دانلود و خرید کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر بهمن نامور مطلق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر اثر بهمن نامور مطلق

کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر

معرفی کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر

کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر را بهمن نامور مطلق و بهروز عوض‌پور نوشته‌اند و انتشارات موغام برای تمام علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی منتشر کرده است.

درباره کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر

ماکس مولر یکی از برجسته‌ترین محققان قرن نوزدهم است که به‌تنهایی بنیان گذار چندین دانش یا گرایش علمی به‌حساب می‌آید. دانش دین‌شناسی به‌ویژه دین‌شناسی تطبیقی و اسطوره‌شناسی به‌ویژه اسطوره‌شناسی تطبیقی با نظرات وی شکل علمی به خود گرفتند. به حق ماکس مولر یکی از نوابغ کم‌نظیر تاریخ علم و از بزرگ‌ترین شخصیت‌های قرن پر شخصیت نوزدهم به شمار می‌رود.

ماکس مولر محققی خستگی‌ناپذیر بود و در طول زندگی خویش بیش از صد کتاب تألیف کرد. مهم‌ترین اثر اسطوره شناختی وی همانا «رساله‌ای بر اسطوره‌شناسی تطبیقی» است که تألیف آن موجب شده است که بسیاری از محققان این عرصه و را به‌عنوان بنیان‌گذار شاخهٔ «اسطوره‌شناسی تطبیقی» معرفی کنند. اسطوره‌شناسی یکی از دانش‌های موردعلاقه مولر بود، چنان که بخش مهمی از پژوهش‌های او به این حوزه اختصاص دارد. مولر باتوجه‌به تجربه پژوهشی خود به رویکردی تازه در اسطوره‌شناسی دست یافت که به طور هم زمان از سه خاستگاه فیلولوژی، پوزیتویسم و سیانتیسم بهره می‌برد. این رویکرد تازه بی‌سابقه بود و نزد اسطوره‌شناسان پیشین به‌ویژه بنیان‌گذار دانش اسطوره‌شناسی یعنی فردریش کروزر دیده نمی‌شود.

مطالعات وی بر پایهٔ اسطوره این اقوام استوار گردید. او برای چنین مطالعاتی از رویکردی مخصوص به خود استفاده کرد. بررسی تاریخی و ریشه‌شناختی واژه‌های اسطوره‌ای نشان داد که تا چه حد اسطوره‌های اصیل و بنیادین هندوایرانی با یونانی-رومی و حتی ژرمنی - انگلوساکسونی نزدیک و هم ریشه هستند؛ و همین دستاوردها بود که دنیای اروپا را دچار تکانه کرد، دنیایی که خود را تافته‌ای جدابافته از دیگر تمدن‌ها می پنداشت و سرشت خویش را متفاوت می دید.

فیلولوژی میراثی بود که مولر از آلمان با خود منتقل می‌کرد و در شکل‌گیری مهم ترین نظریه های وی نقش کلیدی ایفاء می کرد. فیلولوژی موجب شد تا محققان آلمانی به دستاوردهای بزرگی در تحقیقات خویش در عرصه های گوناگون به خصوص زبان شناختی نائل آیند. در این نحو از دانش کانون مطالعات زبان بود. گفتنی است که فیلولوژی تطبیقی به عنوان یک روش موثر در مطالعات اسطوره شناسی در اندک زمانی به کشفیات بی‌سابقه‌ای انجامید. شناخت سنسکریت برای محققان فیلولوژیست نقش کانونی بازی می کرد، چنان که از همین راه آن را پایه بسیاری از پژوهش‌های مقایسه ای خویش قلمداد کردند. بر اساس نظریهٔ فیلولوژیک به ویژه نزد مولر باید خاستگاه‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های بنیادین تمدن ها را در زبان جستجو کرد. زبان هنوز به عنوان شاخصی مطمئن می‌تواند چنین پژوهش‌هایی را تضمین کند. وی مانند برخی دیگر بر این عقیده بود که زندگی زبان‌ها به شکل مستقل در طول تاریخ در جریان بوده و ساختار زبانی بر اندیشه و آراء جوامع تاثیری عمیق و موثر به جای گذارده است.

در ایران ماکس مولر بسیار مهجور واقع شده است و کمتر مقاله یا به ویژه کتابی را می‌توان یافت که به طور اختصاصی به این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار پرداخته باشد. این کتاب سعی دارد اطلاعات جامعی از نظریان این اندیشمند در اختیار علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی قرار دهد. 

خواندن کتاب اسطوره و اسطوره شناسی نزد ماکس مولر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۷٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان