کند و همچنین او را به اندیشه و رؤیابافتن در مورد نمادها وادارد، چنانکه می‌گویند بر رؤیاهای خود رؤیا ببافید و در این منظومهٔ ستارگان تخیلی، خواسته‌ها، ترس‌ها و بلندپروازی‌هایی را که به زندگی مفهومی رازآمیز می‌بخشند، کشف کنید.

با کتاب فرهنگ نمادها قرار است دور دنیا را بچرخید و کشورهای مختلف را در دوره‌های متفاوت تاریخی ببینید و هزاران نکتهٔ جالب دربارهٔ اساطیر، رویاها، رسوم، ایماء و اشاره، اشکال و قوالب، چهره‌ها، رنگ‌ها و اعداد آن کشورها بیاموزید.

برخی از عناوینی که با آن‌ها در جلد دوم آشنا می‌شوید از این قرار هستند:

ستاره

زنگ

روح

شطرنج

رستاخیز

شیدا

دندان

عقیق

و... .

خواندن کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این فرهنگ‌نامه را به دوستداران اطلاعات دایره‌المعارفی به‌ویژه در حوزهٔ اسطوره و نمادشناسی و پژوهشگران حوزه‌های تاریخ، هنر و ادبیات پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فرهنگ نمادها (جلد دوم؛ د ـ ق)

«عمامه

عمامه نماد تعالی و قدرت در سه حیطه‌ی گوناگون است. نماد مقام و قدرت ملی برای اعراب، مقام و قدرت مذهبی برای مسلمانان و نشانه‌ی حِرف شهری (حرفه‌ی شهری در مقابل حرفه‌ی نظامی) است. در حدیث آمده است که عمامه نشانه‌ی وقر است از برای مومنان و نشانه‌ی قدرت است از برای اعراب. و نهایتا اینکه حضرت رسول عمامه می‌بست و عمامه‌دوزان ترک حضرت رسول را سالار خود می‌دانند.

در حدیثی آمده که عمامه تاج اعراب است. در قصص الانبیاء نقل شده که حضرت آدم عمامه بر سر داشت، زیرا وقتی از بهشت رانده شد، جبرئیل بر سر او عمامه‌یی بست تا یادگاری از افتخار گمشده‌اش باشد، از آن پس حضرت آدم عمامه را چون تاجی بر سر می‌بست. اسکندر ذوالقرنین عمامه می‌بست تا دو شاخ خود را پنهان کند. بر همین سیاق در تبت در قرن هفتم م. شاه سرونگ ـ بتسآن اسگام ـ پو (متوفای ۶۹۸ م اولین شاه تاریخی تبت) با برآمدگی‌یی روی فرق سرش به دنیا آمد، این برآمدگی در نقطه‌یی قرار داشت که طناب نور از آن رد می‌شد، به برکت این طناب نور اولین شاهان تبتی به آسمان صعود کردند. این برآمدگی، درخشان بود، و شاه، آن را در زیر عمامه پنهان می‌کرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۰۸ صفحه

حجم

۶٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۰۸ صفحه

قیمت:
۷۰,۵۰۰
۳۵,۲۵۰
۵۰%
تومان