دانلود و خرید کتاب برجام زهرا صادقی نقدعلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب برجام

کتاب برجام نوشتۀ زهرا صادقی نقدعلی است. انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی این کتاب را روانۀ بازار کرده است. این کتاب، یکی از کتاب‌های مجموعۀ «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان» است. این اثر، به منظور معرفی و تقریر ساده و در عین حال مستند از پیشینهٔ فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارزش و اهمیت آن و نگاه غرب و سازمان‌های جهانی نسبت به فعالیت‌ها و در نهایت فضای انعقاد برجام و مسائل و حواشی آن نوشته شده است.

درباره کتاب برجام

کتاب برجام، حاصلی پژوهشی دربارۀ مسائل هسته‌ای ایران است.

این کتاب می‌کوشد اهمیت فناوری هسته‌ای برای ایران را بررسی کند و به مذاکرات هسته‌ای، توافق هسته‌ای و در نهایت به جنبه‌های مثبت و منفی توافق هسته‌ای اشاره کند.

خواندن کتاب برجام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به جوانان و نوجوانانی که دربارۀ مسائل هسته‌ای ایران کنجکاو هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب برجام

«معایب انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای، علی‌رغم مزایای بسیارش معایبی اساسی دارد که غالباً به جهت عدم رعایت نکات ایمنی رخ می‌دهد، از جمله:

- مسائل دورریزی فضولات؛

-آلودگی محیط‌زیست با مواد پرتوزای بادوام ناشی از وقوع پیشامدهایی در نیروگاه و حین ترابری مواد رادیواکتیو؛۱۵

- آلودگی گرمایی ناشی از نیروگاه‌ها؛

- تأثیرات سوء بر سلامتی انسان؛

- ذخایر محدود سنگ اورانیوم؛

- وجاهت اجتماعی اندک؛

- فقدان حمایت شرکت‌های بیمه و مجامع مالی؛

- آسیب‌پذیری در برابر خراب‌کاری؛

- امکان تکثیر جنگ‌افزارهای هسته‌ای از زباله‌های رآکتور مرغوب و...»

***

«انتخابات سال ۱۳۹۲ و پیروزی روحانی در آن سبب تغییر و تحولات بسیار در امور کشور به‌خصوص برنامهٔ هسته‌ای ایران شد. در زمان دولت روحانی توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ جولای ۲۰۱۵) مهم‌ترین اتفاقی بود که روی داد. دولت یازدهم سعی کرد با نوعی دیپلماسی و رایزنی با غرب مسئلهٔ هسته‌ای، که مدت‌ها مورد مناقشهٔ بین ایران و غرب بود را به‌نوعی حل نماید. تصمیم برای مذاکره با غرب بعد از درخواست آمریکایی‌ها در دو سال آخر دولت نهم در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد گرفته شد. در انتخابات سال ۱۳۹۲ رویکرد افکار عمومی و بسیاری مسئولان به موضوع هسته‌ای برخلاف انتخابات سال ۱۳۸۴ بود. در این دوره افکار عمومی خواستار راهی بود که در آن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی حل گردد، بنابراین فضای آن دوران مبنی بر موافقان مذاکره یا مخالفان مذاکره نیز قابل تأمل می‌باشد. هدف دولت روحانی از مذاکرات این بود که هم فعالیت‌های هسته‌ای ادامه پیدا کند و هم چرخ زندگی و معیشتی مردم بچرخد، چرا که روحانی و همراهانشان در ایام انتخابات حل تمام مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی و حتی محیط‌زیستی و... را در مذاکرات و حل پروندهٔ هسته‌ای می‌دیدند. بنابراین حمایت افکار عمومی از دیپلماسی هسته‌ای مشروط به این بوده که ادامهٔ فعالیت هسته‌ای وضعیت مردم را بدتر نکند و توافق منجر به بهبودی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم گردد. با شروع توافق هسته‌ای تحلیل‌های موافقان مذاکره یا مخالفان مذاکره، فضای بسیار سنگینی را ایجاد کرده بود، چرا که قضیهٔ توافق نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در آیندهٔ مردم، کشور و منافع ملی داشت. آن هم در شرایطی که ایران هیچ تجربهٔ مثبتی از مذاکرات در گذشته با طرف‌های غربی و... نداشته و بدعهدی زیادی از جانب آنها نسبت به حقوق مسلم خود دیده بود.

در این فصل سعی بر آن داریم تا ضمن پرداختن به مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به توافق در دولت یازدهم نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مردم، دولت ایران و طرف مذاکرهٔ توافق را نیز مورد بررسی قرار دهیم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
بنیان برنامهٔ هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در سال ۱۳۳۵ گذاشته شد. مسئلهٔ هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر از جمله مسائل چالش‌برانگیزی بوده است که میان غرب و ایران وجود داشته و دارد. نگاهی تاریخی به مسئلهٔ هسته‌ای ایران حاکی از آن است که غرب به راحتی همکاری با حکومت پهلوی برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را آغاز کرد، اما با وقوع انقلاب اسلامی تغییر رویه داده و موضع مخالف با آن را در پیش گرفت. دلیل این تغییر رویه را می‌توان در ماهیت غیرمستقل حکومت پهلوی و برقراری رابطهٔ سلطه‌آمیز میان آمریکا و ایران قبل از انقلاب، که در آن ایران به عنوان یک مجری تصمیم ایفای نقش می‌کرد، در مقابل ایران دورهٔ جمهوری اسلامی به عنوان کشوری با ماهیت نه شرقی و نه غربی که در تلاش برای دست‌یابی به استقلال سیاسی نظم موجود در روابط بین‌الملل را به چالش کشیده است، مشاهده کرد. ایران اولین کشوری بود که در جهت صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای معاهدهٔ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را امضاء نمود.
z.kouhsar

حجم

۱۷۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

حجم

۱۷۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۱۲ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان