دانلود و خرید کتاب رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات سیروس پرهام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات اثر سیروس پرهام

کتاب رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات

نویسنده:سیروس پرهام
انتشارات:انتشارات آگاه
امتیاز:
۲.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات

«رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات» نوشته سیروس پرهام( -۱۳۰۷)، ادیب و اندیشمند ایرانی است. این کتاب از شصت‌سال پیش که برای نخستین بار منتشر شد تا کنون چند بار ویرایش و بازبینی شده است. نویسنده در آغاز کتاب درباره رویکرد تحلیلی آن نوشته است: «به طورکلی، روشی که در تدوین این کتاب به کار رفته مبتنی بر اصلی است که کم‌تر منتقدی آن را ندیده تواند گرفت: این که افکار و وجدانیات آدمی زاییده محیط و شرایط اجتماعی است که شخص در آن زندگی می‌کند. نتیجه منطقی این اصل این است که ذهنیات هر فرد، چه هنرمند و چه عامی، چه خوش‌معاشرت و چه مردم‌گریز، محتوی مقدار زیادی خصوصیات اجتماعی است که به صور مختلف متظاهر می‌شود. بنابراین، در این سلسله مطالعات هدف اصلی عبارت است از بازیابی روابط علت و معلولی مابین رشته افکار نویسندگان مورد نظر و نظام اجتماعاتی که در آن زیسته‌اند و همچنین تحلیل انتقادی سبک‌های مختلف ادبی و محتویات اجتماعی آن‌ها. لازم به تذکر نیست که روش تحلیلی این کتاب اجتماعی است، نه هنری و زیبایی‌شناختی. به عبارت دیگر، در تحلیل آثار یک نویسنده، کوششی برای درک این که چگونه هنرمند افکار خود را بیان کرده است نخواهیم کرد، بلکه همّ خود را مصروف این خواهیم داشت که هنرمند چه می‌گوید و چرا می‌گوید. نه این که چگونگی بیان افکار هنرمند دارای اهمیتی نیست؛ این در جای خود اهمیت فراوان دارد. ولی در مورد نویسندگانی که خواننده در این کتاب با آنان سروکار خواهد داشت فرض این است که از نظر «فن نویسندگی» یا «فوت و فن شاعری» در کار خود، اگر استاد نباشند، دست کم، کم‌خطا هستند. دیگر این که خواست ما این نیست که خود را با مسائل مربوط به چگونگی «سیر درونی» آفرینش‌های هنری مشغول داریم.»

نظرات کاربران

مرتضی
۱۳۹۵/۰۶/۰۹

اخر مهربان، دوران رئالیسم تمام شده، رئالیسم تئوری ادبی صد سال پیش بود. برای کسی خوب است که بخواهد تاریخ مکاتیب ادبی را بررسی کند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
اگر رئالیسم صرفا «نمایاندن زندگی آن‌چنان‌که هست و دیده می‌شود» بود، این داستان‌ها نیز جزو آثار رئالیستی شمرده می‌شد؛ ولی رئالیسم به تصویر آنچه به چشم ما می‌آید قانع نمی‌شود، بلکه همیشه عوامل و شرایط اجتماعی را در نظر می‌گیرد. پس نویسنده رئالیست نخست می‌کوشد تا بفهمد که چرا مرد ثروتمند پاکیزه و «خوش‌سلیقه» و مرد بینوا ادبار و ناخوش‌آیند است.
علیرضا

حجم

۱۶۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

حجم

۱۶۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

قیمت:
۴,۸۰۰
تومان