دانلود و خرید کتاب شکل، کلمه، رنگ فریدا دگو ترجمه بهروز عوض‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شکل، کلمه، رنگ اثر فریدا دگو

کتاب شکل، کلمه، رنگ

معرفی کتاب شکل، کلمه، رنگ

کتاب الکترونیکی «شکل، کلمه، رنگ» نوشتهٔ فرید ادگو با ترجمه بهروز عوض‌پور در انتشارات موغام به چاپ رسیده است. اسماعیل فرید ادگو شاعر، داستان نویس و مقاله نویس ترک است او ابتدا در گروه نقاشی آکادمی هنرهای زیبای استانبول آغاز به تحصیل کرد و سپس به فرانسه رفت و تحصیلاتش را آن‌جا ادامه داد. این کتاب دربارهٔ تاریخ نقاشی با تمرکز بر نقاشان فرانسوی است.

درباره کتاب شکل، کلمه، رنگ

آن روز که مقابل آن تابلوی نقاشی که پیشتر گفته بودم چه قدر دوستش دارم، از من پرسیدی: «‌‌‌این تو چیه که انقدر تو رو درگیر خودش کرده؟» سرپایی و شاید سهل‌انگارانه پاسخی به تو دادم که اکنون پس از روزها تفکر و تامل و تعمق احساس می‌کنم که آن تنها پاسخ ممکن به آن پرسش بنیادین تو بوده است. آری، به نظر من یک تابلوی نقاشی یک تابلوی نقاشی است و بس. و در آن تابلوی نقاشی هم یک نقاشی بود و بس. آری، در آن تابلوی نقاشی یک نقاشی بود که مرا آن قدر درگیر خودش کرده بود. یادم هست تا من آن پاسخ سرپایی و شاید سهل‌‌‌‌‌انگارانه را دادم تو در حال گفتی: «می‌تونی بیشتر توضیح بدی؟‌» و من نتوانستم. در واقع خواستم، اما، کلماتی در خور نیافتم. چنان که امروز هم به خود نمی‌توانم، اما، امروز، از همین راه انبوهی از کلمات از نویسندگان و شاعران و ناقدان و خود نقاشان گرد آورده‌ام تا بلکه پاسخی در خور برای پرسش اخیر تو سامان دهم. لیک، نمی‌دانم که به رغم این اکنون می‌توانم بیشتر توضیح دهم یا نه! شاید با هم این «‌‌‌توضیح بیشتر‌‌» یا دقیق‌تر از آن «‌‌‌تفهیم بیشتر‌‌‌» را سامان دهیم، یا شاید هم «‌‌‌‌فهم بیشتر‌‌‌» را، نمی‌دانم. شاید اینجا با یک نقاشی جدید مواجه شوی که پیش از این ندیده بودی‌اش و همین خوشحالت کند. شاید هم آن نقاشی را که پیش از این بارها دیده بودی‌اش امروز به نحو دیگری ببینی و این خوشحالت کند. آشکارا بگویم که هدف این نوشتار هم همین است. من از عهده‌ی «توضیح بیشتر» برنمی‌آیم، قصد «‌‌تفهیم بیشتر‌» را هم ندارم که از عهده‌ی این نیز برنمی‌آیم، اما، شاید بتوان بزنگاه‌های درخور مسیر موجود و حتی شناخته شده را قدری دقیق‌تر مطمح‌نظر قرار داد که این جای خود کم‌کاری نیست. شاید هم بتوان تمهیدی چید که چشم‌های مخاطب را در این بزنگاه‌ها یا شاید بهتر است بگویم ایستگاه‌ها قدری استراحت داده، مقیم کرده و یا حتی برای همیشه سکونت داد.

کتاب شکل، کلمه، رنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به هنرهای بصری مخصوصاً نقاشی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شکل، کلمه، رنگ

قصدم این بود که از هنر سدهٔ بیستم شروع کنم آن هم با پیکاسو به منابع و مراجع موجود، حتی بدون اشاره به سزان که بی‌شک اصل و اساس نقاشی این قرن در یک کلمه متأثر از اوست. چـرا کـه در پی پرداختن به تاریخ هنر نیستم. در پی آنم که محل تلاقی نقاشان بـا شاعران و نویسندگان، یا دقیق‌تر از آن، شکل و رنگ و کلمه‌ای را که نقطهٔ تلاقی آنان بوده است مطمح نظر قرار دهم. قصد من دیدار از این نقطه بود و نیاز به توضیح ندارد که به‌سان هر دیدار دیگری، یک نقاشی، نقاشی دیگری را پیش کشید و یک نویسنده به شاعر دیگری ارجـاع داد و یک شاعر ...، دیدار همواره چنین است. و یکی از این ارجاعات به کتاب کوچکی بود از آنتونن آرتو به نام "ون گوگ. کتاب در کتابخانه‌ام نبود! چند هفته پیش انسانی که جامعه او را خودکشی کرد" پاریس مقابل تابلوهای ون گوگ بودم هم یاد این کتاب که در موزهٔ اورسی افتادم. بی‌وقفه راهـی کتاب‌‌فروشی کوچکی شدم کـه در ورودی موزه بود. کتاب را داشتند، آن هم چاپ جدید. سر شب بار دیگـر کتاب را خواندم، بار دیگر می‌گویم چرا که سال‌ها پیش آن کتاب را خوانده بودم.

نظرات کاربران

parismagic
۱۴۰۱/۰۳/۲۲

قیمت کتاب اشتباه نوشته شده

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان