دانلود و خرید کتاب فرقه شناسی اسلامی علی‌‌اكبر ضيايی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرقه شناسی اسلامی اثر علی‌‌اكبر ضيايی

کتاب فرقه شناسی اسلامی

معرفی کتاب فرقه شناسی اسلامی

کتاب فرقه شناسی اسلامی نوشتهٔ علی‌‌اکبر ضیایی در انتشارات بین المللی امین چاپ شده است. در این کتاب تحقیقاتی در باره راهبردهای تبلیغ دینی در اسلام و آداب مناظره اسلامی و فرق آن با جدل یونانی و مجموعه مصاحبه‌های نگارنده با رسانه‌های مختلف در مسائل جهان اسلام نیز آورده شده است.

درباره کتاب فرقه شناسی اسلامی

شناخت تحولات اجتماعی و سیاسی جهان اسلام بدون درک عمیق از بافت‌های دینی و قومی و نژادی امکان‌پذیر نیست، و تاریخ نشان داده است که بسیاری از درگیری‌ها و جنگ‌های خونین در مناطق مختلف جهان ریشه در چنین اختلافاتی داشته و به همین علت اتاق‌های فکر در مغرب‌زمین همواره این‌گونه بررسی‌ها را از نخستین دوران استعمار نو آغاز نمودند و بسیاری از پژوهشگران جهان اسلام نیز در پژوهش‌های علمی خود به این مطالب استناد کرده و گاهی در ارزیابی از اوضاع سرزمین‌های اسلامی دچار سردرگمی و حیرت شده‌اند. علت این سردرگمی به نوع رویکرد غرب به مسائل کلی جهان اسلام و منافع بلندمدت آن در سرزمین‌های اسلامی برمی‌گردد که این رویکرد با اهداف پژوهشی یک مسلمان در حوزه فرقه شناسی اسلامی و یا بررسی‌های میدانی اخلاف ماهوی دارد. پژوهشگران مسلمان با مطالعات کتابخانه‌ای نتوانسته‌اند به جایگاه قابل قبولی از شناخت میدانی نسبت به جریان‌های فکری و اجتماعی دست یابند و البته برای رسیدن به سطح مطلوب نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در مؤسسات پژوهشی مستقل و تربیت نسل جدیدی از محققان با هدف‌گذاری مشخص در مطالعات میدانی هستیم. در این کتاب تحقیقاتی در باره راهبردهای تبلیغ دینی در اسلام و آداب مناظره اسلامی و فرق آن با جدل یونانی و مجموعه مصاحبه‌های نگارنده با رسانه‌های مختلف در مسائل جهان اسلام نیز آورده شده است. امید است خوانندگان محترم بتوانند از خلال مباحث این کتاب با گوشه‌ای از دغدغه‌های پژوهشی در جهان اسلام آشنا شوند.

کتاب فرقه شناسی اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعات اسلامی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب فرقه شناسی اسلامی

از مهم‌ترین نویسندگان علوی شناس فرانسوی می‌توان لویی ماسینیون را نام برد. وی در میان ما ایرانیان به‌عنوان حلاج شناس و استاد دکتر علی شریعتی شهرت بسزایی دارد. او اولین‌بار در سال ۱۹۲۲م مقاله‌ای دیگر در این باره در ۳ صفحه به رشته تحریر در آورد. مسلماً سیطره فرانسه بر مناطق علوی نشین و اهداف تجزیه‌طلبانه فرانسویان در سال‌های ۱۹۱۸ م تا ۱۹۴۸م انگیزه لویی ماسینیون را برای شناخت این فرقه تقویت نمود و او را بر آن داشت که درصدد شناخت عمیق‌تر این فرقه برآید. بسیاری از ما ایرانیان با برداشت‌های سطحی خود نسبت به نویسندگانی چون ماسینیون کمتر درصدد شناخت اهداف پنهان آنان در جهت منافع استعماری غرب بوده‌ایم. نکته دیگر این که ببینید تا چه اندازه مراکز علمی غرب در یک قرن گذشته بر مطالعات میدانی و کاربردی و راهبردی در جهت توسعه منافع ملی خود کوشش می‌کرده‌اند و نویسندگان و پژوهشگران زبده‌ای چون ماسینیون و هنری لامنس در جهت منافع کشور خویش مجاهدت می‌نموده‌اند و این در حالی است که تمام تلاش‌های نویسندگان آگاه به زمان و مکان ایران در آن سال‌های طاغوت متمرکز بر بدیهی‌ترین حقوق انسانی مردم کشورمان بوده است و کمتر کسی از آنان فراتر از چنین تلاش‌های مقدسی به‌اندازه اهل‌قلم در غرب رفته‌اند و هم اکنون نیز که دسترسی به اطلاعات به فضل فنّاوری مدرن آسان شده است سال‌ها با روند مطالعاتی غرب در خارج از مرزهای خویش فاصله داریم و علی‌رغم داشتن نخبگان اندیشمند و منابع مالی فراوان هنوز مجالی برای نفوذ در اندیشه‌ها در خارج از مرزهای کشورمان بر اساس یک روش علمی و پژوهش‌های میدانی و راهبردی نداشته‌ایم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۳۴,۵۰۰
تومان