دانلود و خرید کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند طاهره هادی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند اثر طاهره هادی‌زاده

کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند

کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند نوشتهٔ طاهره هادی‌زاده است و انتشارات نظری آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند

آلودگی محیط زیست به دلیل فعالیت‌های انسانی و صنعتی مشکلات جدی در سراسر دنیا ایجاد کرده است. اختراع موتورها و نیاز گسترده آن‌ها به نفت خام و محصولات جانبی آن موجب رشد قابل توجه صنعت نفت، پتروشیمی و صنایع جانبی آن که به تولید، انتقال، توزیع و انبار کردن روز افزون این مواد منتهی شده است، هیدروکربن‌های نفتی را در ردیف گسترده‌ترین آلاینده‌های محیط قرار می‌دهد. از اوایل دههٔ شصت، انسان به طور کلی از اثرات سوء و دراز مدت این مواد شیمیایی و خطرات بالقوه این مواد برای بوم سامانه‌های آبی و زمینی آگاه شده است. به دلیل تخلیهٔ مستقیم، فرایندهای آب شناختی (هیدرولوژیکی) و یا اتمسفری، مقصد نهایی بسیاری از این آلاینده‌ها محیط‌های آبی است. متأسفانه، آلودگی رودخانه به جدی‌ترین مشکل در محیط شهری با توجه به افزایش مواد مغذی، فلزات و دیگر مواد شیمیایی با بار پراکنده تبدیل شده است. آب‌های سطحی به دلیل دسترسی آسان آن برای دفع فاضلاب بیشتر به آلودگی آسیب‌پذیر است. به همین دلیل، به منظور بررسی اثر چنین آلاینده‌هایی روی کیفیت محیط زیست، ارزیابی سریع از اثرات سوء این آلودگی‌ها بر روی محیط زیست ضروری است.

در این کتاب ما درباره این آلودگی‌های مضر و مخرب روی رودخانه اروند می‌خوانیم. در ابتدا این نوع آلودگی را به صورت علمی بررسی می‌کنیم و سپس به این می‌پردازیم که این آلودگی‌ها چه اثراتی سوئی خواهند داشت و چقدر برای محیط زیست آسیب‌رسان خواهند بود.

خواندن کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به کسانی که محیط زیست ایران دغدغه‌شان است، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاثیر آلودگی نفتی بر محیط زیست رودخانه اروند

هیدروکربن‌های آروماتیک‌های چندحلقه‌ای یا Poly Aromatic Hydrocarbons که اختصاصآ PAHs نامیده می‌شوند، گروهی از ترکیبات آلی هستند که دارای ۲ یا چند حلقه بنزنی می‌باشند. ترکیبات PAHs از حلالیت نسبتاً کمی در آب برخوردار می‌باشند و میل شدیدی به جذب در ذرات معلق و رسوبات داشته و توسط نور ماورابنفش خورشید تجزیه می‌گردند. در مجموع بیش از یکصد ترکیب PAHs شناسایی شده است. اما تنها ۱۶ ترکیب PAHs توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) به عنوان آلاینده‌های اولیه شناخته شده‌اند که در محیط زیست آبی و خشکی مورد سنجش و پایش قرار گرفته‌اند. این ترکیبات حلالیت پایینی در آب دارند و چربی دوست می‌باشند. با افزایش وزن مولکولی خصوصیات چربی دوستی آنها افزایش می‌یابد.

از میان ترکیبات PAHs فلورانتن از حلالیت بیشتری در آب برخوردار است. به طور کلی غلظت این ترکیبات در آب‌های زیرزمینی حدود ۰/۰۵میکروگرم در لیتر و در آب آشامیدنی حدود ۰/۱میکروگرم در لیتر است. غلظت بنزو αپیرن نیز درمحدوده چند نانو گرم است.

ترکیبات PAHs را براساس وزن ملکولی به دو دسته تقسیم می‌کنند، ترکیبات PAHs با وزن ملکولی کم (LMW) که ترکیباتی با وزن ملکولی کمتر از ۲۰۲ (MW ≤ 202) را شامل می‌شوند. این گروه دارای دو تا سه حلقه بنزنی هستند، مانند نفتالن، اسنفتیلن، اسنفتن، فلورن، فنانترن و آنتراسن که در موجودات سمیت حاد ایجاد می‌کنند و اثرات منفی آن‌ها روی موجودات طی مدت کوتاهی آشکار می‌شود. این دسته از ترکیبات PAHs، ترکیبات غیر سرطان زا را شامل شده و به آسانی توسط فرایندهای میکروبی تجزیه می‌شوند. ترکیبات PAHs با وزن ملکولی زیاد (HMW) که ترکیباتی با وزن ملکولی بیشتر از ۲۰۲ (MW ≥ 202) را شامل می‌شوند. این گروه دارای چهار تا شش حلقه بنزنی هستند مانند فلورانتن، پایرن، کرایزن، بنزو (α) پایرن و ایندنو (1,2,3 –cd) پایرن که در موجودات سمیت مزمن ایجاد می‌کنند و اثرات منفی آن‌ها روی موجودات طی مدت طولانی آشکار می‌شود. این گروه از ترکیبات دارای پتانسیل سرطان زایی و جهش زایی می‌باشند. در مقایسه با گروه اول، در محیط پایدارتر بوده، به آسانی تحت فرایندهای تجزیه قرار نگرفته و در رسوبات ته نشست می‌کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۴٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۱۲,۵۰۰
تومان