دانلود و خرید کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع) محمدتقی سبکدل تبریزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع) اثر محمدتقی سبکدل تبریزی

کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع)

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع)

کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع) نوشته محمدتقی سبکدل تبریزی است. این کتاب را  انتشارات آرمان رشد منتشر کرده است و به آثار شهریار می‌پردازد.

درباره کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع)

تاریخ ستایشگری شاعران نسبت به چهره‌های مورد علاقه‌شان، تاریخی است به طول تاریخ شعر و شاعری؛ و همچنان که اصل شعر در میان افراط‌وتفریط سرگردان بوده و به‌دشواری به‌اعتدال درمی‌آمده، شعر مدح و ستایش هم به قیاس مخاطبان خود و در فراز و نشیب بوده و هست. تعبیرات و تر‌کیباتی ‌که در آن به ‌کار می‌رفته دائما تأثیر عمیق فرهنگ و معارف اسلام و ‌کلام رسول(ص) و اهل‌بیت(ع) در افکار و اعتقادات مردم ایران زمین بیش از آن است ‌که بتوان حق مطلب را ادا ‌کرد و از سوی دیگر عشق و محبت و ابراز ارادت این مردم نسبت به اسلام و ‌کیان اسلامی نیز خارج از حد توصیف است. برای اثبات این حقیقت اگر در میان آثار مکتوب این سرزمین پهناور سیری بکنیم، آنگاه به ابعاد وسیع این عشق و آن تأثیر واقف می‌شویم. می‌دانیم ‌که بخش مهمی از آثار مکتوب زبان فارسی، ‌که می‌توان در لابه‌لای سطور آن خدمات متقابل اسلام و ایران را پیگیر شد، زبان و ادبیات فارسی است، به‌طوری‌که اگر ‌کسی در این خصوص به تتبع و تحقیق بپردازد و میزان این تاثیر‌ها و تأثر‌ها را از نظر بگذراند، می‌فهمد ‌که بخش اعظمی از آثار قلمی گویندگان ایرانی، گویی پیش از مرحله تحریر و نگارش، ابتدا در ‌کارخانه ذهن و اندیشه آنان، رنگ و صبغه الهی اسلامی به خود گرفته و بعد از آن به تحریر درآمده است و شاید بتوان گفت ‌که در پرتو همین تصفیه و تلطیف و رنگ‌آمیزی با صبغةالله است ‌که ادبیات فارسی نسبت به ادبیات دیگر ملل جهان رنگ و جلایی خاص، حلاوتی دگر و حیاتی جاودانه یافته است.

در اسلام، شاعران صحابی از همان روزگار بعثت به این سو به سرایش اشعاری در ستایش پیامبر(ص) می‌پرداختند. اشعار ابوطالب(ع) نمونه روشنی از این قبیل ستایش‌ها است ‌که بخش عمد‌ه‌ای از آن در دیوان ابوطالب به چاپ رسیده است. پس از آن در مدینه، شاعران فراوانی مانند حسان بن ثابت، ‌کعب بن مالک، عبدالهل بن رواحه در ستایش از اسلام و رسول خدا(ص) و همچنین هجو دشمنان آن حضرت اشعاری می‌سرودند. این اشعار گاه با ابتکار خود اصحاب سروده می‌شد و گاه به‌عنوان جوابی برای کافران.

نویسندگان و گویندگان ایرانی در ادوار مختلف و برهه‌های گوناگون، به حساب اقتضای وقت و تناسب حال، در خصوص ‌کیان اسلام و اولیای الهی و اهل‌بیت پیامبر(ص) چکامه‌ها سروده و از سر عشق و سوز نغمه‌ها سر داد‌ه‌اند و در این راه تمام اخلاص و توان خود را به ‌کار بسته و انواع گوناگون ادبی و قالب‌های متنوع آن را به خدمت گرفته‌اند و به جرئت می‌توان گفت ‌که بزرگان ادب فارسی، در پرتو اسلام عزیز و انس با معصومین و معارف آن‌ها است ‌که بر اوج قله‌های اشتهار و جاودانگی صعود ‌کرد‌ه‌اند.

شهریا ذاتا شاعری معتقد بود. در دیوان شهریار بدون اغراق هیچ نامی، به‌اندازه نام خدا تکرار نشده حتی حافظ ‌که مقتدای شعر او بود و شاعر به هر مناسبتی یادی از او می‌کرد در این مورد حد فروتری را صاحب است. خدا و یاد خدا ورد زبان شهریار بود و در سختی‌های زندگی از او ‌کمک می‌خواست و در پیروزی‌ها نیز شکرگزار او بود.

دیوان شهریار دارای بخش‌های متفاوتی است، ازجمله غزل، قصیده، مثنوی، قطعه. شاعر ‌که تسلیم اراده خداوند بود، با اسلام و پیامبر اسلام با دل و جان پیوندی عمیق برقرار می‌کرد. ا‌کثر دفتر‌های شعری خود را با توحید و مناجات آغاز و حتی فصل مکتب شهریار خود را با شعر بسیار زیبای «راز و نیاز» آغاز ‌کرده بود. شهریار حتی در عاشقانه‌ترین لحظه‌های شعر و شیدایی خود نیز از یاد خدا غافل نبود.

ما در طول تاریخ ادبیات ایران بعد از نوابغ غزل‌سرا ‌کمتر شاعری را می‌توانیم بیابیم ‌که در انسجام ‌کلام هم‌پای شهریار باشد و در میان نامداران ادب معاصر شاعران انگشت‌شماری داریم ‌که در وارستگی و عرفان با شهریار برابری ‌کنند. بی‌شک آثار ارزشمند و عارفانه و ستایش و مدح معصومین در شعر شاعر شگرف روزگار برای همیشه خواندنی و ماندنی خواهد بود این کتاب به بررسی شعر شهریار می‌پردازد. 

خواندن کتاب شهریار و ستایش ائمه معصومین (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات ایران و شناخت بیشتر شعر شهریار پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
۱۴,۰۰۰
۵۰%
تومان