دانلود و خرید کتاب چرا جنسیت مهم است لئونارد ساکس ترجمه سعیده فراهانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب چرا جنسیت مهم است

کتاب چرا جنسیت مهم است نوشتهٔ لئونارد ساکس و ترجمهٔ سعیده فراهانی است. انتشارات صابرین این کتاب را روانهٔ بازار کتاب کرده است.

درباره کتاب چرا جنسیت مهم است

جنسیت یکی از دو اصل مهم در سازمان‌دهی رشد کودک به‌شمار می‌رود. اصل دیگر سن کودک است. تلاش برای درک کودک بدون درنظر گرفتن نقش جنسیت در رشد او مانند تلاش برای درک رفتار کودک بدون درنظرگرفتن سن اوست. حداقل دربارهٔ نحوهٔ شنیدن و صحبت‌کردن کودکان می‌توان گفت که جنسیت ممکن است حتی بیشتر از سن برای یادگیری مهم و اساسی تلقی شود. 

والدین و معلم‌های کمی از این یافتهٔ علمی باخبرند، به‌این‌علت که بخش کمی از آن‌ها در رسانه‌ها گزارش شده است. در کتاب چرا جنسیت مهم است بعضی از این تحقیقات آورده شده است. این کتاب با تعدادی از تحقیقات جدید و حیرت‌انگیزی شروع شده که تفاوت‌های بزرگ جنسیتی در زمینهٔ توانایی‌هایی مانند بویایی، شنوایی و بینایی را نشان می‌دهند. سپس به‌سراغ تحقیقاتی رفته که تفاوت میان دخترها و پسرها را ازنظر تمایل به خطرپذیری و خشونت بررسی کرده‌اند. در این فصل‌ها از انواع مثال‌ها و مشاهده‌های حقیقی از چندین مدارس استفاده شده است.

در فصل بعد، بخشی از نتایج مشاهدات لئونارد ساکس از مدارس ارائه شده است. وقتی معلم‌ها درباره این تفاوت‌ها آگاهی پیدا کنند، این نتیجه به‌دست می‌آید که پسرهای بیشتری عاشق امیلی دیکینسون و جین ایر می‌شوند و دختران بیشتری هم می‌خواهند برنامه‌نویسی در کامپیوتر را یاد بگیرند.

در فصل ششم به موادمخدر و الکل توجه شده است. هم دخترها و هم پسرها معتاد می‌شوند، اما هرکدام به شیوه‌ای متفاوت و اغلب از طریق مسیرهای مختلف درگیر اعتیاد می‌شوند. هر چقدر بیشتر درباره این تفاوت‌ها بدانید، در محافظت از دختر یا پسرتان مجهزتر خواهید بود.

فصل هفتم به‌تازگی به این نسخه اضافه شده است. این فصل درباره شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی است. زمانی‌که اولین نسخه این کتاب منتشر شد، اسنپ‌چت و اینستاگرام وجود خارجی نداشتند. همچنین در آن دوران، بازی‌های ویدئویی به‌معنی بازی با یک کنسول بود، درحالی‌که بازیکن دیگری هم از همان کنسول استفاده می‌کرد، یا اینکه هر بازیکن با کامپیوتر خودش بازی می‌کرد و کامپیوترها از طریق شبکه به یکدیگر متصل می‌شدند. بازی‌های آنلاین به‌معنای امروزی در آن زمان وجود نداشت. طی یک دهه گذشته، تعداد زیادی تحقیق دربارهٔ آثار بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. هرچه دخترها زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و اینستاگرام می‌گذرانند، احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در آن‌ها بالا می‌رود؛ اما این موضوع دربارهٔ پسرها کمتر صدق می‌کند. ازسوی‌دیگر، پسرها ساعات بیشتری را در هفته صرف بازی‌های ویدئویی می‌کنند؛ اتفاقی که می‌تواند مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را تضعیف کند.

در فصل هشتم نگاهی به آخرین تحقیقات دربارهٔ پسرها و دخترهایی شده که رفتاری مطابق با جنسیت خود ندارند. اصطلاحاً به این کودکان «تام‌بوی» و «سیسی» می‌گویند. اصطلاح تام‌بوی مربوط به دخترهایی است که رفتارهای مختص پسرها را به نمایش می‌گذارند و سیسی هم به پسرهایی گفته می‌شود که رفتاری دخترانه دارند. دخترها با یکدیگر تفاوت دارند و پسرها نیز با یکدیگر متفاوت‌اند. این تفاوت‌ها موضوعی ساده نیست و بسیار مهم و معنی‌دار هستند. به‌طورکلی، می‌توان گفت جنسیت موضوعی بسیار پیچیده است.

 در کتاب چرا جنسیت مهم است قرار است خواننده با انواع تحقیقات دربارهٔ جنسیت آشنا شود. در این کتاب نکات بسیار مهم‌تری درمقایسه با جدال قدیمی سرشت و پرورش مطرح می‌شود. نداشتن شناخت و احترام نگذاشتن به تفاوت‌های جنسیتی در فرایند رشد کودک، آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد کرده است. کمبود دانش و آگاهی دربارهٔ تفاوت‌های جنسیتی، پیامدهای ناخواسته‌ای درجهت تقویت کلیشه‌های جنسیتی داشته است. درنتیجه، دخترهای بیشتری عکس‌های جنسی و تحریک‌آمیز در اینستاگرام و اسنپ‌چت‌شان به‌اشتراک می‌گذارند. همین‌طور تعداد بیشتری از پسرها ساعت‌ها مشغول بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیزی می‌شوند که در آن وانمود می‌کنند جنگجو یا فردی شرور هستند. شاید شما هنوز متوجه ارتباط میان تربیت کورکورانه جنسیتی و کلیشه‌های جنسیتی نشده باشید. در این کتاب به شما این ارتباط نشان داده می‌شود. موضوع دیگری که به همین میزان دارای اهمیت است، سردرگمی فزاینده درمورد جنسیت است که باعث افزایش اضطراب و افسردگی در میان دخترها و بی‌قیدی در میان پسرها شده است. در نتیجه خواندن این کتاب مفید و ضروری است.

خواندن کتاب چرا جنسیت مهم است را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب چرا جنسیت مهم است را به مشاوران و روان‌شناسان حوزهٔ کودک و نوجوان، معلمان، متخصصان امور پرورشی و تعلیم و تربیت و همچنین پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب چرا جنسیت مهم است

وقتی با فرزندانتان درباره موادمخدر صحبت می‌کنید، فقط درمورد حقایق صحبت کنید، اما به‌خاطر بسپارید اینکه کدام اطلاعات مرتبط با بحث شما است بستگی به این دارد که با دخترتان صحبت می‌کنید یا پسرتان.

به‌یاد داشته باشید که دخترها معمولا موادمخدر و داروهای محرکشان را از دوستان‌شان به‌دست می‌آورند و معامله هم بیشتر در خانه‌های شخصی انجام می‌شود. از اینکه دخترتان کجاست مطلع باشید. دوستان او را بشناسید. با والدین دوستان او صحبت کنید. از مادر دوست او بخواهید که به‌طور مرتب در طول روز از او به شما خبر بدهد. مراقب او باشید. مطمئن شوید که می‌داند شما از او مراقبت خواهید کرد. توضیحات او را به‌صراحت و با کمک خودش بررسی کنید. اگر می‌گوید که خانه ملیسا است، از او بخواهید با تلفن خانه ملیسا و نه تلفن همراه به شما زنگ بزند. به شماره‌ای که روی تلفن می‌افتد نگاه کنید: آیا شماره خانه ملیسا است؟ مطمئن شوید که دخترتان کارهای شما و علت آن را درک می‌کند. آگاهی، دختر شما را قادر می‌سازد درخواست‌های خطرناک را نپذیرد. اگر دوستان دخترتان از او بخواهند که با آن‌ها به خانه شخص دیگری در مرکز شهر برود، می‌تواند به آن‌ها بگوید: «نه، نمی‌توانم، چون مادرم از من می‌خواهد با تلفن هر خانه‌ای که به آنجا می‌روم به او زنگ بزنم. وقتی شماره بیفتد او متوجه خواهد شد که من آنجایی که گفته بودم، نرفتم.» این روش برای دخترهای سیزده و چهارده و پانزده‌ساله جواب می‌دهد. یک بار در جایی بودم که دختری درحال صحبت کردن درباره مقررات مادرش بود. بعد از حرف‌های او دختر دیگری گفت: «ای کاش مادر من هم این اندازه مراقب من بود.»

درباره پسرها چطور؟ تجربه من نشان داده است رویکردی که در بالا برای دخترها مطرح کردم، برای بیشتر پسرها ناکارآمد است. اول از همه، روش درخواست از نوجوان‌تان برای تماس گرفتن از خانه دوستانش، درمورد پسرها روشی شکست‌خورده است. پسرهایی که والدین‌شان آن‌ها را کنترل می‌کنند همیشه توسط پسرهای دیگر مسخره می‌شوند. پسر شما هم به‌سرعت این موضوع را متوجه خواهد شد. دوم اینکه به یاد داشته باشید پسرها احتمال بیشتری دارد که موادمخدر را از غریبه‌ای در بیرون از خانه، پارک یا خیابان خریداری کنند. بنابراین پیگیری اینکه پسرتان به کدام خانه رفته است، فرقی نمی‌کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۶۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۵۶۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
۶۶,۶۰۰
۱۰%
تومان