دانلود و خرید کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار زکریا حسن‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار اثر زکریا حسن‌زاده

کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار

کتاب الکترونیکی «امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار» نوشتهٔ زکریا حسن‌زاده در انتشارات شهرسازی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار

بحث توسعه پايدار در دهه‌های اخیر از مباحث اصلی شهرسازی و به‌خصوص طراحی شهری است. نیاز مبرم شهرهای كشور ما به عناصر پايه مبحث طراحی شهری بركسی پوشیده نیست، شرايط اقتصادی، زيست محیطی و روابط اجتماعی بیش از پیش باعث احساس نقاط ضعف در عملکردهای شهری و مباحث توسعه پايدار دارد. در كتاب حاضر سعی بر اين است كه تلفیقی از مبحث توسعه پايدار را با بحث ابعاد طراحی شهری به چالش كشیده و راهکارهای مناسب را برای تحقق اين امر پیش بکشد. از نظر جان لنگ ابعاد ماهوی و رويه‌ای برای به ثمر نشستن طرح‌های شهری و امکان‌سنجی آن‌ها بسیار لازم است از ديدگاه نويسنده نیز تلفیق اين ابعاد و سنجش مؤلفه‌های آن با اركان طرح توسعه پايدار در به‌وقوع‌پیوستن چیستی، چشم‌انداز‌سازی و كجايی اين اركان در جای‌جای شهر، مهم و كمک‌كننده خواهد بود. با توجه به سنجش مؤلفه‌های توسعه پايدار و آمیزش آن با ابعاد طراحی شهری و پیاده‌سازی آن به بهترين نحو به طلوع آفتاب توسعه پايدار در شهرهای خود ناظر و شاهد خواهیم بود.

کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مباحث شهرسازی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب امکان سنجی ابعاد طراحی شهری پایدار

محیط به مجموعه عناصر فیزيکی، شرايط اجتماعی، اقتصادی و به‌طور كلی به پديده‌ها و رويدادهايی اطلاق می‌گردد كه انسان را در بر می‌گیرد و به دست انسان سامان می‌يابد. اگر افراد به محیط احساس پیوند و علاقه نداشته باشند و به دلايل جسمانی و روانی در آن احساس آسايش و راحتی نمايند، علاقه‌ای به محیط در آن‌ها شکل نخواهد گرفت. نیاز به فضائی پاسخ‌ده و مطلوب برای كار و زندگی از نیازهای اولیه بشر است كه در طراحی پیچیده‌ترين آسمان‌خراش‌ها و يا متراكم‌ترين مجتمع‌های زيستی بايد پاسخ مناسب داده شود. محیط مصنوع توسط انسان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد ودر نهايت توسط انسان حفظ و يا تخريب می‌گردد. در اين راستا تاثیر محیط بر رفتار انسانی انکارناپذير است. كارل گوستاو يونگ روانشناس سوئیسی در مورد سیستم رفتاری می‌گويد «مردم به همان اندازه كه محصول محیط اجتماعی هستند، ساخته محیط فیزيکی نیز به شمار میروند»

برای استفاده بهتر از سرمايه ها و منابع محدود، بايستی به همه جوانب و ابعاد طراحی از جمله نیازها و شرايط استفاده كنندگان توجه كافی مبذول نمود. نقش معماران به‌عنوان شکل‌دهندگان اصلی محیط مصنوع بسیار حائز اهمیت است، ايجاد فضای باز و انعطاف‌پذير، با افزايش كنترل ساكنین و تعیین حریم‌ها، از فشارهای روانی ناشی از روياروئی‌های ناخواسته در محیط به میزان زيادی خواهد كاست. تعريف مشخص قلمروهای فضائی محیط باعث تقويت حس تعلق به محیط می‌شود. طراحی محیطی كه جوابگوی احتیاجات و نیازهای متعدد انسانی باشد. ساكنین را از اعمال تغییرات در محیط بی‌نیاز می‌سازد. محیط علاوه بر عناصر كالبدی، شامل پیام‌ها، معانی و رمزهايی است كه مردم بر‌اساس نقش‌ها، توقعات، انگیزه‌ها و ديگر عوامل آن‌را رمزگشايی و درک و در مورد آن به قضاوت می‌پردازند (در صورت قضاوت مثبت، حس مکان در افراد شکل خواهد گرفت. با شکل گیری حس مکان هماهنگی فرد و محیط افزايش يافته و باعث بهره برداری بهتر از محیط، رضايت استفاده كنندگان و در نهايت احساس تعلق به محیط و تداوم حضور در آن می‌شود و در شکل گیری حس مکان در ساكنان موثر می‌باشد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۳ صفحه

حجم

۷٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۳ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان