دانلود و خرید کتاب تکنیک های فرزندپروری سعید جهانشاهی فرد
کتاب تکنیک های فرزندپروری اثر سعید جهانشاهی فرد

کتاب تکنیک های فرزندپروری

معرفی کتاب تکنیک های فرزندپروری

کتاب تکنیک های فرزندپروری نوشته دکتر سعید جهانشاهی فرد است. این کتاب، کتابی است برای آموزش مهارتی به نام تربیت فرزند که در انتشارات ارجمند منتشر شده است. این کتاب چاپ هفتم است و تیر ۱۴۰۲ منتشر شده است. 

درباره کتاب تکنیک های فرزندپروری 

تکنیک‌های فرزند‌پروری، نام روشی است که با کمک آن، والدین می‌توانند بهتر و مؤثرتر با فرزندانشان ارتباط برقرار کرده، بر آنها کنترل بیشتری داشته، به رشد شخصیت سالم و پیشگیری از مشکلات روانی در آنها کمک کنند. این روش، ویژگی‌های خاصی دارد، در این روش، والدین و فرزندان، انسان‌هایی هستند که در بازی مشترکی به نام تربیت فرزند در این دنیا همبازی شده‌اند. این ویژگی، یعنی نگاه انسانی به والدین و نگاه انسانی به فرزندان، نه تنها رفتار انسانی با فرزندان را رکن مهمی در تربیت آنها قرار می‌دهد، بلکه فرزندان را نیز واجد نقش و جایگاه مهمی در تربیت خودشان می‌کند.

«تکنیک‌های فرزندپروری» روشی است که از دل «روش تحلیل خانواده» سر بر آورده است. «تکنیک‌های فرزندپروری» کتابی مهارت‌آموز است. یعنی تلاش دارد تا مهارتی را به خواننده خود بیاموزد.

خواندن کتاب تکنیک های فرزندپروری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام والدین و دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تکنیک های فرزندپروری

شاید به نظر شما ساده‌ترین بخش آموزش فرزندپروری، شناخت بازیکنه، چون شما بهتر از هر کسی بچه‌هاتون رو می‌شناسین. اما واقعیت اینه که شناخت بازیکن‌ها سخت‌ترین کاره. پس خواهش می‌کنم این بخش رو جدی بگیرین. بیاین فرزند رو بشناسیم. راستی می‌دونین اونها از کجا به دنیا می‌آن؟

بچه: بابا، بچه‌ها از کجا به دنیا می‌آن؟

پدر: عزیزم، جواب این سؤال خیلی سخته، چطور برات بگم، ببین ما آدمها از دو جنس زن و مرد هستیم. هر کدام با اون یکی ازدواج می‌کنه، بعد آ آ آ نمی‌دونم چطور برات توضیح بدم، ببین، ... اصلاً ببخشید، پاکش کن، خودت چی فکر می‌کنی؟

بچه: دوستم گفت بچه‌ها مسافر کوچولوهایی هستن که از بهشت به این دنیا اومدن و پیش پدر و مادراشون امانت هستن. گفت اونها باید ما بچه‌ها رو خیلی خوب مواظبت کنن و بدونن به سؤالای ما چطور جواب بدن. گفت اینها رو باباش بهش گفته، راست می‌گه بابا؟

بابا: آره عزیزم.

بچه: می‌دونستم تو هم جواب سؤالام رو درست می‌دی.

کودک آماده تولد بود. نزد خداوند رفت و پرسید: «می‌گویند شما مرا به زودی به زمین می‌فرستید، اما من به این کوچکی و بدون هیچ کمکی، چگونه می‌توانم برای زندگی به آنجا بروم؟»

خداوند می‌فرماید: «نگران نباش، از میان فرشتگانم، دو فرشته را برای تو در نظر گرفته‌ام. آنها از تو نگه‌داری خواهند کرد.»

اما کودک هنوز نگران بود. گفت: «اینجا در بهشت کاری جز خندیدن و آواز خواندن ندارم و اینها برای من کافی هستند.» خداوند لبخند زد و گفت: «دو فرشته‌ات برای تو آواز خواهند خواند و هر روز به تو لبخند خواهند زد. تو عشق آنها را احساس خواهی کرد و شاد خواهی شد.»

کودک ادامه داد: «چطور می‌توانم بفهمم مردم چه می‌گویند وقتی زبان آنها را نمی‌دانم؟» خداوند او را نوازش کرد و گفت: «دو فرشته تو زیباترین و شیرین‌ترین واژه‌هایی را که ممکن است بشنوی در گوش تو زمزمه خواهند کرد و با دقت و صبوری به تو یاد خواهند داد که چگونه صحبت کنی.»

کودک با ناراحتی گفت: «وقتی می‌خواهم با شما صحبت کنم، چه کنم؟» خداوند برای این پرسش هم پاسخی داشت: «آن دو فرشته دستهایت را کنار هم قرار می‌دهند و به تو یاد خواهند داد که چگونه دعا کنی.»

کودک سرش را گرداند و پرسید: «شنیده‌ام انسانهای بدی هم در زمین زندگی می‌کنند. من از آنها می‌ترسم. چه کسی از من محافظت خواهد کرد؟» خداوند فرمود: «دو فرشته‌ات از تو مواظبت خواهند کرد، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود.»

کودک با نگرانی ادامه داد: «آیا من می‌توانم باز هم شما را ببینم؟» خداوند لبخند زد و گفت: «آن دو فرشته درباره من با تو سخن خواهند گفت و راه بازگشت نزد من را به تو خواهند آموخت. گرچه من همیشه نزد تو خواهم بود.»

نظرات کاربران

SHOKoOoH
۱۴۰۱/۰۷/۰۱

چرا کتاب های انتشارات ارجمند اصلا در بی نهایت نیست؟؟؟

Fatemah Ghahremani
۱۴۰۱/۰۴/۲۲

نوشته هاش و گفته هاش اینو میگه که واقعا در موردتربیت بچه باید این طور که نویسنده گفته؛، گفتار کرد تا کودک بزرگ شود و شخصیت پیدا کند واقعا عالی بود از هر نظر

کاربر ۲۵۷۳۵۳۴
۱۴۰۲/۰۳/۱۲

خیلی دسترسی به کتاب مشکله

zohre
۱۴۰۱/۰۳/۳۰

عالی بود مختصر و مفید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
اینطوری بگم، هر احساسی مجازه، اما هر رفتاری مجاز نیس. می‌تونیم عصبانی بشیم یا بگیم که عصبانی شدیم، اما حق نداریم توهین کنیم یا ... مثل این مادر که همین موضوع رو داره به بچه‌اش یاد می‌ده: مادر: می‌دونم از دست بابات عصبانی هستی، اما حق نداری بهش توهین کنی، می‌تونی بهش بگی، بابا من از دستت عصبانیم.
زینب دهقانی
تکنیک بی‌توجهی فعال اینطوریه که در حین بی‌توجهی به کاری که نمی‌پسندیم، به کاری که می‌خواهیم انجام بده، توجه کنیم و بهش آگاهی بدیم. یعنی گاز ندادیم و فرمون رو چرخوندیم به سمت مسیر مناسب. به زبونی دیگه، تکنیک تشویق توصیفی چطور بود؟ توجه کردیم و توصیف. گاز دادیم و فرمون رو به سمت مورد نظر هدایت کردیم. برای بی‌توجهی فعال، وقتی اتوموبیل داره می‌ره سمت کار ناپسند، مثلاً سمت دیوار، گاز نمی‌دیم و فرمون رو هم می‌چرخونیم سمت دلخواه. یعنی به کار نادرست بی‌توجهی می‌کنیم و همزمان، به بچه آگاهی می‌دیم که کار درست چیه، تا بدونه مشکل کجاست تا نکنه.
زینب دهقانی
باید بتونی، این هم یک قانونه. باید بذاریم بچه‌ها بزرگ بشن. مستقل بشن. نگرانشون هستیم اما این یه قانونه که حتی وقتی نگرانشون هستیم، بذاریم خودشون تصمیم بگیرن. تنها باشن. روی پای خودشون وایسن و ما بریم پی‌کارمون. (مادر بزرگ بغض کرده است.)
زینب دهقانی
خطا در بازی فرزندپروری یعنی کاری یا رفتاری که از پدر و مادر سر بزنه و واضحا کار نادرستی باشه. با این توضیح، می‌شه گفت در بازی فرزندپروری انواع مختلفی از خطاها رو داریم و اینجا، فقط به چند موردشون اشاره می‌کنیم. اولین خطایی که می‌خوام معرفی کنم، خطای تو بدیه، اسم خطاها رو حفظ کنین. خطای تو بدی یعنی پدر یا مادر کاری بکنن که معنی اون این باشه که فرزندشون بده. دقت کنین. بچه‌ها کار بد می‌کنن اما بد نیستن. اونچه بده، و باید تنبیه بشه، رفتار بچه‌اس. کار نادرستشه، نه خودش. پس هرگز کاری نکنین که معنی اون این باشه: «تو بد هستی.»
زینب دهقانی
تشویق کردن یعنی انجام کاری که با کمک اون کار، رفتار مناسب در فرزندمون بیشتر بشه. در واقع، تشویق کردن نوعی آگاهی دادنه. با تشویق کردن به بچه‌هامون آگاهی می‌دهیم که «این کار خوب است.» یعنی آگاهی می‌دهیم که چه کاری خوبه تا اونها اون کار رو بیشتر انجام بدن. یکی از ساده‌ترین و عام‌ترین شیوه‌ها یا روش‌های تشویق، یا تکنیکهای تشویق کردن، توجه مثبته.
زینب دهقانی
چشم مادرجون، ممنون از اینکه تلخی زندگی رو بهم نشون دادین.۱۰
زینب دهقانی
تکنیک خاطره آرزویی تکنیک خاطره آرزویی اینطوریه که انگار داریم خاطره تعریف می‌کنیم، اما خاطره‌ای که واقعی نیس. خاطره‌ایه که آرزو داشتم ای کاش اتفاق افتاده بود.
زینب دهقانی
بچه‌ها از شوخی و بازی خیلی بیشتر چیز یاد می‌گیرن تا نصیحت و تنبیه.
زینب دهقانی
وقتی بچه‌مون رو تنبل می‌خونیم، لجباز می‌دونیم و اینها، یعنی آشکارا در گفته‌هامون بهش تهمت یا برچسبی می‌زنیم، چه درست بگیم، چه غلط، این برچسب روی شخصیتش تاثیر می‌ذاره. به این خطا، می‌گیم خطای برچسب آشکار.
زینب دهقانی
خطای بعدی، خطای انتظاره. وقتی مرتکب خطای انتظار شدیم که از بچه انتظار داشته باشیم، نه از خودمون. چطوری؟ مثلاً اگه از بچه انتظار داشته باشیم که بفهمه ما چی می‌خوایم بگیم، اما از خودمون انتظار نداشته باشیم که واضح و درست حرف بزنیم، خطا کردیم.
زینب دهقانی

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان